En invitation man ikke kan afslå

analyse af afgangsprøven i skriftlig fremstilling med særligt fokus på skriveordren

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

196 Downloads (Pure)

Resumé

Skriveordren har stor betydning for elevernes muligheder for at positionere sig som skrivere i eksamenssituationen. Intentionen er tvetydig. På den ene side inviteres og inspireres til entusiastisk og engageret skrivning, på den anden side umuliggør omstændighederne at eleven takker nej. Artiklen analyserer skriveordren som tekst og dermed ytring i Bakhtins forstand – dialogisk forbundet med andre ytringer i skolens særlige konstellation. Med denne sociokulturelle optik betragtes elevernes eksamenstekster som svar på skriveordren der følgelig bliver afgørende for de valg de træffer, og måden hvorpå de positionerer sig som skrivende subjekt. Fundene indikerer at skriveordren implicit tvinger eleven til at agere i en kompleks og ambivalent kommunikationskontekst med dobbelte adressater og genreforventninger. En positiv bedømmelse bliver således afhængig af om eleven mestrer dobbelte positioneringsstrategier som fx at signalere en fiktiv intentionalitet i tillæg til den umiddelbare: at bestå eksamen. Denne dobbelthed er imidlertid ikke ekspliciteret hvilket kan indebære en udfordring for især elever der ikke intuitivt forstår de skjulte tekstnormer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordic Journal of Literacy Research
Vol/bind4
Udgave nummer1
Sider (fra-til)142-166
DOI
StatusUdgivet - 16. okt. 2018

Emneord

  • Skriveprøver
  • positionering
  • grundskole
  • danskundervisning

Citer dette

@article{d862d98ae1734333b8e9ac4943deb74a,
title = "En invitation man ikke kan afsl{\aa}: analyse af afgangspr{\o}ven i skriftlig fremstilling med s{\ae}rligt fokus p{\aa} skriveordren",
abstract = "Skriveordren har stor betydning for elevernes muligheder for at positionere sig som skrivere i eksamenssituationen. Intentionen er tvetydig. P{\aa} den ene side inviteres og inspireres til entusiastisk og engageret skrivning, p{\aa} den anden side umuligg{\o}r omst{\ae}ndighederne at eleven takker nej. Artiklen analyserer skriveordren som tekst og dermed ytring i Bakhtins forstand – dialogisk forbundet med andre ytringer i skolens s{\ae}rlige konstellation. Med denne sociokulturelle optik betragtes elevernes eksamenstekster som svar p{\aa} skriveordren der f{\o}lgelig bliver afg{\o}rende for de valg de tr{\ae}ffer, og m{\aa}den hvorp{\aa} de positionerer sig som skrivende subjekt. Fundene indikerer at skriveordren implicit tvinger eleven til at agere i en kompleks og ambivalent kommunikationskontekst med dobbelte adressater og genreforventninger. En positiv bed{\o}mmelse bliver s{\aa}ledes afh{\ae}ngig af om eleven mestrer dobbelte positioneringsstrategier som fx at signalere en fiktiv intentionalitet i till{\ae}g til den umiddelbare: at best{\aa} eksamen. Denne dobbelthed er imidlertid ikke ekspliciteret hvilket kan indeb{\ae}re en udfordring for is{\ae}r elever der ikke intuitivt forst{\aa}r de skjulte tekstnormer.",
keywords = "Skrivepr{\o}ver, positionering, grundskole, danskundervisning",
author = "Solveig Troelsen",
year = "2018",
month = "10",
day = "16",
doi = "10.23865/njlr.v4.1267",
language = "Dansk",
volume = "4",
pages = "142--166",
journal = "Nordic Journal of Literacy Research",
issn = "2464-1596",
publisher = "Cappelen Damm Akademisk",
number = "1",

}

En invitation man ikke kan afslå : analyse af afgangsprøven i skriftlig fremstilling med særligt fokus på skriveordren. / Troelsen, Solveig.

I: Nordic Journal of Literacy Research, Bind 4, Nr. 1, 16.10.2018, s. 142-166.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - En invitation man ikke kan afslå

T2 - analyse af afgangsprøven i skriftlig fremstilling med særligt fokus på skriveordren

AU - Troelsen, Solveig

PY - 2018/10/16

Y1 - 2018/10/16

N2 - Skriveordren har stor betydning for elevernes muligheder for at positionere sig som skrivere i eksamenssituationen. Intentionen er tvetydig. På den ene side inviteres og inspireres til entusiastisk og engageret skrivning, på den anden side umuliggør omstændighederne at eleven takker nej. Artiklen analyserer skriveordren som tekst og dermed ytring i Bakhtins forstand – dialogisk forbundet med andre ytringer i skolens særlige konstellation. Med denne sociokulturelle optik betragtes elevernes eksamenstekster som svar på skriveordren der følgelig bliver afgørende for de valg de træffer, og måden hvorpå de positionerer sig som skrivende subjekt. Fundene indikerer at skriveordren implicit tvinger eleven til at agere i en kompleks og ambivalent kommunikationskontekst med dobbelte adressater og genreforventninger. En positiv bedømmelse bliver således afhængig af om eleven mestrer dobbelte positioneringsstrategier som fx at signalere en fiktiv intentionalitet i tillæg til den umiddelbare: at bestå eksamen. Denne dobbelthed er imidlertid ikke ekspliciteret hvilket kan indebære en udfordring for især elever der ikke intuitivt forstår de skjulte tekstnormer.

AB - Skriveordren har stor betydning for elevernes muligheder for at positionere sig som skrivere i eksamenssituationen. Intentionen er tvetydig. På den ene side inviteres og inspireres til entusiastisk og engageret skrivning, på den anden side umuliggør omstændighederne at eleven takker nej. Artiklen analyserer skriveordren som tekst og dermed ytring i Bakhtins forstand – dialogisk forbundet med andre ytringer i skolens særlige konstellation. Med denne sociokulturelle optik betragtes elevernes eksamenstekster som svar på skriveordren der følgelig bliver afgørende for de valg de træffer, og måden hvorpå de positionerer sig som skrivende subjekt. Fundene indikerer at skriveordren implicit tvinger eleven til at agere i en kompleks og ambivalent kommunikationskontekst med dobbelte adressater og genreforventninger. En positiv bedømmelse bliver således afhængig af om eleven mestrer dobbelte positioneringsstrategier som fx at signalere en fiktiv intentionalitet i tillæg til den umiddelbare: at bestå eksamen. Denne dobbelthed er imidlertid ikke ekspliciteret hvilket kan indebære en udfordring for især elever der ikke intuitivt forstår de skjulte tekstnormer.

KW - Skriveprøver

KW - positionering

KW - grundskole

KW - danskundervisning

U2 - 10.23865/njlr.v4.1267

DO - 10.23865/njlr.v4.1267

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 4

SP - 142

EP - 166

JO - Nordic Journal of Literacy Research

JF - Nordic Journal of Literacy Research

SN - 2464-1596

IS - 1

ER -