Dilemmaer og perspektiver for fagdidaktisk forsknings- og udviklingsarbejde

    Publikation: Bidrag til tidsskriftKonferenceartikelForskningpeer review

    Abstract

    Det sjette symposium for sammenlignende fagdidaktik handlede om samarbejde mellem forskere og praktikere og mere specifikt om den fagdidaktiske vidensproduktion som finder sted i samarbejdet. De fire hovedoplæg dækkede et bredt spektrum af fokuseringer inden for hovedtemaet. Tre af oplæggene belyste forsknings-/udviklingsarbejde rettet mod fagdidaktisk undervisningspraksis, med varierende grad af fokus på fagenes didaktik og på didaktisk professionsudvikling. Det fjerde oplæg belyste ikke-didaktisk udviklet fagundervisning gennem samarbejder mellem skoler og lokale videns- og kulturinstitutioner. Sammenlignende fagdidaktik (SFD), der var den overordnede konceptuelle ramme for symposiet, blev kun i beskeden grad eksplicit tematiseret i de enkelte oplæg, men SFD repræsenteres naturligvis implicit i organiseringen af symposiet (og denne publikation) med hoved- og responsoplæg.I denne kommentarartikel undersøger jeg hvordan fagdidaktisk vidensproduktion aktualiseres i publikationens fire hovedartikler, og jeg overvejer de generelle problemstillinger som undersøgelsen rejser. Det drejer sig om forholdet mellem teori og praksis i udviklingsarbejdet, om dilemmaer i forskerens position og om udviklingsprojekternes langsigtede perspektiver. Til sidst diskuterer jeg hvordan sammenlignende fagdidaktik aktualiseres i symposiets hovedartikler. Det er et meta-perspektiv som måske nok ligger uden for artiklens primære ærinde, men som ligger mig på sinde fordi konstruktionen af dette felt i Danmark i høj grad er knyttet til symposierne. Derfor mener jeg også det er vigtigt at holde diskussionen om hvad sammenlignende fagdidaktik er og gør, levende på symposierne og dermed også i bogen her.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftSammenlignende Fagdidaktik
    Udgave nummer6
    Sider (fra-til)175-194
    ISSN2794-1663
    StatusUdgivet - 23. jun. 2021
    BegivenhedSammenlignende Fagdidaktik 6 : Fagdidaktisk vidensproduktion – samarbejder mellem forskere og praktikere i praksis - Syddansk Universitet, Odense, Danmark
    Varighed: 14. nov. 201915. nov. 2019
    Konferencens nummer: 6

    Konference

    KonferenceSammenlignende Fagdidaktik 6
    Nummer6
    LokationSyddansk Universitet
    Land/OmrådeDanmark
    ByOdense
    Periode14/11/201915/11/2019

    Bibliografisk note

    Udgivet af Afdeling for fagdidaktik ved DPU, Aarhus Universitet; IMFUFA, Institut for Naturvidenskab og Miljø, RUC og Forskningsprogrammet Almendidaktik og Fagdidaktik, Institut for Kulturvidenskaber, SDU
    Redigeret af Torben Spanget Christensen, Peter Hobel, Martin Niss & Helle Rørbech

    Emneord

    • Fagdidaktisk vidensproduktion, forskning & udvikling, teori og praksis, Symposier for sammenlignende fagdidaktik, sammenlignende uddannelsesforskning

    Citationsformater