En, to, tre - tjek på branding: Resumé af: One, two, three: A practical brand anatomy af Paulo de Lencastre og Ana Cõrte-Real, Journal of Brand Management 2010, 17

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Abstrakt

Da brandet i såvel juridisk som marketingmæssig forstand er et tegn, er det oplagt at vende sig mod semiotikken i forsøget på at udvikle en model, der kan integrere de forskellige komponenter, som brand-tegnet består af.

Forfatterne undersøger dimensionerne ’identitet’, ’marketing’ og ’respons’ ved hjælp af Peirce's tredelte tegnbegreb og udvikler en model, der illustrerer brandets anatomi i form af tre ”søjler”:
1) Identitetssøjlen, som er et mix af tegn og brands, 2) Marketingsøjlen, som er et mix af produkter og marketing aktiviteter og 3) Responssøjlen, som er et mix af forskellige markeder og forskellige former for respons (kognitiv, affektiv og adfærdsmæssig).

Hensigten er at betragte brandet som en helhed og ikke atomiseret som enten et mærke, et produkt eller en organisation, sådan som det ofte sker. Ligesom ethvert tegn er også brandet et komplekst netværk af relationer mellem alle de komponenter, som det består af.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSymboløkonomiske Nyheder
ISSN1901-0141
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • branding, semiotik

Citationsformater