Faglig læring gennem sproglig feedback: Bidrag til udviklingen af en fagspecifik, formativ evaluering af elevtekster i alle fag

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

11 Downloads (Pure)

Abstrakt

Man lærer sig et fag ved eksempelvis at skrive i faget. Feedback på elevernes faglige tekster har dermed potentiale til at støtte både skrivning og faglig læring. Imidlertid kræver det viden om, hvordan sprog og fagligt indhold hænger sammen, og hvordan dette kan adresseres i feedback.I artiklen præsenterer vi en teoretisk forbindelse mellem tekstens mesoniveau og fagets indhold og indre sammenhæng, og vi associerer derefter med feedbackteori og formativ evaluering. Den udviklede teoretiske forbindelses anvendelighed vises og diskuteres ved analyse af elevtekster fra fagene biologi og historie på gymnasialt niveau.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCepra-Striben
Udgave nummer29
Sider (fra-til)50-63
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 24. mar. 2022

Emneord

  • skrive for at lære
  • faglig skrivning
  • fagdiskurs
  • tekstkompetence
  • feedback og formativ evaluering
  • Skriv!Les! 2022

    Peter Hobel (Deltager)

    9. maj 202211. maj 2022

    Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

    Fil

Citationsformater