Abstract
På læreruddannelsen beskrives ofte en problematik om det at koble teoretisk indhold meden mere praktisk side af lærergerningen. I denne artikel sættes der fokus på hvordan denne koblingkan styrkes i matematikundervisningen på læreruddannelsen ved at anvende videoklip fra grundskolensammen med en struktureret observationsmodel (Learning to notice). I et udviklingsprojekt pålæreruddannelsen er der blevet designet og udviklet to forskellige undervisningsforløb som er blevetafprøvet på to hold. Disse afprøvninger er blevet videooptaget, transskriberet og analyseret. Der erudvalgt tre cases som viser hvordan lærerstuderende arbejder med at beskrive, forklare og forudsigematematikundervisningens praksis i folkeskolen.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 22 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 18-34 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 1. sep. 2022 |
Udgivet eksternt | Ja |