Faglig kommunikation i et professionelt fællesskab: om sproglige og kommunikative muligheder for faglighed i praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

Artiklen tager afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt i VIA Profession og Uddannelse med fokus på fastholdelse og udvikling af nydimitterede læreres faglighed i de første år i praksis. Med udgangspunkt i en række undersøgelser afdækkes udfordringer i transitionen fra læreruddannelse til lærerprofession, og mulige årsager til, at lærere ofte afstår fra at formulere sig fagligt i kollegial dialog, identificeres. I forlængelse heraf peges på læreres manglende fagsprog som en mulig delforklaring, og der gives et eksempel på en intervention i form af et tidsskrift som ét tiltag blandt fl ere, der kan medvirke til at styrke lærernes udvikling af et professionelt fagsprog.
OriginalsprogDansk
TidsskriftStudier i Læreruddannelse og Profession
Vol/bind1
Sider (fra-til)142-156
DOI
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Sammenhæng mellem uddannelse og profession
  • faglig kommunikation
  • nyuddannede lærere
  • sprog i kontekst
  • lærerprofessionalitet

Citer dette

@article{153f79be270441c38a31c60267b7d794,
title = "Faglig kommunikation i et professionelt f{\ae}llesskab: om sproglige og kommunikative muligheder for faglighed i praksis",
abstract = "Artiklen tager afs{\ae}t i et forsknings- og udviklingsprojekt i VIA Profession og Uddannelse med fokus p{\aa} fastholdelse og udvikling af nydimitterede l{\ae}reres faglighed i de f{\o}rste {\aa}r i praksis. Med udgangspunkt i en r{\ae}kke unders{\o}gelser afd{\ae}kkes udfordringer i transitionen fra l{\ae}reruddannelse til l{\ae}rerprofession, og mulige {\aa}rsager til, at l{\ae}rere ofte afst{\aa}r fra at formulere sig fagligt i kollegial dialog, identificeres. I forl{\ae}ngelse heraf peges p{\aa} l{\ae}reres manglende fagsprog som en mulig delforklaring, og der gives et eksempel p{\aa} en intervention i form af et tidsskrift som {\'e}t tiltag blandt fl ere, der kan medvirke til at styrke l{\ae}rernes udvikling af et professionelt fagsprog.",
keywords = "Sammenh{\ae}ng mellem uddannelse og profession, faglig kommunikation, nyuddannede l{\ae}rere, sprog i kontekst, l{\ae}rerprofessionalitet",
author = "Solveig Troelsen",
year = "2016",
doi = "10.7146/lup.v1i1.27661",
language = "Dansk",
volume = "1",
pages = "142--156",
journal = "Studier i L{\ae}reruddannelse og Profession",

}

TY - JOUR

T1 - Faglig kommunikation i et professionelt fællesskab

T2 - om sproglige og kommunikative muligheder for faglighed i praksis

AU - Troelsen, Solveig

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Artiklen tager afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt i VIA Profession og Uddannelse med fokus på fastholdelse og udvikling af nydimitterede læreres faglighed i de første år i praksis. Med udgangspunkt i en række undersøgelser afdækkes udfordringer i transitionen fra læreruddannelse til lærerprofession, og mulige årsager til, at lærere ofte afstår fra at formulere sig fagligt i kollegial dialog, identificeres. I forlængelse heraf peges på læreres manglende fagsprog som en mulig delforklaring, og der gives et eksempel på en intervention i form af et tidsskrift som ét tiltag blandt fl ere, der kan medvirke til at styrke lærernes udvikling af et professionelt fagsprog.

AB - Artiklen tager afsæt i et forsknings- og udviklingsprojekt i VIA Profession og Uddannelse med fokus på fastholdelse og udvikling af nydimitterede læreres faglighed i de første år i praksis. Med udgangspunkt i en række undersøgelser afdækkes udfordringer i transitionen fra læreruddannelse til lærerprofession, og mulige årsager til, at lærere ofte afstår fra at formulere sig fagligt i kollegial dialog, identificeres. I forlængelse heraf peges på læreres manglende fagsprog som en mulig delforklaring, og der gives et eksempel på en intervention i form af et tidsskrift som ét tiltag blandt fl ere, der kan medvirke til at styrke lærernes udvikling af et professionelt fagsprog.

KW - Sammenhæng mellem uddannelse og profession

KW - faglig kommunikation

KW - nyuddannede lærere

KW - sprog i kontekst

KW - lærerprofessionalitet

U2 - 10.7146/lup.v1i1.27661

DO - 10.7146/lup.v1i1.27661

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 1

SP - 142

EP - 156

JO - Studier i Læreruddannelse og Profession

JF - Studier i Læreruddannelse og Profession

ER -