Editorial: Interdisciplinaritet - en udfordring til fagdidaktikken

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederpeer review

Abstrakt

I artiklen opstilles en skitse til en almendidaktisk forståelse af, hvad det er for krav ominterdisciplinaritet, der opstår i skolesystemet, og hvorfor de opstår.Ligeledes opstilles en skitse til en fagdidaktisk forståelse af de udfordringer,der opstår for skolefag, når de møder kravet om interdisciplinaritet -undertiden benævnt tværfaglighed eller fagligt samspil. Begge dele er tænkt somteoretiske rammer til tværgående refleksioner af de forskellige fagdidaktiskeproblemstillinger, der knytter sig til interdisciplinaritet i grundskole,ungdomsuddannelser og læreruddannelser, som alle behandles i temanummeretsartikler. Artiklen giver også korte introduktioner til hvordan hver artikel INordidactica 2014:1 bidrager til temaet om interdisciplinaritet. For meredækkende introduktioner henviser vi til artiklernes egne abstracts.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education
Vol/bind14:1
Sider (fra-til)1-14
ISSN2000-9879
StatusUdgivet - 8. aug. 2014

Emneord

  • Fag
  • interdisciplinaritet
  • samfundsfagene
  • grundskole
  • ungdomsuddanelserne

Citationsformater