Fagdidaktik i Samfundsfag

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiFormidling

Resumé

Fagdidaktik i samfundsfag indkredser gennem historiske analyser af faget i folkeskole og gymnasium dets grundlæggende formål og indhold, som har varieret over tid og skoleform. På trods af denne variation kan faget beskrives som fire typer, som i praksis altid vil være til stede i et eller andet blandingsforhold. 1. samfundsfag som samtale/livsverden, 2. samfundsfag som faglige metoder, 3. samfundsfag som indhold i form af samfundsmæssige processer og strukturer og 4. samfundsfag som videnskabsdiscipliner. De fire typer diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencemål. Herudover har bogen et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og til Tyskland. Bogen beskæftiger sig også med didaktisk-metodiske forhold, både i forhold til den mundtlige og den skriftlige undervisning.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Antal sider193
ISBN (Trykt)978-87-7118-575-1
StatusUdgivet - okt. 2015

Emneord

  • Samfundsfagsdidaktik, skriftlig samfundsfag, kompetencer i samfundsfag

Citer dette

Christensen, T. S. (red.) (2015). Fagdidaktik i Samfundsfag. Frederiksberg: Frydenlund Academic.
Christensen, Torben Spanget (Redaktør). / Fagdidaktik i Samfundsfag. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2015. 193 s.
@book{b12488c520be4a9eb24e6d9c383fd849,
title = "Fagdidaktik i Samfundsfag",
abstract = "Fagdidaktik i samfundsfag indkredser gennem historiske analyser af faget i folkeskole og gymnasium dets grundl{\ae}ggende form{\aa}l og indhold, som har varieret over tid og skoleform. P{\aa} trods af denne variation kan faget beskrives som fire typer, som i praksis altid vil v{\ae}re til stede i et eller andet blandingsforhold. 1. samfundsfag som samtale/livsverden, 2. samfundsfag som faglige metoder, 3. samfundsfag som indhold i form af samfundsm{\ae}ssige processer og strukturer og 4. samfundsfag som videnskabsdiscipliner. De fire typer diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencem{\aa}l. Herudover har bogen et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og til Tyskland. Bogen besk{\ae}ftiger sig ogs{\aa} med didaktisk-metodiske forhold, b{\aa}de i forhold til den mundtlige og den skriftlige undervisning.",
keywords = "Samfundsfagsdidaktik, skriftlig samfundsfag, kompetencer i samfundsfag",
editor = "Christensen, {Torben Spanget}",
year = "2015",
month = "10",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7118-575-1",
publisher = "Frydenlund Academic",

}

Christensen, TS (red.) 2015, Fagdidaktik i Samfundsfag. Frydenlund Academic, Frederiksberg.

Fagdidaktik i Samfundsfag. / Christensen, Torben Spanget (Redaktør).

Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2015. 193 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiFormidling

TY - BOOK

T1 - Fagdidaktik i Samfundsfag

A2 - Christensen, Torben Spanget

PY - 2015/10

Y1 - 2015/10

N2 - Fagdidaktik i samfundsfag indkredser gennem historiske analyser af faget i folkeskole og gymnasium dets grundlæggende formål og indhold, som har varieret over tid og skoleform. På trods af denne variation kan faget beskrives som fire typer, som i praksis altid vil være til stede i et eller andet blandingsforhold. 1. samfundsfag som samtale/livsverden, 2. samfundsfag som faglige metoder, 3. samfundsfag som indhold i form af samfundsmæssige processer og strukturer og 4. samfundsfag som videnskabsdiscipliner. De fire typer diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencemål. Herudover har bogen et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og til Tyskland. Bogen beskæftiger sig også med didaktisk-metodiske forhold, både i forhold til den mundtlige og den skriftlige undervisning.

AB - Fagdidaktik i samfundsfag indkredser gennem historiske analyser af faget i folkeskole og gymnasium dets grundlæggende formål og indhold, som har varieret over tid og skoleform. På trods af denne variation kan faget beskrives som fire typer, som i praksis altid vil være til stede i et eller andet blandingsforhold. 1. samfundsfag som samtale/livsverden, 2. samfundsfag som faglige metoder, 3. samfundsfag som indhold i form af samfundsmæssige processer og strukturer og 4. samfundsfag som videnskabsdiscipliner. De fire typer diskuteres i forhold til fagets dannelses- og kompetencemål. Herudover har bogen et udblik til samfundsfag i de nordiske lande og til Tyskland. Bogen beskæftiger sig også med didaktisk-metodiske forhold, både i forhold til den mundtlige og den skriftlige undervisning.

KW - Samfundsfagsdidaktik, skriftlig samfundsfag, kompetencer i samfundsfag

M3 - Antologi

SN - 978-87-7118-575-1

BT - Fagdidaktik i Samfundsfag

PB - Frydenlund Academic

CY - Frederiksberg

ER -

Christensen TS, (ed.). Fagdidaktik i Samfundsfag. Frederiksberg: Frydenlund Academic, 2015. 193 s.