Fagdidaktik i praksis situationer: Learning to notice i læreruddannelsens matematik undervisning

Dorte Moeskær Larsen, Mette Dreier Hjelmborg, Lene Junge, John Kehlet Schou, Louis Køhrsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

På læreruddannelsen beskrives ofte en problematik om det at koble teoretisk indhold meden mere praktisk side af lærergerningen. I denne artikel sættes der fokus på hvordan denne koblingkan styrkes i matematikundervisningen på læreruddannelsen ved at anvende videoklip fra grundskolensammen med en struktureret observationsmodel (Learning to notice). I et udviklingsprojekt pålæreruddannelsen er der blevet designet og udviklet to forskellige undervisningsforløb som er blevetafprøvet på to hold. Disse afprøvninger er blevet videooptaget, transskriberet og analyseret. Der erudvalgt tre cases som viser hvordan lærerstuderende arbejder med at beskrive, forklare og forudsigematematikundervisningens praksis i folkeskolen.
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind22
Udgave nummer3
Sider (fra-til)18-34
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 1. sep. 2022
Udgivet eksterntJa

Citationsformater