Fællesskab eller individualitet - om forskning, undervisning og samarbejde i et interdisciplinært universitetsmiljø

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Der er en tiltagende satsning på interdisciplinære undervisningsformer i forskellige dele af det danske uddannelsessystem. I de gymnasiale uddannelser blev der med 2005-reformen indført obligatorisk fagsamspil i undervisningen, og på universiteterne indføres der i stigende grad interdisciplinære studier, hvor flere fag indgår i det samme studieforløb. Denne udvikling rejser spørgsmålet om, hvad der er konsekvenserne af den interdisciplinære tænkning i forskning og i undervisning. I denne artikel præsenterer vi en mindre undersøgelse af, hvordan det videnskabelige personale (VIP) på et universitetsinstitut oplever, at interdisciplinaritet kommer til udtryk i forskning, undervisning og samarbejde. Interdisciplinariteten opleves forskelligt afhængigt af sociale relationer, dvs. om man som VIP’er arbejder alene med at sammentænke flere discipliner, eller om man arbejder sammen med andre om at sammentænke flere discipliner.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind7
Udgave nummer13
Sider (fra-til)96-105
Antal sider10
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2012

Citationsformater