Digital dannelse på højskolen

Teknik, praksisfællesskab og transformation

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

70 Downloads (Pure)

Resumé

Artiklen præsenterer en case, som bidrager med at undersøge, hvordan man kan arbejde med digital dannelse på tre niveauer igennem design af robotter og spil i en dansk højskolekontekst.
Artiklen introducerer en tredelt analysemodel for digital dannelse fra en designog konstruktionsvinkel. Modellen har tre niveauer: 1) Teknikken, som omhandler konkret anvendelse og forståelse af teknologien fx programmering,
test og fejlfinding; 2) Praksisfællesskabet, som omfatter aktiv deltagelse i et fagligt fællesskab omkring design af ny teknologi; 3) Transformationslaget, som omfatter innovation og kritisk tænkning med udgangspunkt i ens personlige ståsted. Hvert af de tre lag rummer et perspektiv på digital dannelse.
Casen frembød især på eksempler på digital dannelse fra teknik og praksisfællesskabsniveauet. Digital dannelse på transformationslaget indgik ikke så synligt, hverken i elevernes produktioner, refleksioner eller i den planlagte undervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier (LOM)
Vol/bind11
Udgave nummer19
Sider (fra-til)1-23
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Digital dannelse
  • digital produktion
  • robot
  • højskole
  • design
  • Undervisning

Citer dette

@article{cd95bd11e97e4724a20159c0bbd19446,
title = "Digital dannelse p{\aa} h{\o}jskolen: Teknik, praksisf{\ae}llesskab og transformation",
abstract = "Artiklen pr{\ae}senterer en case, som bidrager med at unders{\o}ge, hvordan man kan arbejde med digital dannelse p{\aa} tre niveauer igennem design af robotter og spil i en dansk h{\o}jskolekontekst.Artiklen introducerer en tredelt analysemodel for digital dannelse fra en designog konstruktionsvinkel. Modellen har tre niveauer: 1) Teknikken, som omhandler konkret anvendelse og forst{\aa}else af teknologien fx programmering,test og fejlfinding; 2) Praksisf{\ae}llesskabet, som omfatter aktiv deltagelse i et fagligt f{\ae}llesskab omkring design af ny teknologi; 3) Transformationslaget, som omfatter innovation og kritisk t{\ae}nkning med udgangspunkt i ens personlige st{\aa}sted. Hvert af de tre lag rummer et perspektiv p{\aa} digital dannelse.Casen fremb{\o}d is{\ae}r p{\aa} eksempler p{\aa} digital dannelse fra teknik og praksisf{\ae}llesskabsniveauet. Digital dannelse p{\aa} transformationslaget indgik ikke s{\aa} synligt, hverken i elevernes produktioner, refleksioner eller i den planlagte undervisning.",
keywords = "Digital dannelse, digital produktion, robot, h{\o}jskole, design, Undervisning",
author = "Gunver Majgaard",
year = "2018",
doi = "10.7146/lom.v11i19.103096",
language = "Dansk",
volume = "11",
pages = "1--23",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "19",

}

Digital dannelse på højskolen : Teknik, praksisfællesskab og transformation. / Majgaard, Gunver.

I: Læring og Medier (LOM), Bind 11, Nr. 19, 2018, s. 1-23.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Digital dannelse på højskolen

T2 - Teknik, praksisfællesskab og transformation

AU - Majgaard, Gunver

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Artiklen præsenterer en case, som bidrager med at undersøge, hvordan man kan arbejde med digital dannelse på tre niveauer igennem design af robotter og spil i en dansk højskolekontekst.Artiklen introducerer en tredelt analysemodel for digital dannelse fra en designog konstruktionsvinkel. Modellen har tre niveauer: 1) Teknikken, som omhandler konkret anvendelse og forståelse af teknologien fx programmering,test og fejlfinding; 2) Praksisfællesskabet, som omfatter aktiv deltagelse i et fagligt fællesskab omkring design af ny teknologi; 3) Transformationslaget, som omfatter innovation og kritisk tænkning med udgangspunkt i ens personlige ståsted. Hvert af de tre lag rummer et perspektiv på digital dannelse.Casen frembød især på eksempler på digital dannelse fra teknik og praksisfællesskabsniveauet. Digital dannelse på transformationslaget indgik ikke så synligt, hverken i elevernes produktioner, refleksioner eller i den planlagte undervisning.

AB - Artiklen præsenterer en case, som bidrager med at undersøge, hvordan man kan arbejde med digital dannelse på tre niveauer igennem design af robotter og spil i en dansk højskolekontekst.Artiklen introducerer en tredelt analysemodel for digital dannelse fra en designog konstruktionsvinkel. Modellen har tre niveauer: 1) Teknikken, som omhandler konkret anvendelse og forståelse af teknologien fx programmering,test og fejlfinding; 2) Praksisfællesskabet, som omfatter aktiv deltagelse i et fagligt fællesskab omkring design af ny teknologi; 3) Transformationslaget, som omfatter innovation og kritisk tænkning med udgangspunkt i ens personlige ståsted. Hvert af de tre lag rummer et perspektiv på digital dannelse.Casen frembød især på eksempler på digital dannelse fra teknik og praksisfællesskabsniveauet. Digital dannelse på transformationslaget indgik ikke så synligt, hverken i elevernes produktioner, refleksioner eller i den planlagte undervisning.

KW - Digital dannelse

KW - digital produktion

KW - robot

KW - højskole

KW - design

KW - Undervisning

U2 - 10.7146/lom.v11i19.103096

DO - 10.7146/lom.v11i19.103096

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 11

SP - 1

EP - 23

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 19

ER -