En leg med æstetik og etik: om filmen De fem benspænd

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Den afvigende dokumentar- og portrætfilm, De fem benspænd (2003), lægger op til en række etiske overvejelser både med tanke på selve filmskabelsesprocessen, der skildres - hvad instruktøren Lars von Trier udsætter instruktøren Jørgen Leth for - og når vi fokuserer på Leths genindspilninger af Det perfekte menneske (1967). Især resultatet af benspænd 2, hvor Leth skal optage en scene fra filmen med et usselt, indisk fattigkvarter i baggrunden, er bemærkelsesværdigt set i en etisk optik. Her er det ikke alene interessant, hvad Trier udsætter Leth for, men også hvilket billede af det miserable, som Leth rent faktisk tegner med sine film, og hvilke konsekvenser det har. I artiklen reflekterer jeg over konsekvenserne for både Trier, Leth, de fattige indiske beboere i Red Light District og tilskuerne til filmen De fem benspænd. Videre illustrerer jeg, hvad De fem benspænd gør ved 'ethos' (som Aristoteles beskriver denne) hos Trier og Leth, og hvilken rolle dette tildeler tilskuerne.
Udgivelsesdato: jan. 2009
OriginalsprogDansk
TidsskriftK & K : kultur og klasse : kritik og kulturanalyse
Udgave nummer106
Antal sider21
ISSN0905-6998
StatusUdgivet - 1. jan. 2009

Emneord

  • Æstetik, medier, kreativitet

Citer dette

@article{34664a60e22111dd990a000ea68e967b,
title = "En leg med {\ae}stetik og etik: om filmen De fem bensp{\ae}nd",
abstract = "Den afvigende dokumentar- og portr{\ae}tfilm, De fem bensp{\ae}nd (2003), l{\ae}gger op til en r{\ae}kke etiske overvejelser b{\aa}de med tanke p{\aa} selve filmskabelsesprocessen, der skildres - hvad instrukt{\o}ren Lars von Trier uds{\ae}tter instrukt{\o}ren J{\o}rgen Leth for - og n{\aa}r vi fokuserer p{\aa} Leths genindspilninger af Det perfekte menneske (1967). Is{\ae}r resultatet af bensp{\ae}nd 2, hvor Leth skal optage en scene fra filmen med et usselt, indisk fattigkvarter i baggrunden, er bem{\ae}rkelsesv{\ae}rdigt set i en etisk optik. Her er det ikke alene interessant, hvad Trier uds{\ae}tter Leth for, men ogs{\aa} hvilket billede af det miserable, som Leth rent faktisk tegner med sine film, og hvilke konsekvenser det har. I artiklen reflekterer jeg over konsekvenserne for b{\aa}de Trier, Leth, de fattige indiske beboere i Red Light District og tilskuerne til filmen De fem bensp{\ae}nd. Videre illustrerer jeg, hvad De fem bensp{\ae}nd g{\o}r ved 'ethos' (som Aristoteles beskriver denne) hos Trier og Leth, og hvilken rolle dette tildeler tilskuerne. Udgivelsesdato: jan. 2009",
keywords = "{\AE}stetik, medier, kreativitet, Aesthetics, media, creativity",
author = "Heidi Philipsen",
year = "2009",
month = "1",
day = "1",
language = "Dansk",
journal = "K & K",
issn = "0905-6998",
publisher = "Forlaget Medusa",
number = "106",

}

En leg med æstetik og etik : om filmen De fem benspænd. / Philipsen, Heidi.

I: K & K : kultur og klasse : kritik og kulturanalyse, Nr. 106, 01.01.2009.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - En leg med æstetik og etik

T2 - om filmen De fem benspænd

AU - Philipsen, Heidi

PY - 2009/1/1

Y1 - 2009/1/1

N2 - Den afvigende dokumentar- og portrætfilm, De fem benspænd (2003), lægger op til en række etiske overvejelser både med tanke på selve filmskabelsesprocessen, der skildres - hvad instruktøren Lars von Trier udsætter instruktøren Jørgen Leth for - og når vi fokuserer på Leths genindspilninger af Det perfekte menneske (1967). Især resultatet af benspænd 2, hvor Leth skal optage en scene fra filmen med et usselt, indisk fattigkvarter i baggrunden, er bemærkelsesværdigt set i en etisk optik. Her er det ikke alene interessant, hvad Trier udsætter Leth for, men også hvilket billede af det miserable, som Leth rent faktisk tegner med sine film, og hvilke konsekvenser det har. I artiklen reflekterer jeg over konsekvenserne for både Trier, Leth, de fattige indiske beboere i Red Light District og tilskuerne til filmen De fem benspænd. Videre illustrerer jeg, hvad De fem benspænd gør ved 'ethos' (som Aristoteles beskriver denne) hos Trier og Leth, og hvilken rolle dette tildeler tilskuerne. Udgivelsesdato: jan. 2009

AB - Den afvigende dokumentar- og portrætfilm, De fem benspænd (2003), lægger op til en række etiske overvejelser både med tanke på selve filmskabelsesprocessen, der skildres - hvad instruktøren Lars von Trier udsætter instruktøren Jørgen Leth for - og når vi fokuserer på Leths genindspilninger af Det perfekte menneske (1967). Især resultatet af benspænd 2, hvor Leth skal optage en scene fra filmen med et usselt, indisk fattigkvarter i baggrunden, er bemærkelsesværdigt set i en etisk optik. Her er det ikke alene interessant, hvad Trier udsætter Leth for, men også hvilket billede af det miserable, som Leth rent faktisk tegner med sine film, og hvilke konsekvenser det har. I artiklen reflekterer jeg over konsekvenserne for både Trier, Leth, de fattige indiske beboere i Red Light District og tilskuerne til filmen De fem benspænd. Videre illustrerer jeg, hvad De fem benspænd gør ved 'ethos' (som Aristoteles beskriver denne) hos Trier og Leth, og hvilken rolle dette tildeler tilskuerne. Udgivelsesdato: jan. 2009

KW - Æstetik, medier, kreativitet

KW - Aesthetics, media, creativity

M3 - Tidsskriftartikel

JO - K & K

JF - K & K

SN - 0905-6998

IS - 106

ER -