Abstract
Det sjette symposium for sammenlignende fagdidaktik handlede om samarbejde mellem forskere og praktikere og mere specifikt om den fagdidaktiske vidensproduktion som finder sted i samarbejdet. De fire hovedoplæg dækkede et bredt spektrum af fokuseringer inden for hovedtemaet. Tre af oplæggene belyste forsknings-/udviklingsarbejde rettet mod fagdidaktisk undervisningspraksis, med varierende grad af fokus på fagenes didaktik og på didaktisk professionsudvikling. Det fjerde oplæg belyste ikke-didaktisk udviklet fagundervisning gennem samarbejder mellem skoler og lokale videns- og kulturinstitutioner. Sammenlignende fagdidaktik (SFD), der var den overordnede konceptuelle ramme for symposiet, blev kun i beskeden grad eksplicit tematiseret i de enkelte oplæg, men SFD repræsenteres naturligvis implicit i organiseringen af symposiet (og denne publikation) med hoved- og responsoplæg.I denne kommentarartikel undersøger jeg hvordan fagdidaktisk vidensproduktion aktualiseres i publikationens fire hovedartikler, og jeg overvejer de generelle problemstillinger som undersøgelsen rejser. Det drejer sig om forholdet mellem teori og praksis i udviklingsarbejdet, om dilemmaer i forskerens position og om udviklingsprojekternes langsigtede perspektiver. Til sidst diskuterer jeg hvordan sammenlignende fagdidaktik aktualiseres i symposiets hovedartikler. Det er et meta-perspektiv som måske nok ligger uden for artiklens primære ærinde, men som ligger mig på sinde fordi konstruktionen af dette felt i Danmark i høj grad er knyttet til symposierne. Derfor mener jeg også det er vigtigt at holde diskussionen om hvad sammenlignende fagdidaktik er og gør, levende på symposierne og dermed også i bogen her.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sammenlignende Fagdidaktik |
Udgave nummer | 6 |
Sider (fra-til) | 175-194 |
ISSN | 2794-1663 |
Status | Udgivet - 23. jun. 2021 |
Begivenhed | Sammenlignende Fagdidaktik 6 : Fagdidaktisk vidensproduktion – samarbejder mellem forskere og praktikere i praksis - Syddansk Universitet, Odense, Danmark Varighed: 14. nov. 2019 → 15. nov. 2019 Konferencens nummer: 6 |
Konference
Konference | Sammenlignende Fagdidaktik 6 |
---|---|
Nummer | 6 |
Lokation | Syddansk Universitet |
Land/Område | Danmark |
By | Odense |
Periode | 14/11/2019 → 15/11/2019 |
Bibliografisk note
Udgivet af Afdeling for fagdidaktik ved DPU, Aarhus Universitet; IMFUFA, Institut for Naturvidenskab og Miljø, RUC og Forskningsprogrammet Almendidaktik og Fagdidaktik, Institut for Kulturvidenskaber, SDURedigeret af Torben Spanget Christensen, Peter Hobel, Martin Niss & Helle Rørbech
Emneord
- Fagdidaktisk vidensproduktion, forskning & udvikling, teori og praksis, Symposier for sammenlignende fagdidaktik, sammenlignende uddannelsesforskning