Elevnoter og skriverudvikling

    Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

    Abstrakt

    Artiklen undersøger nogle danske gymnasieelevers noteskrivning. Hvilke mål, forestillinger og ambitioner de har for deres noteskrivning og hvilke funktioner noteskrivningen har. Elevnoter er en særlig teksttype. Noteskrivning er en af de mest udbredte studieaktiviteter men samtidig en af de mindst undersøgte, i hvert fald når handler om etnografiske klasserumsstudier og studier af enkeltelevers noter som tekster. Artiklen konkluderer, at noteskrivning har stor betydning i overgangen fra folkeskole til gymnasium, at elevnoter både fungerer som organisering og lagring af viden, som udvikling af viden og som identifikation med og eller imod viden. Elevnoter har også - som alle tekster - både et synkront perspektiv (eleverne skriver om noget der foregår her og nu - i undervisningens tid) og et diakront perspektiv ( eleverne skriver om noget, som har rødder tilbage i tid (fx fag), og om noget der rækker fremad i tid (elevernes forestillinger om fremtidig uddannelse, erhverv og liv).
    OriginalsprogDansk
    TitelSkriverudviklinger i gymnasiet
    RedaktørerEllen Krogh, Karen Sonne Jakobsen
    Antal sider24
    UdgivelsesstedOdense
    ForlagSyddansk Universitetsforlag
    Publikationsdato2016
    Sider107-130
    Kapitel4
    ISBN (Trykt)9788776749743
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • Elevnoter, Skriveforskning, fagdidaktik, literacy

    Citationsformater