Elevinddragelse i skolens bevægelsesarenaer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

I Trivsel og Bevægelse i Skolen er et af målene, at flere elever skal være med i skolens idræts- og bevægelsesaktiviteter, som de selv har indflydelse på og er med til at udvikle. Derfor har alle indsatsområder i projektet et gennemgående fokus på at arbejde med øget elevinddragelse. Denne elevinddragelse handler ikke om at opløse rammerne for elev-lærer-samarbejdet, men om at lærere og elever arbejder sammen om at definere dem, så eleverne i større grad bliver medskabere af deres skoledag. I dette kapitel fremhæves og diskuteres de gevinster, men også de udfordringer, som elever og lærere oplever, når de i projektet arbejder med elevinddragelse i skolens forskellige bevægelsesarenaer. Resultaterne fra praksis peger på, at der kan opstå motiverende og frugtbare processer, når eleverne inddrages og er medskabende – men også, at det kræver, at nogle vigtige forudsætninger er opfyldt.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Vol/bind2017
Udgave nummerSærnummer
Sider (fra-til)38-49
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 2017
BegivenhedTrivsel og Bevægelse i Skolen: Hvordan gik det? - Syddansk Univeristet, Odense, Danmark
Varighed: 22. nov. 201722. nov. 2017

Konference

KonferenceTrivsel og Bevægelse i Skolen
LokationSyddansk Univeristet
LandDanmark
ByOdense
Periode22/11/201722/11/2017

Citer dette

Holt, Anne-Didde ; Christiansen, Lars Breum Skov. / Elevinddragelse i skolens bevægelsesarenaer. I: MOV:E. 2017 ; Bind 2017, Nr. Særnummer. s. 38-49.
@article{a0588970cd0148c5b85a05e1d2bc752b,
title = "Elevinddragelse i skolens bev{\ae}gelsesarenaer",
abstract = "I Trivsel og Bev{\ae}gelse i Skolen er et af m{\aa}lene, at flere elever skal v{\ae}re med i skolens idr{\ae}ts- og bev{\ae}gelsesaktiviteter, som de selv har indflydelse p{\aa} og er med til at udvikle. Derfor har alle indsatsomr{\aa}der i projektet et gennemg{\aa}ende fokus p{\aa} at arbejde med {\o}get elevinddragelse. Denne elevinddragelse handler ikke om at opl{\o}se rammerne for elev-l{\ae}rer-samarbejdet, men om at l{\ae}rere og elever arbejder sammen om at definere dem, s{\aa} eleverne i st{\o}rre grad bliver medskabere af deres skoledag. I dette kapitel fremh{\ae}ves og diskuteres de gevinster, men ogs{\aa} de udfordringer, som elever og l{\ae}rere oplever, n{\aa}r de i projektet arbejder med elevinddragelse i skolens forskellige bev{\ae}gelsesarenaer. Resultaterne fra praksis peger p{\aa}, at der kan opst{\aa} motiverende og frugtbare processer, n{\aa}r eleverne inddrages og er medskabende – men ogs{\aa}, at det kr{\ae}ver, at nogle vigtige foruds{\ae}tninger er opfyldt.",
author = "Anne-Didde Holt and Christiansen, {Lars Breum Skov}",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "2017",
pages = "38--49",
journal = "MOV:E",
issn = "2246-8137",
publisher = "FIIBL",
number = "S{\ae}rnummer",

}

Holt, A-D & Christiansen, LBS 2017, 'Elevinddragelse i skolens bevægelsesarenaer', MOV:E, bind 2017, nr. Særnummer, s. 38-49.

Elevinddragelse i skolens bevægelsesarenaer. / Holt, Anne-Didde; Christiansen, Lars Breum Skov.

I: MOV:E, Bind 2017, Nr. Særnummer, 2017, s. 38-49.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Elevinddragelse i skolens bevægelsesarenaer

AU - Holt, Anne-Didde

AU - Christiansen, Lars Breum Skov

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - I Trivsel og Bevægelse i Skolen er et af målene, at flere elever skal være med i skolens idræts- og bevægelsesaktiviteter, som de selv har indflydelse på og er med til at udvikle. Derfor har alle indsatsområder i projektet et gennemgående fokus på at arbejde med øget elevinddragelse. Denne elevinddragelse handler ikke om at opløse rammerne for elev-lærer-samarbejdet, men om at lærere og elever arbejder sammen om at definere dem, så eleverne i større grad bliver medskabere af deres skoledag. I dette kapitel fremhæves og diskuteres de gevinster, men også de udfordringer, som elever og lærere oplever, når de i projektet arbejder med elevinddragelse i skolens forskellige bevægelsesarenaer. Resultaterne fra praksis peger på, at der kan opstå motiverende og frugtbare processer, når eleverne inddrages og er medskabende – men også, at det kræver, at nogle vigtige forudsætninger er opfyldt.

AB - I Trivsel og Bevægelse i Skolen er et af målene, at flere elever skal være med i skolens idræts- og bevægelsesaktiviteter, som de selv har indflydelse på og er med til at udvikle. Derfor har alle indsatsområder i projektet et gennemgående fokus på at arbejde med øget elevinddragelse. Denne elevinddragelse handler ikke om at opløse rammerne for elev-lærer-samarbejdet, men om at lærere og elever arbejder sammen om at definere dem, så eleverne i større grad bliver medskabere af deres skoledag. I dette kapitel fremhæves og diskuteres de gevinster, men også de udfordringer, som elever og lærere oplever, når de i projektet arbejder med elevinddragelse i skolens forskellige bevægelsesarenaer. Resultaterne fra praksis peger på, at der kan opstå motiverende og frugtbare processer, når eleverne inddrages og er medskabende – men også, at det kræver, at nogle vigtige forudsætninger er opfyldt.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2017

SP - 38

EP - 49

JO - MOV:E

JF - MOV:E

SN - 2246-8137

IS - Særnummer

ER -