Effektive mellemledere

    Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

    Abstract

    Denne artikels case er det almene gymnasium, hvor en komprimeret styringsintervention giver et eksemplarisk udtryk for effektiviseringstendenser, der gør sig gældende i den generelle styring af offentlig uddannelse. Artiklen forudser et øget behov for mellemledelse, tolket som skolernes forsøg på på godt og ondt at løse den klemme, som effektiviseringen anbringer dem i. Nogle mellemledere vil være egentlig ledelsesansatte, andre ad hoc-agtige, kollegiale ledere, som vil dukke op ’rundt omkring i organisationen’ – ja, gør det allerede. Det nye er, at deres funktion vil være tæt på lærernes i forsøget på på godt og ondt at oversætte effektiviseringsregimet og dets indbyrdes konfliktende effektivitetsforestillinger til undervisningspraksis.
    OriginalsprogDansk
    TitelMellem ledere : Uddannelsesledelse som problem eller svar?
    RedaktørerDion Rüsselbæk Hansen, Jakob Ditlev Bøje
    ForlagKlim
    Publikationsdato2016
    Udgave1.
    ISBN (Trykt)9788771298710
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • Organisatorisk effektivietet, styring og mellemledelse

    Citationsformater