Abstract
Elevskrivere i gymnasiefag er et produkt af et samarbejde mellem ti danske forskere i forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed, finansieret af Det Frie Forskningsråd for Kultur og Kommunikation. Elevskrivere i gymnasiefag undersøger. hvordan unge gymnasieelever og hf-kursister lærer sig at skrive i forskellige fag, hvordan de lærer sig faglig kundskab gennem skrivning, og hvordan skrivning og fagligt identitetsarbejde forbinder sig for dem.
Bogen bygger på etnografiske længdestudier, hvor elever og kursister har været fulgt tæt gennem deres gymnasiale uddannelse og i nogle tilfælde helt fra folkeskolens 9. klasse. Den anlægger således et systematisk elevperspektiv på skrivning og skriftlighed.
Elevskrivere i gymnasiefag henvender sig til forskere, læreruddannere og lærere, der interesserer sig for skriftlighedens betydning for elevers og kursisters faglige læring og identitetsarbejde.
Bogen bygger på etnografiske længdestudier, hvor elever og kursister har været fulgt tæt gennem deres gymnasiale uddannelse og i nogle tilfælde helt fra folkeskolens 9. klasse. Den anlægger således et systematisk elevperspektiv på skrivning og skriftlighed.
Elevskrivere i gymnasiefag henvender sig til forskere, læreruddannere og lærere, der interesserer sig for skriftlighedens betydning for elevers og kursisters faglige læring og identitetsarbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Odense |
---|---|
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Antal sider | 316 |
ISBN (Trykt) | 9788776748692 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- Skriftlighed og faglighed, skriftkyndighed, skriverudvikling, skriveridentitet,
- Skrivedidaktik