Efter nogle fjumreår begynder vi at tune os ind... Den åbne skole mellem dannelse, uddannelse og inklusion

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    101 Downloads (Pure)

    Abstrakt

    Den åbne skole er del af skolereformen fra 2014 og indebærer, at skolerne skal åbne sig mod lokalsamfundet og samarbejde mere med det lokale forenings- og erhvervsliv. På baggrund af læsning af en række rapporter om den åbne skole diskuteres, hvorvidt den åbne skole kan forbindes med en dannelsestænkning fremfor en uddannelsestænkning. Endvidere argumenteres for, at arbejdet med den åbne skole med fordel kan ses i et bredt inklusionsperspektiv. Herunder bør man medtænke børn, der erfaringsmæssigt ofte oplever barrierer for deltagelse i skolen, herunder de børn der i forbindelse med reformen omtales som "børn med ikke-boglig baggrund" og "børn med særlige behov".
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
    Vol/bind13
    Udgave nummer25
    Sider (fra-til)74-83
    Antal sider10
    ISSN2446-0273
    DOI
    StatusUdgivet - 2017

    Emneord

    • Skoler, fag og institutioner
    • skolereformen
    • den åbne skole
    • inklusion

    Citationsformater