Editorial: Interdisciplinaritet - en udfordring til fagdidaktikken

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskningpeer review

Resumé

I artiklen opstilles en skitse til en almendidaktisk forståelse af, hvad det er for krav ominterdisciplinaritet, der opstår i skolesystemet, og hvorfor de opstår.Ligeledes opstilles en skitse til en fagdidaktisk forståelse af de udfordringer,der opstår for skolefag, når de møder kravet om interdisciplinaritet -undertiden benævnt tværfaglighed eller fagligt samspil. Begge dele er tænkt somteoretiske rammer til tværgående refleksioner af de forskellige fagdidaktiskeproblemstillinger, der knytter sig til interdisciplinaritet i grundskole,ungdomsuddannelser og læreruddannelser, som alle behandles i temanummeretsartikler. Artiklen giver også korte introduktioner til hvordan hver artikel INordidactica 2014:1 bidrager til temaet om interdisciplinaritet. For meredækkende introduktioner henviser vi til artiklernes egne abstracts.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education
Vol/bind14:1
Sider (fra-til)1-14
ISSN2000-9879
StatusUdgivet - 8. aug. 2014

Emneord

  • Fag
  • interdisciplinaritet
  • samfundsfagene
  • grundskole
  • ungdomsuddanelserne

Citer dette

@article{3bb702379d344910a2e4b3e3c6005770,
title = "Editorial: Interdisciplinaritet - en udfordring til fagdidaktikken",
abstract = "I artiklen opstilles en skitse til en almendidaktisk forst{\aa}else af, hvad det er for krav ominterdisciplinaritet, der opst{\aa}r i skolesystemet, og hvorfor de opst{\aa}r.Ligeledes opstilles en skitse til en fagdidaktisk forst{\aa}else af de udfordringer,der opst{\aa}r for skolefag, n{\aa}r de m{\o}der kravet om interdisciplinaritet -undertiden ben{\ae}vnt tv{\ae}rfaglighed eller fagligt samspil. Begge dele er t{\ae}nkt somteoretiske rammer til tv{\ae}rg{\aa}ende refleksioner af de forskellige fagdidaktiskeproblemstillinger, der knytter sig til interdisciplinaritet i grundskole,ungdomsuddannelser og l{\ae}reruddannelser, som alle behandles i temanummeretsartikler. Artiklen giver ogs{\aa} korte introduktioner til hvordan hver artikel INordidactica 2014:1 bidrager til temaet om interdisciplinaritet. For mered{\ae}kkende introduktioner henviser vi til artiklernes egne abstracts.",
keywords = "Fag, interdisciplinaritet, samfundsfagene , grundskole, ungdomsuddanelserne",
author = "Christensen, {Torben Spanget} and Peter Hobel",
year = "2014",
month = "8",
day = "8",
language = "Dansk",
volume = "14:1",
pages = "1--14",
journal = "Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education",
issn = "2000-9879",
publisher = "Karlstads Universitet",

}

TY - JOUR

T1 - Editorial: Interdisciplinaritet - en udfordring til fagdidaktikken

AU - Christensen, Torben Spanget

AU - Hobel, Peter

PY - 2014/8/8

Y1 - 2014/8/8

N2 - I artiklen opstilles en skitse til en almendidaktisk forståelse af, hvad det er for krav ominterdisciplinaritet, der opstår i skolesystemet, og hvorfor de opstår.Ligeledes opstilles en skitse til en fagdidaktisk forståelse af de udfordringer,der opstår for skolefag, når de møder kravet om interdisciplinaritet -undertiden benævnt tværfaglighed eller fagligt samspil. Begge dele er tænkt somteoretiske rammer til tværgående refleksioner af de forskellige fagdidaktiskeproblemstillinger, der knytter sig til interdisciplinaritet i grundskole,ungdomsuddannelser og læreruddannelser, som alle behandles i temanummeretsartikler. Artiklen giver også korte introduktioner til hvordan hver artikel INordidactica 2014:1 bidrager til temaet om interdisciplinaritet. For meredækkende introduktioner henviser vi til artiklernes egne abstracts.

AB - I artiklen opstilles en skitse til en almendidaktisk forståelse af, hvad det er for krav ominterdisciplinaritet, der opstår i skolesystemet, og hvorfor de opstår.Ligeledes opstilles en skitse til en fagdidaktisk forståelse af de udfordringer,der opstår for skolefag, når de møder kravet om interdisciplinaritet -undertiden benævnt tværfaglighed eller fagligt samspil. Begge dele er tænkt somteoretiske rammer til tværgående refleksioner af de forskellige fagdidaktiskeproblemstillinger, der knytter sig til interdisciplinaritet i grundskole,ungdomsuddannelser og læreruddannelser, som alle behandles i temanummeretsartikler. Artiklen giver også korte introduktioner til hvordan hver artikel INordidactica 2014:1 bidrager til temaet om interdisciplinaritet. For meredækkende introduktioner henviser vi til artiklernes egne abstracts.

KW - Fag

KW - interdisciplinaritet

KW - samfundsfagene

KW - grundskole

KW - ungdomsuddanelserne

M3 - Leder

VL - 14:1

SP - 1

EP - 14

JO - Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education

JF - Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education

SN - 2000-9879

ER -