Elevnoter og skriverudvikling

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Artiklen undersøger nogle danske gymnasieelevers noteskrivning. Hvilke mål, forestillinger og ambitioner de har for deres noteskrivning og hvilke funktioner noteskrivningen har. Elevnoter er en særlig teksttype. Noteskrivning er en af de mest udbredte studieaktiviteter men samtidig en af de mindst undersøgte, i hvert fald når handler om etnografiske klasserumsstudier og studier af enkeltelevers noter som tekster. Artiklen konkluderer, at noteskrivning har stor betydning i overgangen fra folkeskole til gymnasium, at elevnoter både fungerer som organisering og lagring af viden, som udvikling af viden og som identifikation med og eller imod viden. Elevnoter har også - som alle tekster - både et synkront perspektiv (eleverne skriver om noget der foregår her og nu - i undervisningens tid) og et diakront perspektiv ( eleverne skriver om noget, som har rødder tilbage i tid (fx fag), og om noget der rækker fremad i tid (elevernes forestillinger om fremtidig uddannelse, erhverv og liv).
OriginalsprogDansk
TitelSkriverudviklinger i gymnasiet
RedaktørerEllen Krogh, Karen Sonne Jakobsen
Antal sider24
Udgivelses stedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Publikationsdato2016
Sider107-130
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788776749743
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Elevnoter, Skriveforskning, fagdidaktik, literacy

Citer dette

Christensen, T. S. (2016). Elevnoter og skriverudvikling. I E. Krogh, & K. Sonne Jakobsen (red.), Skriverudviklinger i gymnasiet (s. 107-130). Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Christensen, Torben Spanget. / Elevnoter og skriverudvikling. Skriverudviklinger i gymnasiet. red. / Ellen Krogh ; Karen Sonne Jakobsen. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2016. s. 107-130
@inbook{95de674490024c8d92be4a6c32057865,
title = "Elevnoter og skriverudvikling",
abstract = "Artiklen unders{\o}ger nogle danske gymnasieelevers noteskrivning. Hvilke m{\aa}l, forestillinger og ambitioner de har for deres noteskrivning og hvilke funktioner noteskrivningen har. Elevnoter er en s{\ae}rlig teksttype. Noteskrivning er en af de mest udbredte studieaktiviteter men samtidig en af de mindst unders{\o}gte, i hvert fald n{\aa}r handler om etnografiske klasserumsstudier og studier af enkeltelevers noter som tekster. Artiklen konkluderer, at noteskrivning har stor betydning i overgangen fra folkeskole til gymnasium, at elevnoter b{\aa}de fungerer som organisering og lagring af viden, som udvikling af viden og som identifikation med og eller imod viden. Elevnoter har ogs{\aa} - som alle tekster - b{\aa}de et synkront perspektiv (eleverne skriver om noget der foreg{\aa}r her og nu - i undervisningens tid) og et diakront perspektiv ( eleverne skriver om noget, som har r{\o}dder tilbage i tid (fx fag), og om noget der r{\ae}kker fremad i tid (elevernes forestillinger om fremtidig uddannelse, erhverv og liv).",
keywords = "Elevnoter, Skriveforskning, fagdidaktik, literacy",
author = "Christensen, {Torben Spanget}",
year = "2016",
language = "Dansk",
isbn = "9788776749743",
pages = "107--130",
editor = "Ellen Krogh and {Sonne Jakobsen}, {Karen }",
booktitle = "Skriverudviklinger i gymnasiet",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

Christensen, TS 2016, Elevnoter og skriverudvikling. i E Krogh & K Sonne Jakobsen (red), Skriverudviklinger i gymnasiet. Syddansk Universitetsforlag, Odense, s. 107-130.

Elevnoter og skriverudvikling. / Christensen, Torben Spanget.

Skriverudviklinger i gymnasiet. red. / Ellen Krogh; Karen Sonne Jakobsen. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2016. s. 107-130.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Elevnoter og skriverudvikling

AU - Christensen, Torben Spanget

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Artiklen undersøger nogle danske gymnasieelevers noteskrivning. Hvilke mål, forestillinger og ambitioner de har for deres noteskrivning og hvilke funktioner noteskrivningen har. Elevnoter er en særlig teksttype. Noteskrivning er en af de mest udbredte studieaktiviteter men samtidig en af de mindst undersøgte, i hvert fald når handler om etnografiske klasserumsstudier og studier af enkeltelevers noter som tekster. Artiklen konkluderer, at noteskrivning har stor betydning i overgangen fra folkeskole til gymnasium, at elevnoter både fungerer som organisering og lagring af viden, som udvikling af viden og som identifikation med og eller imod viden. Elevnoter har også - som alle tekster - både et synkront perspektiv (eleverne skriver om noget der foregår her og nu - i undervisningens tid) og et diakront perspektiv ( eleverne skriver om noget, som har rødder tilbage i tid (fx fag), og om noget der rækker fremad i tid (elevernes forestillinger om fremtidig uddannelse, erhverv og liv).

AB - Artiklen undersøger nogle danske gymnasieelevers noteskrivning. Hvilke mål, forestillinger og ambitioner de har for deres noteskrivning og hvilke funktioner noteskrivningen har. Elevnoter er en særlig teksttype. Noteskrivning er en af de mest udbredte studieaktiviteter men samtidig en af de mindst undersøgte, i hvert fald når handler om etnografiske klasserumsstudier og studier af enkeltelevers noter som tekster. Artiklen konkluderer, at noteskrivning har stor betydning i overgangen fra folkeskole til gymnasium, at elevnoter både fungerer som organisering og lagring af viden, som udvikling af viden og som identifikation med og eller imod viden. Elevnoter har også - som alle tekster - både et synkront perspektiv (eleverne skriver om noget der foregår her og nu - i undervisningens tid) og et diakront perspektiv ( eleverne skriver om noget, som har rødder tilbage i tid (fx fag), og om noget der rækker fremad i tid (elevernes forestillinger om fremtidig uddannelse, erhverv og liv).

KW - Elevnoter, Skriveforskning, fagdidaktik, literacy

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788776749743

SP - 107

EP - 130

BT - Skriverudviklinger i gymnasiet

A2 - Krogh, Ellen

A2 - Sonne Jakobsen, Karen

PB - Syddansk Universitetsforlag

CY - Odense

ER -

Christensen TS. Elevnoter og skriverudvikling. I Krogh E, Sonne Jakobsen K, red., Skriverudviklinger i gymnasiet. Odense: Syddansk Universitetsforlag. 2016. s. 107-130