Følgeforskningsprogram ift videncenter for realkompetencevurdering

Niels Henrik Helms

Publikation: Udredning/notatFaglig redegørelseRådgivning

Resumé

Realkompetence udgør et forskningsmæssigt interessant område, fordi det fokuserer en række af de samfundsmæssige diskurser, som er på spil. Realkompetence sætter således fokus på den læring, som finder sted i andre sammenhænge end undervisning, hvordan den skal forstås, hvordan den værd – og værdisættes. Realkompetence sætter videre fokus på den voksne som lærende, hvordan livslang og livsvid læring kan udfoldes og udfordres i forskellige sammenhænge. Det er også et område, hvor der vil være særligt fokus på metodeudvikling, hvor samspillet mellem kompetence, læring og forskellige metoder både kan afprøves, begrebsliggøres og sammenholdes. Endelig er det et felt, hvor systemudvikling internt i uddannelsesverdenen bringes i spil med både udviklingen i håndteringen af de menneskelige ressourcer i den enkelte organisation og i forhold til arbejdsmarkedet generelt.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2008
Antal sider4
Afsluttet31/12/2008
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • Læring, realkompetence

Citer dette

Helms, Niels Henrik. / Følgeforskningsprogram ift videncenter for realkompetencevurdering. 2008. 4 s., dec. 31, 2008.
@misc{05878a20e1b211dd990a000ea68e967b,
title = "F{\o}lgeforskningsprogram ift videncenter for realkompetencevurdering",
abstract = "Realkompetence udg{\o}r et forskningsm{\ae}ssigt interessant omr{\aa}de, fordi det fokuserer en r{\ae}kke af de samfundsm{\ae}ssige diskurser, som er p{\aa} spil. Realkompetence s{\ae}tter s{\aa}ledes fokus p{\aa} den l{\ae}ring, som finder sted i andre sammenh{\ae}nge end undervisning, hvordan den skal forst{\aa}s, hvordan den v{\ae}rd – og v{\ae}rdis{\ae}ttes. Realkompetence s{\ae}tter videre fokus p{\aa} den voksne som l{\ae}rende, hvordan livslang og livsvid l{\ae}ring kan udfoldes og udfordres i forskellige sammenh{\ae}nge. Det er ogs{\aa} et omr{\aa}de, hvor der vil v{\ae}re s{\ae}rligt fokus p{\aa} metodeudvikling, hvor samspillet mellem kompetence, l{\ae}ring og forskellige metoder b{\aa}de kan afpr{\o}ves, begrebsligg{\o}res og sammenholdes. Endelig er det et felt, hvor systemudvikling internt i uddannelsesverdenen bringes i spil med b{\aa}de udviklingen i h{\aa}ndteringen af de menneskelige ressourcer i den enkelte organisation og i forhold til arbejdsmarkedet generelt.",
keywords = "L{\ae}ring, realkompetence",
author = "Helms, {Niels Henrik}",
year = "2008",
language = "Dansk",

}

Følgeforskningsprogram ift videncenter for realkompetencevurdering. / Helms, Niels Henrik.

2008. 4 s., dec. 31, 2008.

Publikation: Udredning/notatFaglig redegørelseRådgivning

TY - GEN

T1 - Følgeforskningsprogram ift videncenter for realkompetencevurdering

AU - Helms, Niels Henrik

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Realkompetence udgør et forskningsmæssigt interessant område, fordi det fokuserer en række af de samfundsmæssige diskurser, som er på spil. Realkompetence sætter således fokus på den læring, som finder sted i andre sammenhænge end undervisning, hvordan den skal forstås, hvordan den værd – og værdisættes. Realkompetence sætter videre fokus på den voksne som lærende, hvordan livslang og livsvid læring kan udfoldes og udfordres i forskellige sammenhænge. Det er også et område, hvor der vil være særligt fokus på metodeudvikling, hvor samspillet mellem kompetence, læring og forskellige metoder både kan afprøves, begrebsliggøres og sammenholdes. Endelig er det et felt, hvor systemudvikling internt i uddannelsesverdenen bringes i spil med både udviklingen i håndteringen af de menneskelige ressourcer i den enkelte organisation og i forhold til arbejdsmarkedet generelt.

AB - Realkompetence udgør et forskningsmæssigt interessant område, fordi det fokuserer en række af de samfundsmæssige diskurser, som er på spil. Realkompetence sætter således fokus på den læring, som finder sted i andre sammenhænge end undervisning, hvordan den skal forstås, hvordan den værd – og værdisættes. Realkompetence sætter videre fokus på den voksne som lærende, hvordan livslang og livsvid læring kan udfoldes og udfordres i forskellige sammenhænge. Det er også et område, hvor der vil være særligt fokus på metodeudvikling, hvor samspillet mellem kompetence, læring og forskellige metoder både kan afprøves, begrebsliggøres og sammenholdes. Endelig er det et felt, hvor systemudvikling internt i uddannelsesverdenen bringes i spil med både udviklingen i håndteringen af de menneskelige ressourcer i den enkelte organisation og i forhold til arbejdsmarkedet generelt.

KW - Læring, realkompetence

M3 - Faglig redegørelse

ER -