Digital dannelse

Udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF og VUC

Jesper Tække (Redaktør), Michael Paulsen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Resumé

Bogen præsenterer en nødvendighedens didaktik, idet mangfoldigheden af kursister på HF og VUC er stor. Dette gælder i udpræget grad i det nye digitale mediemiljø. Hvis HF- og VUC-uddannelserne skal hjælpe kursisterne med at blive digitalt dannede, må man udvikle måder at arbejde med medier på i undervisningen, der både udfordrer og hjælper den sammensatte kursistgruppe. Det gælder også, hvis man vil bruge digitale medier til generelt at skabe vedkommende undervisning i det 21. århundrede. Randers HF & VUC har i 2012-2015 haft it-udvikling som strategisk indsatsområde. Ledelse og lærere har som følge heraf kastet sig ud i aktionsforskningsprojektet BIT – der står for it i bredden. Ambitionen var at udvikle måder at inddrage it og digitale medier i undervisningen på, som ikke blot gavner de fagligt stærke, men favner hele den bredde kursist-gruppe, som befolker HF og VUC. For at kvalificere projektet valgte skolen at tilknytte to forskere for at give inspiration, feedback og medvirke til at evaluere projektet og dets aktioner.
OriginalsprogDansk
ForlagUnge Pædagoger
Antal sider194
ISBN (Trykt)978-87-92914-22-4
StatusUdgivet - 2015
Udgivet eksterntJa
NavnDidaktik, refleksion, praksis
ISSN0109-7296

Citer dette

Tække, J., & Paulsen, M. (red.) (2015). Digital dannelse: Udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF og VUC. Unge Pædagoger. Didaktik, refleksion, praksis
Tække, Jesper (Redaktør) ; Paulsen, Michael (Redaktør). / Digital dannelse : Udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF og VUC. Unge Pædagoger, 2015. 194 s. (Didaktik, refleksion, praksis).
@book{823d5c198b2744298225580b2fecc5ff,
title = "Digital dannelse: Udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF og VUC",
abstract = "Bogen pr{\ae}senterer en n{\o}dvendighedens didaktik, idet mangfoldigheden af kursister p{\aa} HF og VUC er stor. Dette g{\ae}lder i udpr{\ae}get grad i det nye digitale mediemilj{\o}. Hvis HF- og VUC-uddannelserne skal hj{\ae}lpe kursisterne med at blive digitalt dannede, m{\aa} man udvikle m{\aa}der at arbejde med medier p{\aa} i undervisningen, der b{\aa}de udfordrer og hj{\ae}lper den sammensatte kursistgruppe. Det g{\ae}lder ogs{\aa}, hvis man vil bruge digitale medier til generelt at skabe vedkommende undervisning i det 21. {\aa}rhundrede. Randers HF & VUC har i 2012-2015 haft it-udvikling som strategisk indsatsomr{\aa}de. Ledelse og l{\ae}rere har som f{\o}lge heraf kastet sig ud i aktionsforskningsprojektet BIT – der st{\aa}r for it i bredden. Ambitionen var at udvikle m{\aa}der at inddrage it og digitale medier i undervisningen p{\aa}, som ikke blot gavner de fagligt st{\ae}rke, men favner hele den bredde kursist-gruppe, som befolker HF og VUC. For at kvalificere projektet valgte skolen at tilknytte to forskere for at give inspiration, feedback og medvirke til at evaluere projektet og dets aktioner.",
editor = "Jesper T{\ae}kke and Michael Paulsen",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-92914-22-4",
publisher = "Unge P{\ae}dagoger",

}

Tække, J & Paulsen, M (red) 2015, Digital dannelse: Udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF og VUC. Didaktik, refleksion, praksis, Unge Pædagoger.

Digital dannelse : Udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF og VUC. / Tække, Jesper (Redaktør); Paulsen, Michael (Redaktør).

Unge Pædagoger, 2015. 194 s. (Didaktik, refleksion, praksis).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Digital dannelse

T2 - Udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF og VUC

A2 - Tække, Jesper

A2 - Paulsen, Michael

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Bogen præsenterer en nødvendighedens didaktik, idet mangfoldigheden af kursister på HF og VUC er stor. Dette gælder i udpræget grad i det nye digitale mediemiljø. Hvis HF- og VUC-uddannelserne skal hjælpe kursisterne med at blive digitalt dannede, må man udvikle måder at arbejde med medier på i undervisningen, der både udfordrer og hjælper den sammensatte kursistgruppe. Det gælder også, hvis man vil bruge digitale medier til generelt at skabe vedkommende undervisning i det 21. århundrede. Randers HF & VUC har i 2012-2015 haft it-udvikling som strategisk indsatsområde. Ledelse og lærere har som følge heraf kastet sig ud i aktionsforskningsprojektet BIT – der står for it i bredden. Ambitionen var at udvikle måder at inddrage it og digitale medier i undervisningen på, som ikke blot gavner de fagligt stærke, men favner hele den bredde kursist-gruppe, som befolker HF og VUC. For at kvalificere projektet valgte skolen at tilknytte to forskere for at give inspiration, feedback og medvirke til at evaluere projektet og dets aktioner.

AB - Bogen præsenterer en nødvendighedens didaktik, idet mangfoldigheden af kursister på HF og VUC er stor. Dette gælder i udpræget grad i det nye digitale mediemiljø. Hvis HF- og VUC-uddannelserne skal hjælpe kursisterne med at blive digitalt dannede, må man udvikle måder at arbejde med medier på i undervisningen, der både udfordrer og hjælper den sammensatte kursistgruppe. Det gælder også, hvis man vil bruge digitale medier til generelt at skabe vedkommende undervisning i det 21. århundrede. Randers HF & VUC har i 2012-2015 haft it-udvikling som strategisk indsatsområde. Ledelse og lærere har som følge heraf kastet sig ud i aktionsforskningsprojektet BIT – der står for it i bredden. Ambitionen var at udvikle måder at inddrage it og digitale medier i undervisningen på, som ikke blot gavner de fagligt stærke, men favner hele den bredde kursist-gruppe, som befolker HF og VUC. For at kvalificere projektet valgte skolen at tilknytte to forskere for at give inspiration, feedback og medvirke til at evaluere projektet og dets aktioner.

M3 - Antologi

SN - 978-87-92914-22-4

BT - Digital dannelse

PB - Unge Pædagoger

ER -

Tække J, (ed.), Paulsen M, (ed.). Digital dannelse: Udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF og VUC. Unge Pædagoger, 2015. 194 s. (Didaktik, refleksion, praksis).