Elevers produktion af multimodale tekster

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

I Danmark er der med de nye Fælles Mål fra 2014 indført et krav om, at eleverne skal kunne lave større multimodale produktioner. Også i de øvrige skandinaviske lande indgår arbejde med multimodale tekster med forskellig betegnelse i læreplanen for modersmålsfaget. Det er således relevant at undersøge, hvad man ved om elevers produktion af multimodale tekster. Denne artikel bidrager med en gennemgang af nordisk forskning inden for området og med udblik til den øvrige vestlige verden. Teoretisk beskrives multimodalitet med udgangspunkt i New London Groups programartikel fra 1996 og den udvikling af multimodalitet, som gruppen omkring Kress og van Leeuwen har bidraget med. Resultaterne af forskningsgennemgangen præsenteres i fem temaer: terminologi, didaktik, undervisning, elevudbytte og vurdering. Diskussion pågår løbende inden for hvert tema, og der peges på didaktiske perspektiver.
OriginalsprogDansk
TidsskriftActa Didactica Norge
Vol/bind10
Udgave nummer3
ISSN1504-9922
StatusUdgivet - 2016
Udgivet eksterntJa

Bibliografisk note

M1 - 8

Emneord

  • folkeskolen
  • multimodale tekster

Citer dette

@article{247dcd3e387e4b27af0d81a791e73aba,
title = "Elevers produktion af multimodale tekster",
abstract = "I Danmark er der med de nye F{\ae}lles M{\aa}l fra 2014 indf{\o}rt et krav om, at eleverne skal kunne lave st{\o}rre multimodale produktioner. Ogs{\aa} i de {\o}vrige skandinaviske lande indg{\aa}r arbejde med multimodale tekster med forskellig betegnelse i l{\ae}replanen for modersm{\aa}lsfaget. Det er s{\aa}ledes relevant at unders{\o}ge, hvad man ved om elevers produktion af multimodale tekster. Denne artikel bidrager med en gennemgang af nordisk forskning inden for omr{\aa}det og med udblik til den {\o}vrige vestlige verden. Teoretisk beskrives multimodalitet med udgangspunkt i New London Groups programartikel fra 1996 og den udvikling af multimodalitet, som gruppen omkring Kress og van Leeuwen har bidraget med. Resultaterne af forskningsgennemgangen pr{\ae}senteres i fem temaer: terminologi, didaktik, undervisning, elevudbytte og vurdering. Diskussion p{\aa}g{\aa}r l{\o}bende inden for hvert tema, og der peges p{\aa} didaktiske perspektiver.",
keywords = "folkeskolen, multimodale tekster",
author = "Vibeke Christensen",
note = "M1 - 8",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "10",
journal = "Acta Didactica Norge - nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid",
issn = "1504-9922",
publisher = "Acta Didactica Norge",
number = "3",

}

Elevers produktion af multimodale tekster. / Christensen, Vibeke.

I: Acta Didactica Norge, Bind 10, Nr. 3, 2016.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Elevers produktion af multimodale tekster

AU - Christensen, Vibeke

N1 - M1 - 8

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - I Danmark er der med de nye Fælles Mål fra 2014 indført et krav om, at eleverne skal kunne lave større multimodale produktioner. Også i de øvrige skandinaviske lande indgår arbejde med multimodale tekster med forskellig betegnelse i læreplanen for modersmålsfaget. Det er således relevant at undersøge, hvad man ved om elevers produktion af multimodale tekster. Denne artikel bidrager med en gennemgang af nordisk forskning inden for området og med udblik til den øvrige vestlige verden. Teoretisk beskrives multimodalitet med udgangspunkt i New London Groups programartikel fra 1996 og den udvikling af multimodalitet, som gruppen omkring Kress og van Leeuwen har bidraget med. Resultaterne af forskningsgennemgangen præsenteres i fem temaer: terminologi, didaktik, undervisning, elevudbytte og vurdering. Diskussion pågår løbende inden for hvert tema, og der peges på didaktiske perspektiver.

AB - I Danmark er der med de nye Fælles Mål fra 2014 indført et krav om, at eleverne skal kunne lave større multimodale produktioner. Også i de øvrige skandinaviske lande indgår arbejde med multimodale tekster med forskellig betegnelse i læreplanen for modersmålsfaget. Det er således relevant at undersøge, hvad man ved om elevers produktion af multimodale tekster. Denne artikel bidrager med en gennemgang af nordisk forskning inden for området og med udblik til den øvrige vestlige verden. Teoretisk beskrives multimodalitet med udgangspunkt i New London Groups programartikel fra 1996 og den udvikling af multimodalitet, som gruppen omkring Kress og van Leeuwen har bidraget med. Resultaterne af forskningsgennemgangen præsenteres i fem temaer: terminologi, didaktik, undervisning, elevudbytte og vurdering. Diskussion pågår løbende inden for hvert tema, og der peges på didaktiske perspektiver.

KW - folkeskolen

KW - multimodale tekster

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 10

JO - Acta Didactica Norge - nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid

JF - Acta Didactica Norge - nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid

SN - 1504-9922

IS - 3

ER -