Effekten af online quizzer og think-pair-share

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskning

Resumé

Undervisningen på jura-uddannelsen er kendetegnende ved et omfangsrigt pensum, der i høj grad fordrer en væsentlig grad af ”udenadslære”, hvilket fører til en – måske traditionsbetinget – ensidig undervisningsform med vægt på gennemgang af pensum frem for en dialogbaseret. Denne traditionsbaserede monotone undervisningsform harmonerer meget dårligt med nutidige universitetsstuderende, der er udfordret på koncentrationsevnen pga. ”pinball-effekten”. Dernæst afdækker denne undervisningsform ikke de konkrete læringsbehov hos de studerende, idet den tager afsæt i et af underviseren forudsat vidensniveau hos de studerende.
For at overkomme disse mangler forsøgte jeg at anvende online quizzer, hvor de studerende deltog individuelt, som et pædagogisk værktøj og et afbræk i undervisningen for at genskabe fokus. Jeg anvendte websiden www.kahoot.it og online student response systemet ”Poll Everywhere” til brug for quiz-elementet. Under brugen af disse læringsværktøjer indgik der et element af think pair share, idet jeg til udvalgte vanskelige quizspørgsmål, der var åbne for fortolkning, indledningsvist lod de studerende besvare spørgsmålet individuelt uden at angive det korrekte svar. Derefter lod jeg de studerende drøfte spørgsmålet/ene i små grupper, hvorefter de besvarede spørgsmålene/ene igen for at se, om flere angav det korrekte svar.
OriginalsprogDansk
TitelTeaching for Active Learning TAL2018
StatusAfsendt - 1. feb. 2019
BegivenhedConference on Teaching for Active Learning: Collaborative Learning - SDU, Odense, Danmark
Varighed: 6. nov. 20186. nov. 2018
https://www.sdu.dk/en/tal2018

Konference

KonferenceConference on Teaching for Active Learning
LokationSDU
LandDanmark
ByOdense
Periode06/11/201806/11/2018
Internetadresse

Citer dette

Højer Schjøler, C. (2019). Effekten af online quizzer og think-pair-share. Manuskript afsendt til publicering. I Teaching for Active Learning TAL2018
Højer Schjøler, Christian. / Effekten af online quizzer og think-pair-share. Teaching for Active Learning TAL2018. 2019.
@inproceedings{656203ac2d4f40a0888c1929f0932bba,
title = "Effekten af online quizzer og think-pair-share",
abstract = "Undervisningen p{\aa} jura-uddannelsen er kendetegnende ved et omfangsrigt pensum, der i h{\o}j grad fordrer en v{\ae}sentlig grad af ”udenadsl{\ae}re”, hvilket f{\o}rer til en – m{\aa}ske traditionsbetinget – ensidig undervisningsform med v{\ae}gt p{\aa} gennemgang af pensum frem for en dialogbaseret. Denne traditionsbaserede monotone undervisningsform harmonerer meget d{\aa}rligt med nutidige universitetsstuderende, der er udfordret p{\aa} koncentrationsevnen pga. ”pinball-effekten”. Dern{\ae}st afd{\ae}kker denne undervisningsform ikke de konkrete l{\ae}ringsbehov hos de studerende, idet den tager afs{\ae}t i et af underviseren forudsat vidensniveau hos de studerende. For at overkomme disse mangler fors{\o}gte jeg at anvende online quizzer, hvor de studerende deltog individuelt, som et p{\ae}dagogisk v{\ae}rkt{\o}j og et afbr{\ae}k i undervisningen for at genskabe fokus. Jeg anvendte websiden www.kahoot.it og online student response systemet ”Poll Everywhere” til brug for quiz-elementet. Under brugen af disse l{\ae}ringsv{\ae}rkt{\o}jer indgik der et element af think pair share, idet jeg til udvalgte vanskelige quizsp{\o}rgsm{\aa}l, der var {\aa}bne for fortolkning, indledningsvist lod de studerende besvare sp{\o}rgsm{\aa}let individuelt uden at angive det korrekte svar. Derefter lod jeg de studerende dr{\o}fte sp{\o}rgsm{\aa}let/ene i sm{\aa} grupper, hvorefter de besvarede sp{\o}rgsm{\aa}lene/ene igen for at se, om flere angav det korrekte svar.",
author = "{H{\o}jer Schj{\o}ler}, Christian",
year = "2019",
month = "2",
day = "1",
language = "Dansk",
booktitle = "Teaching for Active Learning TAL2018",

}

Højer Schjøler, C 2019, Effekten af online quizzer og think-pair-share. i Teaching for Active Learning TAL2018. Conference on Teaching for Active Learning, Odense, Danmark, 06/11/2018.

Effekten af online quizzer og think-pair-share. / Højer Schjøler, Christian.

Teaching for Active Learning TAL2018. 2019.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingKonferencebidrag i proceedingsForskning

TY - GEN

T1 - Effekten af online quizzer og think-pair-share

AU - Højer Schjøler, Christian

PY - 2019/2/1

Y1 - 2019/2/1

N2 - Undervisningen på jura-uddannelsen er kendetegnende ved et omfangsrigt pensum, der i høj grad fordrer en væsentlig grad af ”udenadslære”, hvilket fører til en – måske traditionsbetinget – ensidig undervisningsform med vægt på gennemgang af pensum frem for en dialogbaseret. Denne traditionsbaserede monotone undervisningsform harmonerer meget dårligt med nutidige universitetsstuderende, der er udfordret på koncentrationsevnen pga. ”pinball-effekten”. Dernæst afdækker denne undervisningsform ikke de konkrete læringsbehov hos de studerende, idet den tager afsæt i et af underviseren forudsat vidensniveau hos de studerende. For at overkomme disse mangler forsøgte jeg at anvende online quizzer, hvor de studerende deltog individuelt, som et pædagogisk værktøj og et afbræk i undervisningen for at genskabe fokus. Jeg anvendte websiden www.kahoot.it og online student response systemet ”Poll Everywhere” til brug for quiz-elementet. Under brugen af disse læringsværktøjer indgik der et element af think pair share, idet jeg til udvalgte vanskelige quizspørgsmål, der var åbne for fortolkning, indledningsvist lod de studerende besvare spørgsmålet individuelt uden at angive det korrekte svar. Derefter lod jeg de studerende drøfte spørgsmålet/ene i små grupper, hvorefter de besvarede spørgsmålene/ene igen for at se, om flere angav det korrekte svar.

AB - Undervisningen på jura-uddannelsen er kendetegnende ved et omfangsrigt pensum, der i høj grad fordrer en væsentlig grad af ”udenadslære”, hvilket fører til en – måske traditionsbetinget – ensidig undervisningsform med vægt på gennemgang af pensum frem for en dialogbaseret. Denne traditionsbaserede monotone undervisningsform harmonerer meget dårligt med nutidige universitetsstuderende, der er udfordret på koncentrationsevnen pga. ”pinball-effekten”. Dernæst afdækker denne undervisningsform ikke de konkrete læringsbehov hos de studerende, idet den tager afsæt i et af underviseren forudsat vidensniveau hos de studerende. For at overkomme disse mangler forsøgte jeg at anvende online quizzer, hvor de studerende deltog individuelt, som et pædagogisk værktøj og et afbræk i undervisningen for at genskabe fokus. Jeg anvendte websiden www.kahoot.it og online student response systemet ”Poll Everywhere” til brug for quiz-elementet. Under brugen af disse læringsværktøjer indgik der et element af think pair share, idet jeg til udvalgte vanskelige quizspørgsmål, der var åbne for fortolkning, indledningsvist lod de studerende besvare spørgsmålet individuelt uden at angive det korrekte svar. Derefter lod jeg de studerende drøfte spørgsmålet/ene i små grupper, hvorefter de besvarede spørgsmålene/ene igen for at se, om flere angav det korrekte svar.

M3 - Konferencebidrag i proceedings

BT - Teaching for Active Learning TAL2018

ER -

Højer Schjøler C. Effekten af online quizzer og think-pair-share. I Teaching for Active Learning TAL2018. 2019