Development of a VR tool for exposure therapy for patients with social anxiety

Asge Matthiesen

Publikation: AfhandlingPh.d.-afhandling

283 Downloads (Pure)

Abstract

Virtual reality (VR) anvendt som et værktøj, udviklet til brug ved eksponerings terapi harover de sidste par år, har vist et stort potentiale i forhold til at ”give” alternativer tilpatienter med psykiske lidelser indenfor sundhedssektoren. Med den eksisterendeteknologi og den hurtigt voksende udvikling indenfor netop VR-området, kan det væresvært at følge med og helt forstå det uforløste potentiale netop denne teknologi kanindeholde. I flere forskningsprojekter i dag undersøges brugen af virtual realityeksponerings terapi (VRET) som et alternativ til den traditionelle metode, kognitiveksponerings terapi, der anses som den gyldne standard til at behandle de fleste angstrelaterede lidelser. Måden behandlingen forgår på in-vivo er i dag at patienten eksponeresfor en eller flere af de angstprovokerende triggere, der kan opstå i den virkelige verden ogderved lære at mestre deres angst. Problemet opstår i at en del af patienternediagnosticeret med social angst ofte, enten afbryder igangværende behandling, eller aldrigkommer i gang med denne behandling. Dette kalder for en undersøgelse af en, eller flerealternativer til behandling. VR8 projektet, er ét af de forskningsprojekter, der undersøgerbrugen af VR som redskab, til et alternativ til standard eksponeringsterapi. Denne del vilundersøges ved udviklingen af seks VR-scenarier til brug i en klinisk behandlingsstrategi. Idette projekt udvikles der netop seks VR-scenarier der indeholder flere triggere der kananvendes til enten at højne ellerformindske graden af angst hos patienterne. Ydermereudvikles et redskab der kan anvendes af klinikere i en praktisk udformning, da alle seksscenarier indeholder en måde for klinikerne at kunne regulere denne angst ved hjælp afguidet kontrol og biofeedback. Der udvikles også et metodisk framework, der kananvendes til at udvikle denne type scenarier og VR-simulationer.Dette ph.d.-projekts formål var at undersøge hvordan man designer og udvikler interaktive360- graders videoer, hvor patienterne kan blive eksponeret til angstinducerendesituationer i en kontrolleret og klinisk kontekst, udviklet i et tæt samarbejde med klinikere.Den metodiske fremgang blev hovedsageligt baseret på metoder som den iterativedesignproces, vandfaldsmetoden, formative evaluering og den dobbelte diamant model.Denne udviklingsprocesbelyses i denne tese og indeholder fire iterationer med sekskonkrete VR-scenarier der kan og skalanvendes i et fremtidigt randomiseret kontrolstudie. Igennem denne udviklingsproces vil de forskellige processer belyses og udvikling frakoncept til færdig prototype beskrives. Den tekniske tilgang beskrives ligeledes medanvendelse af det udstyr der har været anvendt til brugen og udviklingen af disse scenarier.Herunder vil det endelige framework, der fremstår som et forslag tilen metodisk tilgang derkan anvendes til udvikling af 360-graders VR-scenarier. I diskussionen vil der lægges vægtpå behovet og tilgangen til netop denne metodiske differentiering fra tidligere kendte oganvendte metoder. Konklusionen på dette projekt er at der på baggrund af tidligere kendtemetoder er blevet udviklet seks eksisterende virkende interaktive 360-graders VRscenarier der kan anvendes til en klinisk behandling i psykiatrien, samt skal disse anvendes iet større randomiseret klinisk kontrolstudie. Der er blevet udviklet et nyt framework derkan anvendes til at udvikle sådanne scenarier igen og bidrage til en fremtidig belysning afde metodiske behov der kan opstå ved udforskning af VR som redskab til behandling.
OriginalsprogEngelsk
Bevilgende institution
  • Syddansk Universitet
Vejledere/rådgivere
  • Majgaard, Gunver B., Hovedvejleder
  • Larsen, Lasse Juel, Bivejleder
Udgiver
DOI
StatusUdgivet - 4. sep. 2023

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Development of a VR tool for exposure therapy for patients with social anxiety'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater