Et frikvarter der giver trivsel og bevægelse i skolen

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Abstrakt

Med den nye folkeskolereform følger intentionerne om en længere og mere varieret skolehverdag for at gøre eleverne så dygtige som muligt. Det har medført, at det traditionelle frikvarter på mange skoler er til diskussion. Diskussionens omdrejningspunkt er dilemmaet omkring indskrænkning af elevernes frirum overfor mere voksenstyring for at opfylde reformens krav om 45 minutters bevægelse om dagen. Med andre ord indtænkes hele skoledagen, herunder også elevernes frikvarter, for at leve op til dette. Men betyder det nødvendigvis, at eleverne får frataget deres frirum?

I forskningsprojektet Trivsel og Bevægelse i Skolen på Syddansk Universitet er der sat særligt fokus på, hvordan man kan sikre mere bevægelse i frikvarteret og samtidig styrke elevernes motivation og medbestemmelse, så frikvarteret bliver en god og sjov oplevelse for alle elever. I den forbindelse er der netop afholdt frikvartersworkshops på projektets 12 indsatsskoler. Formålet med workshoppen har været at skabe opmærksomhed omkring frikvarterskulturen på den enkelte skole og i fællesskab med elever, lærere og pædagoger at skabe nye tiltag, der kan forankres fremadrettet. På workshoppen blev der introduceret aktiviteter, der har fokus på at skabe succesoplevelser, medskabelse og fællesskab. F.eks. var eleverne på workshoppen med til at udvikle en fangeleg, som alle syntes var sjov at deltage i.

Med afsæt i frikvartersworkshoppen arbejder skolerne nu videre med at skabe en ramme for "det gode frikvarter" for alle elever. Tre gange 30 minutter om ugen skal der ske en ekstra indsats i frikvarteret, som skal engagere og involvere eleverne i aktiviteter, hvor flere kan være med. Frikvarteret skal fortsat være et frirum for eleverne, men hvor mulighederne for leg og bevægelse særligt i starten understøttes af lærere og pædagoger som igangsættere, for at sikre forankringen af en mere inkluderende frikvarterskultur på skolen.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato30. sep. 2015
StatusUdgivet - 30. sep. 2015

Bibliografisk note


Senest ændret: 30/09/2015

Citationsformater