TY - RPRT
T1 - Digital Democracy Centre undersøger: Danskernes digitale forståelse, digitale kompetecer og digitale adfærd
T2 - og deres tillid til algoritmer
AU - Lorenzen, Mia Stenbro
AU - de Vreese, Claes Holger
AU - Dalen, Arjen van
PY - 2023/2/28
Y1 - 2023/2/28
N2 - Gennem rapporten påvises der betydelige uligheder i danskernes digitale forståelse og digitale kompetencer, og det ses blandt andet, at den digitale ulighed er større mellem forskellige generationer, end mellem forskellige uddannelsesgrupper.I tillæg hertil ser vi, at danskernes digitale adfærd og sikkerhed varierer betydeligt mellem forskellige generationer, og at Boomer-generationen, til trods for at have nogle af de laveste digitale forståelses- og kompetenceniveauer, udviser den mest sikre digitale adfærd. Omvendt ses det, at de yngre generationer, til trods for at være de mest digitalt forstående og kompetente, har en relativt usikker digital adfærd, hvilket kan være problematisk, når de samtidig er blandt de grupper, der bruger mest tid online. I forlængelse heraf påvises det, at en højere digital forståelse ikke nødvendigvis er associeret med en mere sikker digital adfærd, og at en betydelig andel af danskerne har kompetencerne til at benytte forskellige digitale tjenester, uden nødvendigvis at have en forståelse for, hvad der lægger bag disse.Endeligt viser vi, at ganske, ganske få danskere har tillid til algoritmer, men også at en stor andel af danskerne giver udtryk for at have et ’mellemniveau’ af tillid, hvilket kan ses som udtryk for en slags ’sund’ skepsis overfor udbredelsen af disse relativt nye teknologier.
AB - Gennem rapporten påvises der betydelige uligheder i danskernes digitale forståelse og digitale kompetencer, og det ses blandt andet, at den digitale ulighed er større mellem forskellige generationer, end mellem forskellige uddannelsesgrupper.I tillæg hertil ser vi, at danskernes digitale adfærd og sikkerhed varierer betydeligt mellem forskellige generationer, og at Boomer-generationen, til trods for at have nogle af de laveste digitale forståelses- og kompetenceniveauer, udviser den mest sikre digitale adfærd. Omvendt ses det, at de yngre generationer, til trods for at være de mest digitalt forstående og kompetente, har en relativt usikker digital adfærd, hvilket kan være problematisk, når de samtidig er blandt de grupper, der bruger mest tid online. I forlængelse heraf påvises det, at en højere digital forståelse ikke nødvendigvis er associeret med en mere sikker digital adfærd, og at en betydelig andel af danskerne har kompetencerne til at benytte forskellige digitale tjenester, uden nødvendigvis at have en forståelse for, hvad der lægger bag disse.Endeligt viser vi, at ganske, ganske få danskere har tillid til algoritmer, men også at en stor andel af danskerne giver udtryk for at have et ’mellemniveau’ af tillid, hvilket kan ses som udtryk for en slags ’sund’ skepsis overfor udbredelsen af disse relativt nye teknologier.
KW - Digitalisering
KW - Kunstig intelligens
KW - Algoritmer
KW - Digital ulighed
U2 - 10.21996/7k7f-e379
DO - 10.21996/7k7f-e379
M3 - Rapport
BT - Digital Democracy Centre undersøger: Danskernes digitale forståelse, digitale kompetecer og digitale adfærd
PB - Syddansk Universitet
ER -