Erfaringer fra undervisning om diagnostik på en masteruddannelse

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskning

Resumé

Læringsmål
Opnåelse af:
• Teoretisk viden om og forståelse for diagnostiske begreber
• Kompetencer til kritisk vurdering af diagnostisk videnskabelig litteratur

Prøveformer
Prøveformen var bygget op som en portfolio med aktiviteter på Diskussionsforum (DF) og Blackboard (BB) og bestod af følgende tre dele:

Struktureret opgave på DF
Denne tog udgangspunkt i én af to valgte diagnostiske artikler. Halvdelen af de studerende fik den ene opgave/artikel og vice versa.
Formålet var, at de studerende skulle opnå kompetencer til kritisk vurdering af videnskabelig litteratur. Denne form fulgte op på gruppearbejdet fra undervisningen, hvor der blev anvendt strukturerede tjeklister, som bidrog til at konkretisere læringsmålene.

Feedbackaktivitet på DF
Studerende fra den ene gruppe blev parret med studerende fra den anden gruppe, således at alle skulle give og modtage feedback til/fra en medstuderende.
Formålet var, at alle skulle give og modtage relevant kritik og feedback.
I gruppearbejdet undervejs blev der også arbejdet med feedback.

MCQ på BB
Denne bestod af en række spørgsmål, dels teoretiske og dels eksempler fra artikler og undervisning.
Formålet var at afprøve de studerendes viden om diagnostiske begreber.
Der var i undervisningen indlagt lignende polls, samt en mindre prøve-MCQ.

Læring
Undervisningen var tilrettelagt på en måde, så de studerende skulle kunne se læringsmålene hele tiden. Dette understøttet af indlagte aktiviteter og små tests undervejs.
Det skulle være synligt, at det var en lignende måde, de afslutningsvis ville blive testet på. Opgaven på DF blev lagt ind midt i modulet og blev på den måde en kombineret læring og udprøvning.

Erfaringer
Synet af topmotiverede studerende var den bedst tænkelige erfaring fra dette modul.
Èn ytrede til evalueringen, at han fik en lykkefølelse efter prøvetesten, udtrykt ved at den afspejlede den læring, der havde været i undervisningen.
En erfaring, der har givet yderligere motivation.

OriginalsprogDansk
Publikationsdato18. nov. 2013
Antal sider1
StatusUdgivet - 18. nov. 2013
BegivenhedKonference om prøveformer, feedback og læring - Syddansk Universitet, Odense, Danmark
Varighed: 18. nov. 2013 → …
http://www.sdu.dk/Om_SDU/Organisationen/destuderendeicentrum/Konference+2013

Konference

KonferenceKonference om prøveformer, feedback og læring
LokationSyddansk Universitet
LandDanmark
ByOdense
Periode18/11/2013 → …
Internetadresse

Citer dette

Hildebrandt, M. (2013). Erfaringer fra undervisning om diagnostik på en masteruddannelse. Abstract fra Konference om prøveformer, feedback og læring, Odense, Danmark.
Hildebrandt, Malene . / Erfaringer fra undervisning om diagnostik på en masteruddannelse. Abstract fra Konference om prøveformer, feedback og læring, Odense, Danmark.1 s.
@conference{15aae09b6c9649d9a41a40c08892b2b7,
title = "Erfaringer fra undervisning om diagnostik p{\aa} en masteruddannelse",
abstract = "L{\ae}ringsm{\aa}l Opn{\aa}else af: • Teoretisk viden om og forst{\aa}else for diagnostiske begreber • Kompetencer til kritisk vurdering af diagnostisk videnskabelig litteratur Pr{\o}veformer Pr{\o}veformen var bygget op som en portfolio med aktiviteter p{\aa} Diskussionsforum (DF) og Blackboard (BB) og bestod af f{\o}lgende tre dele: Struktureret opgave p{\aa} DF Denne tog udgangspunkt i {\'e}n af to valgte diagnostiske artikler. Halvdelen af de studerende fik den ene opgave/artikel og vice versa. Form{\aa}let var, at de studerende skulle opn{\aa} kompetencer til kritisk vurdering af videnskabelig litteratur. Denne form fulgte op p{\aa} gruppearbejdet fra undervisningen, hvor der blev anvendt strukturerede tjeklister, som bidrog til at konkretisere l{\ae}ringsm{\aa}lene. Feedbackaktivitet p{\aa} DF Studerende fra den ene gruppe blev parret med studerende fra den anden gruppe, s{\aa}ledes at alle skulle give og modtage feedback til/fra en medstuderende. Form{\aa}let var, at alle skulle give og modtage relevant kritik og feedback. I gruppearbejdet undervejs blev der ogs{\aa} arbejdet med feedback. MCQ p{\aa} BB Denne bestod af en r{\ae}kke sp{\o}rgsm{\aa}l, dels teoretiske og dels eksempler fra artikler og undervisning. Form{\aa}let var at afpr{\o}ve de studerendes viden om diagnostiske begreber. Der var i undervisningen indlagt lignende polls, samt en mindre pr{\o}ve-MCQ. L{\ae}ring Undervisningen var tilrettelagt p{\aa} en m{\aa}de, s{\aa} de studerende skulle kunne se l{\ae}ringsm{\aa}lene hele tiden. Dette underst{\o}ttet af indlagte aktiviteter og sm{\aa} tests undervejs. Det skulle v{\ae}re synligt, at det var en lignende m{\aa}de, de afslutningsvis ville blive testet p{\aa}. Opgaven p{\aa} DF blev lagt ind midt i modulet og blev p{\aa} den m{\aa}de en kombineret l{\ae}ring og udpr{\o}vning. Erfaringer Synet af topmotiverede studerende var den bedst t{\ae}nkelige erfaring fra dette modul. {\`E}n ytrede til evalueringen, at han fik en lykkef{\o}lelse efter pr{\o}vetesten, udtrykt ved at den afspejlede den l{\ae}ring, der havde v{\ae}ret i undervisningen. En erfaring, der har givet yderligere motivation.",
author = "Malene Hildebrandt",
year = "2013",
month = "11",
day = "18",
language = "Dansk",
note = "Konference om pr{\o}veformer, feedback og l{\ae}ring ; Conference date: 18-11-2013",
url = "http://www.sdu.dk/Om_SDU/Organisationen/destuderendeicentrum/Konference+2013",

}

Hildebrandt, M 2013, 'Erfaringer fra undervisning om diagnostik på en masteruddannelse' Konference om prøveformer, feedback og læring, Odense, Danmark, 18/11/2013, .

Erfaringer fra undervisning om diagnostik på en masteruddannelse. / Hildebrandt, Malene .

2013. Abstract fra Konference om prøveformer, feedback og læring, Odense, Danmark.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskning

TY - ABST

T1 - Erfaringer fra undervisning om diagnostik på en masteruddannelse

AU - Hildebrandt, Malene

PY - 2013/11/18

Y1 - 2013/11/18

N2 - Læringsmål Opnåelse af: • Teoretisk viden om og forståelse for diagnostiske begreber • Kompetencer til kritisk vurdering af diagnostisk videnskabelig litteratur Prøveformer Prøveformen var bygget op som en portfolio med aktiviteter på Diskussionsforum (DF) og Blackboard (BB) og bestod af følgende tre dele: Struktureret opgave på DF Denne tog udgangspunkt i én af to valgte diagnostiske artikler. Halvdelen af de studerende fik den ene opgave/artikel og vice versa. Formålet var, at de studerende skulle opnå kompetencer til kritisk vurdering af videnskabelig litteratur. Denne form fulgte op på gruppearbejdet fra undervisningen, hvor der blev anvendt strukturerede tjeklister, som bidrog til at konkretisere læringsmålene. Feedbackaktivitet på DF Studerende fra den ene gruppe blev parret med studerende fra den anden gruppe, således at alle skulle give og modtage feedback til/fra en medstuderende. Formålet var, at alle skulle give og modtage relevant kritik og feedback. I gruppearbejdet undervejs blev der også arbejdet med feedback. MCQ på BB Denne bestod af en række spørgsmål, dels teoretiske og dels eksempler fra artikler og undervisning. Formålet var at afprøve de studerendes viden om diagnostiske begreber. Der var i undervisningen indlagt lignende polls, samt en mindre prøve-MCQ. Læring Undervisningen var tilrettelagt på en måde, så de studerende skulle kunne se læringsmålene hele tiden. Dette understøttet af indlagte aktiviteter og små tests undervejs. Det skulle være synligt, at det var en lignende måde, de afslutningsvis ville blive testet på. Opgaven på DF blev lagt ind midt i modulet og blev på den måde en kombineret læring og udprøvning. Erfaringer Synet af topmotiverede studerende var den bedst tænkelige erfaring fra dette modul. Èn ytrede til evalueringen, at han fik en lykkefølelse efter prøvetesten, udtrykt ved at den afspejlede den læring, der havde været i undervisningen. En erfaring, der har givet yderligere motivation.

AB - Læringsmål Opnåelse af: • Teoretisk viden om og forståelse for diagnostiske begreber • Kompetencer til kritisk vurdering af diagnostisk videnskabelig litteratur Prøveformer Prøveformen var bygget op som en portfolio med aktiviteter på Diskussionsforum (DF) og Blackboard (BB) og bestod af følgende tre dele: Struktureret opgave på DF Denne tog udgangspunkt i én af to valgte diagnostiske artikler. Halvdelen af de studerende fik den ene opgave/artikel og vice versa. Formålet var, at de studerende skulle opnå kompetencer til kritisk vurdering af videnskabelig litteratur. Denne form fulgte op på gruppearbejdet fra undervisningen, hvor der blev anvendt strukturerede tjeklister, som bidrog til at konkretisere læringsmålene. Feedbackaktivitet på DF Studerende fra den ene gruppe blev parret med studerende fra den anden gruppe, således at alle skulle give og modtage feedback til/fra en medstuderende. Formålet var, at alle skulle give og modtage relevant kritik og feedback. I gruppearbejdet undervejs blev der også arbejdet med feedback. MCQ på BB Denne bestod af en række spørgsmål, dels teoretiske og dels eksempler fra artikler og undervisning. Formålet var at afprøve de studerendes viden om diagnostiske begreber. Der var i undervisningen indlagt lignende polls, samt en mindre prøve-MCQ. Læring Undervisningen var tilrettelagt på en måde, så de studerende skulle kunne se læringsmålene hele tiden. Dette understøttet af indlagte aktiviteter og små tests undervejs. Det skulle være synligt, at det var en lignende måde, de afslutningsvis ville blive testet på. Opgaven på DF blev lagt ind midt i modulet og blev på den måde en kombineret læring og udprøvning. Erfaringer Synet af topmotiverede studerende var den bedst tænkelige erfaring fra dette modul. Èn ytrede til evalueringen, at han fik en lykkefølelse efter prøvetesten, udtrykt ved at den afspejlede den læring, der havde været i undervisningen. En erfaring, der har givet yderligere motivation.

M3 - Konferenceabstrakt til konference

ER -

Hildebrandt M. Erfaringer fra undervisning om diagnostik på en masteruddannelse. 2013. Abstract fra Konference om prøveformer, feedback og læring, Odense, Danmark.