Education for Sustainability through STEM Ecosystems: STEM in Lower Secondary and Primary Education with the SchoolWeavers Tool as a Network Perspective

Bidragets oversatte titel: Bæredygtig uddannelse gennem STEM-økosystemer:: Et netværksperspektiv på STEM i grundskolen med SchoolWeavers Tool som som omdrejning

Gitte Miller Balslev*, Ditte Katrine Hendrichsen, Bjørn Ribers, Connie Svabo, Chunfang Zhou

*Kontaktforfatter

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Som reaktion på globale udfordringer gøres der fremskridt inden for videnskab og teknologi som vigtige elementer i at finde internationale løsninger på komplekse problemer såsom fødevareproduktion, forurening, sundhed og klimaforandringer. I erkendelse af at mange globale problemer kræver evnen til at arbejde på tværs, er der stigende fokus på at integrere Science, Technology, Engineering & Mathematics (STEM) hele vejen igennem uddannelsessystemet, fra førskole til videregående uddannelse og specifikt i grundskolen. Mange ressourcer er i disse år investeret i STEM-uddannelse for at tilskynde institutioner, samfund såvel som enkeltpersoner til at engagere sig i STEM-relateret undervisningspraksis og faglig udvikling. Ny forskning i STEM-netværk finder imidlertid, at disse initiativer ofte ledes af institutioner, afdelinger eller enkeltpersoner, der arbejder alene og i større målestok ikke har opnået det ønskede resultat. Vi hævder, at der er et uløst spørgsmål vedrørende netværksinformeret forskning med hensyn til, hvordan denne forskning kan kaste lys over potentialerne i at støtte uddannelsesmæssige STEM-aktiviteter gennem uddannelsesnetværk - med andre ord; at opbygge et lokalt STEM-økosystem og analysere barrierer for interorganisatorisk STEM-samarbejde. Denne artikel undersøger, hvordan STEM-økosystemer i uddannelse kan bidrage til at løse epokale nøgleproblemer og peger på skoleledelsens rolle i at understøtte det lokale STEM-økosystem.
Bidragets oversatte titelBæredygtig uddannelse gennem STEM-økosystemer:: Et netværksperspektiv på STEM i grundskolen med SchoolWeavers Tool som som omdrejning
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftResearch in Science & Technological Education
ISSN0263-5143
StatusAfsendt - 2023

Emneord

  • STEM-fag
  • STEM-uddannelse
  • Bæredygtig uddannelse

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Bæredygtig uddannelse gennem STEM-økosystemer: Et netværksperspektiv på STEM i grundskolen med SchoolWeavers Tool som som omdrejning'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater