Er idrætslæreren ved at få en ny innovativ rolle?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Resumé

Sedentarismen – stillesiddende aktivitet – har nu også ramt børn og unge. Det kan derfor meget nemt opfattes som et paradoks, at vi netop nu laver et temanummer om IT og idræt. Ikke desto mindre findes der efterhånden mange gadgets og apps, som kan bruges i forbindelse med idræt og fysisk aktivitet. Samtidig ved vi at digitale hjælpemidler kun i meget begrænset omfang bliver brugt i idrætsundervisningen, til trods for at fritidsidrætten efterhånden er spækket med digitale hjælpemidler.
På den anden side er det kendt, at den megen stillesiddende aktivitet stiller nye krav til idrætslærerens funktion og mission på skolen. Det er derfor denne artikels formål at diskutere denne nye innovative rolle, som det kan fordre at ændre på idrætsundervisningens praksis, samt medvirke til børn og unges sundhed, der har med fysisk aktivitet at gøre.
Samtidig vil artiklen introducere de følgende 3 artikler, som viser eksempler på, hvordan idrætslæreren fremover kan indgå i en innovativ praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftFocus - Tidsskrift for Idræt
Vol/bind36
Udgave nummer4
Sider (fra-til)46-49
ISSN1603-0974
StatusUdgivet - dec. 2012

Emneord

  • Videoplatform
  • læring
  • Trampolin
  • Sundhed
  • Innovation

Citer dette

@article{bc282b1c7fb34cb69a4ef5c0e810651e,
title = "Er idr{\ae}tsl{\ae}reren ved at f{\aa} en ny innovativ rolle?",
abstract = "Sedentarismen – stillesiddende aktivitet – har nu ogs{\aa} ramt b{\o}rn og unge. Det kan derfor meget nemt opfattes som et paradoks, at vi netop nu laver et temanummer om IT og idr{\ae}t. Ikke desto mindre findes der efterh{\aa}nden mange gadgets og apps, som kan bruges i forbindelse med idr{\ae}t og fysisk aktivitet. Samtidig ved vi at digitale hj{\ae}lpemidler kun i meget begr{\ae}nset omfang bliver brugt i idr{\ae}tsundervisningen, til trods for at fritidsidr{\ae}tten efterh{\aa}nden er sp{\ae}kket med digitale hj{\ae}lpemidler.P{\aa} den anden side er det kendt, at den megen stillesiddende aktivitet stiller nye krav til idr{\ae}tsl{\ae}rerens funktion og mission p{\aa} skolen. Det er derfor denne artikels form{\aa}l at diskutere denne nye innovative rolle, som det kan fordre at {\ae}ndre p{\aa} idr{\ae}tsundervisningens praksis, samt medvirke til b{\o}rn og unges sundhed, der har med fysisk aktivitet at g{\o}re.Samtidig vil artiklen introducere de f{\o}lgende 3 artikler, som viser eksempler p{\aa}, hvordan idr{\ae}tsl{\ae}reren fremover kan indg{\aa} i en innovativ praksis.",
keywords = "Videoplatform, l{\ae}ring, Trampolin, Sundhed, Innovation",
author = "Lars Elb{\ae}k",
year = "2012",
month = "12",
language = "Dansk",
volume = "36",
pages = "46--49",
journal = "Focus - Tidsskrift for Idr{\ae}t",
issn = "1603-0974",
number = "4",

}

Er idrætslæreren ved at få en ny innovativ rolle? / Elbæk, Lars.

I: Focus - Tidsskrift for Idræt, Bind 36, Nr. 4, 12.2012, s. 46-49.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

TY - JOUR

T1 - Er idrætslæreren ved at få en ny innovativ rolle?

AU - Elbæk, Lars

PY - 2012/12

Y1 - 2012/12

N2 - Sedentarismen – stillesiddende aktivitet – har nu også ramt børn og unge. Det kan derfor meget nemt opfattes som et paradoks, at vi netop nu laver et temanummer om IT og idræt. Ikke desto mindre findes der efterhånden mange gadgets og apps, som kan bruges i forbindelse med idræt og fysisk aktivitet. Samtidig ved vi at digitale hjælpemidler kun i meget begrænset omfang bliver brugt i idrætsundervisningen, til trods for at fritidsidrætten efterhånden er spækket med digitale hjælpemidler.På den anden side er det kendt, at den megen stillesiddende aktivitet stiller nye krav til idrætslærerens funktion og mission på skolen. Det er derfor denne artikels formål at diskutere denne nye innovative rolle, som det kan fordre at ændre på idrætsundervisningens praksis, samt medvirke til børn og unges sundhed, der har med fysisk aktivitet at gøre.Samtidig vil artiklen introducere de følgende 3 artikler, som viser eksempler på, hvordan idrætslæreren fremover kan indgå i en innovativ praksis.

AB - Sedentarismen – stillesiddende aktivitet – har nu også ramt børn og unge. Det kan derfor meget nemt opfattes som et paradoks, at vi netop nu laver et temanummer om IT og idræt. Ikke desto mindre findes der efterhånden mange gadgets og apps, som kan bruges i forbindelse med idræt og fysisk aktivitet. Samtidig ved vi at digitale hjælpemidler kun i meget begrænset omfang bliver brugt i idrætsundervisningen, til trods for at fritidsidrætten efterhånden er spækket med digitale hjælpemidler.På den anden side er det kendt, at den megen stillesiddende aktivitet stiller nye krav til idrætslærerens funktion og mission på skolen. Det er derfor denne artikels formål at diskutere denne nye innovative rolle, som det kan fordre at ændre på idrætsundervisningens praksis, samt medvirke til børn og unges sundhed, der har med fysisk aktivitet at gøre.Samtidig vil artiklen introducere de følgende 3 artikler, som viser eksempler på, hvordan idrætslæreren fremover kan indgå i en innovativ praksis.

KW - Videoplatform

KW - læring

KW - Trampolin

KW - Sundhed

KW - Innovation

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 36

SP - 46

EP - 49

JO - Focus - Tidsskrift for Idræt

JF - Focus - Tidsskrift for Idræt

SN - 1603-0974

IS - 4

ER -