Etiske refleksioner over krav i onlineundervisningen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Under corona-pandemien blev størstedelen af undervisningen i Danmark i perioder omlagt til onlineundervisning. Mange skoler og lærere forsøgte at afvikle undervisningen på en måde som tilnærmede traditionel, fysisk undervisning og valgte videoplatforme (såsom Zoom, Teams og Google Meet) til fx virtuelle klasserumssamtaler. Undervisningsministeriet og brancheforeninger formulerede anbefalinger til hvilke krav man kunne stille til eleverne i forbindelse med onlineundervisningen, men der var ikke en generel diskussion af principielle, etiske spørgsmål om forventninger til elevernes deltagelse. Var det fx rimeligt at kræve at eleverne ikke måtte sidde i nattøj, spise eller slukke deres kamera? Og hvordan kunne disse krav forvaltes på en etisk forsvarlig måde? Med udgangspunkt i elevsurveys ifm. et onlineforløb for 6 skoleklasser, diskuterer vi i denne artikel nogle af de etiske spørgsmål som onlineundervisningen gav anledning til. Artiklen konkluderer blandt andet at det er nødvendigt i højere grad at indtænke elevperspektivet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2022
Udgave nummer1
Antal sider17
ISSN2597-0224
StatusUdgivet - 2022

Citationsformater