Faglighed i gymnasiet - dansk: Delrapport 4

Peter Hobel, Ane Qvortrup, Anders Kruse Ljungdalh, Ole Togeby, Katrine Haaning

Publikation: Bog/rapportRapportForskning

Abstrakt

Syddansk Universitet har i samarbejde med Teknologisk
Institut, JYSK ANALYSE A/S og fire ekspertgrupper nedsat
af Børne- og Undervisningsministeriet gennemført en
undersøgelse af den faglige udvikling indenfor fagene dansk,
engelsk, matematik og fysik i det almene gymnasium (stx) i
perioden 1968-2018.
Denne rapport præsenterer undersøgelsen af den faglige
udvikling i dansk.
Gennem systematiske analyser af undervisningsbeskrivelser,
eksamenssæt og eksamensbesvarelser fra perioden samt
spørgeskemaundersøgelser med lærere og undervisere
i grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og på
videregående uddannelser anlægger rapporten et bredt
perspektiv på faglighed, som kan understøtte refleksioner
over faget og over faglighed.
Der er udgivet seks delrapporter:
Faglighed i gymnasiet: Projektets rammer og design
Faglighed i gymnasiet: Matematik
Faglighed i gymnasiet: Fysik
Faglighed i gymnasiet: Dansk
Faglighed i gymnasiet: Engelsk
Udviklingen af fagligheden i gymnasiet: Tværgående
opsamling og resultater
OriginalsprogDansk
ForlagSyddansk Universitet. Institut for Kulturvidenskaber
Antal sider165
StatusUdgivet - 10. jan. 2020
NavnGymnasiepædagogik
NummerSærnummer
ISSN1399-6096

Emneord

  • danskdidaktik
  • gymnasiet
  • skriftdidaktik
  • curriculum
  • læreplaner
  • elevstile

Citationsformater