Faglig læring gennem sproglig feedback: Bidrag til udviklingen af en fagspecifik, formativ evaluering af elevtekster i alle fag

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    76 Downloads (Pure)

    Abstract

    Man lærer sig et fag ved eksempelvis at skrive i faget. Feedback på elevernes faglige tekster har dermed potentiale til at støtte både skrivning og faglig læring. Imidlertid kræver det viden om, hvordan sprog og fagligt indhold hænger sammen, og hvordan dette kan adresseres i feedback.I artiklen præsenterer vi en teoretisk forbindelse mellem tekstens mesoniveau og fagets indhold og indre sammenhæng, og vi associerer derefter med feedbackteori og formativ evaluering. Den udviklede teoretiske forbindelses anvendelighed vises og diskuteres ved analyse af elevtekster fra fagene biologi og historie på gymnasialt niveau.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftCEPRA-Striben
    Udgave nummer29
    Sider (fra-til)50-63
    ISSN2445-818X
    DOI
    StatusUdgivet - 24. mar. 2022

    Emneord

    • skrive for at lære
    • faglig skrivning
    • fagdiskurs
    • tekstkompetence
    • feedback og formativ evaluering
    • Skriv!Les! 2022

      Hobel, P. (Deltager)

      9. maj 202211. maj 2022

      Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

      Fil

    Citationsformater