Faglighed i gymnasiet - dansk: Delrapport 4

Peter Hobel, Ane Qvortrup, Anders Kruse Ljungdalh, Ole Togeby, Katrine Haaning

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Resumé

Syddansk Universitet har i samarbejde med Teknologisk
Institut, JYSK ANALYSE A/S og fire ekspertgrupper nedsat
af Børne- og Undervisningsministeriet gennemført en
undersøgelse af den faglige udvikling indenfor fagene dansk,
engelsk, matematik og fysik i det almene gymnasium (stx) i
perioden 1968-2018.
Denne rapport præsenterer undersøgelsen af den faglige
udvikling i dansk.
Gennem systematiske analyser af undervisningsbeskrivelser,
eksamenssæt og eksamensbesvarelser fra perioden samt
spørgeskemaundersøgelser med lærere og undervisere
i grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og på
videregående uddannelser anlægger rapporten et bredt
perspektiv på faglighed, som kan understøtte refleksioner
over faget og over faglighed.
Der er udgivet seks delrapporter:
Faglighed i gymnasiet: Projektets rammer og design
Faglighed i gymnasiet: Matematik
Faglighed i gymnasiet: Fysik
Faglighed i gymnasiet: Dansk
Faglighed i gymnasiet: Engelsk
Udviklingen af fagligheden i gymnasiet: Tværgående
opsamling og resultater
OriginalsprogDansk
ForlagSkriftserien Gymnasiepædagogik
Antal sider165
StatusUdgivet - 10. jan. 2020

Emneord

  • danskdidaktik
  • gymnasiet
  • skriftdidaktik
  • curriculum
  • læreplaner
  • elevstile

Citer dette

Hobel, P., Qvortrup, A., Ljungdalh, A. K., Togeby, O., & Haaning, K. (2020). Faglighed i gymnasiet - dansk: Delrapport 4. Skriftserien Gymnasiepædagogik.
Hobel, Peter ; Qvortrup, Ane ; Ljungdalh, Anders Kruse ; Togeby, Ole ; Haaning, Katrine . / Faglighed i gymnasiet - dansk : Delrapport 4. Skriftserien Gymnasiepædagogik, 2020. 165 s.
@book{0b24c804ca4448b580fbbb45ebc89629,
title = "Faglighed i gymnasiet - dansk: Delrapport 4",
abstract = "Syddansk Universitet har i samarbejde med TeknologiskInstitut, JYSK ANALYSE A/S og fire ekspertgrupper nedsataf B{\o}rne- og Undervisningsministeriet gennemf{\o}rt enunders{\o}gelse af den faglige udvikling indenfor fagene dansk,engelsk, matematik og fysik i det almene gymnasium (stx) iperioden 1968-2018.Denne rapport pr{\ae}senterer unders{\o}gelsen af den fagligeudvikling i dansk.Gennem systematiske analyser af undervisningsbeskrivelser,eksamenss{\ae}t og eksamensbesvarelser fra perioden samtsp{\o}rgeskemaunders{\o}gelser med l{\ae}rere og underviserei grundskolen, p{\aa} de gymnasiale uddannelser og p{\aa}videreg{\aa}ende uddannelser anl{\ae}gger rapporten et bredtperspektiv p{\aa} faglighed, som kan underst{\o}tte refleksionerover faget og over faglighed.Der er udgivet seks delrapporter:Faglighed i gymnasiet: Projektets rammer og designFaglighed i gymnasiet: MatematikFaglighed i gymnasiet: FysikFaglighed i gymnasiet: DanskFaglighed i gymnasiet: EngelskUdviklingen af fagligheden i gymnasiet: Tv{\ae}rg{\aa}endeopsamling og resultater",
keywords = "danskdidaktik, gymnasiet, skriftdidaktik, curriculum, l{\ae}replaner, elevstile",
author = "Peter Hobel and Ane Qvortrup and Ljungdalh, {Anders Kruse} and Ole Togeby and Katrine Haaning",
year = "2020",
month = "1",
day = "10",
language = "Dansk",
publisher = "Skriftserien Gymnasiep{\ae}dagogik",

}

Hobel, P, Qvortrup, A, Ljungdalh, AK, Togeby, O & Haaning, K 2020, Faglighed i gymnasiet - dansk: Delrapport 4. Skriftserien Gymnasiepædagogik.

Faglighed i gymnasiet - dansk : Delrapport 4. / Hobel, Peter; Qvortrup, Ane; Ljungdalh, Anders Kruse; Togeby, Ole; Haaning, Katrine .

Skriftserien Gymnasiepædagogik, 2020. 165 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Faglighed i gymnasiet - dansk

T2 - Delrapport 4

AU - Hobel, Peter

AU - Qvortrup, Ane

AU - Ljungdalh, Anders Kruse

AU - Togeby, Ole

AU - Haaning, Katrine

PY - 2020/1/10

Y1 - 2020/1/10

N2 - Syddansk Universitet har i samarbejde med TeknologiskInstitut, JYSK ANALYSE A/S og fire ekspertgrupper nedsataf Børne- og Undervisningsministeriet gennemført enundersøgelse af den faglige udvikling indenfor fagene dansk,engelsk, matematik og fysik i det almene gymnasium (stx) iperioden 1968-2018.Denne rapport præsenterer undersøgelsen af den fagligeudvikling i dansk.Gennem systematiske analyser af undervisningsbeskrivelser,eksamenssæt og eksamensbesvarelser fra perioden samtspørgeskemaundersøgelser med lærere og underviserei grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og påvideregående uddannelser anlægger rapporten et bredtperspektiv på faglighed, som kan understøtte refleksionerover faget og over faglighed.Der er udgivet seks delrapporter:Faglighed i gymnasiet: Projektets rammer og designFaglighed i gymnasiet: MatematikFaglighed i gymnasiet: FysikFaglighed i gymnasiet: DanskFaglighed i gymnasiet: EngelskUdviklingen af fagligheden i gymnasiet: Tværgåendeopsamling og resultater

AB - Syddansk Universitet har i samarbejde med TeknologiskInstitut, JYSK ANALYSE A/S og fire ekspertgrupper nedsataf Børne- og Undervisningsministeriet gennemført enundersøgelse af den faglige udvikling indenfor fagene dansk,engelsk, matematik og fysik i det almene gymnasium (stx) iperioden 1968-2018.Denne rapport præsenterer undersøgelsen af den fagligeudvikling i dansk.Gennem systematiske analyser af undervisningsbeskrivelser,eksamenssæt og eksamensbesvarelser fra perioden samtspørgeskemaundersøgelser med lærere og underviserei grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og påvideregående uddannelser anlægger rapporten et bredtperspektiv på faglighed, som kan understøtte refleksionerover faget og over faglighed.Der er udgivet seks delrapporter:Faglighed i gymnasiet: Projektets rammer og designFaglighed i gymnasiet: MatematikFaglighed i gymnasiet: FysikFaglighed i gymnasiet: DanskFaglighed i gymnasiet: EngelskUdviklingen af fagligheden i gymnasiet: Tværgåendeopsamling og resultater

KW - danskdidaktik

KW - gymnasiet

KW - skriftdidaktik

KW - curriculum

KW - læreplaner

KW - elevstile

M3 - Rapport

BT - Faglighed i gymnasiet - dansk

PB - Skriftserien Gymnasiepædagogik

ER -

Hobel P, Qvortrup A, Ljungdalh AK, Togeby O, Haaning K. Faglighed i gymnasiet - dansk: Delrapport 4. Skriftserien Gymnasiepædagogik, 2020. 165 s.