"Det er den samme film"

Edgar Reitz: Heimat, Die zweite Heimat, Heimat 3, Heimat Fragmente og Die andere Heimat

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Resumé

I den tyske filminstruktør Edgar Reitz’ monumentale Heimat-værk tager det 20. århundredes historie form af små historier fra hverdagen. Her står familien og de lokale begivenheder i forgrunden, mens store realhistoriske begivenheder som verdenskrigene og murens fald glider ind og ud af den centrale fortælling om den fiktive familie Simon og de øvrige hovedpersoner.Nærværende bog, som kaster et kulturanalytisk blik på Reitz’ filmserier og på de enkeltstående film, som han sideløbende har skabt, finder sit tyngdepunkt i den mest omfattende af serierne, nemlig Die zweite Heimat, der handler om den gennemgående hovedperson Hermanns studietid og ungdomsår i München i 1960’erne. I centrum for analysen står skildringen af det moderne livs udvikling i anden halvdel af det 20. århundrede; hvordan familiestrukturerne forandres i efterkrigsgenerationerne i takt med ungdomsoprør, generationsopgør og kvindefrigørelse, hvordan spørgsmål om seksualitet, køn, forældreskab og generationsforhold i denne epoke stilles på nye måder, og hvordan kliken, snarere end familien, bliver formgivende for hovedpersonernes liv og for filmenes æstetik og struktur. Analysen følger Reitz’ værk frem til i dag og søger i et overordnet perspektiv at vise, hvordan forståelsen af heimat-begrebet forandrer sig i takt med urbanisering og globalisering, og dermed altså at bidrage til en forståelse af heimat-begrebets kulturhistorie."Det er den samme film" henvender sig til alle, der interesserer sig for Edgar Reitz’ liv og værk, og til alle seere og fans af Heimat-serierne. Den henvender sig ligeledes til studerende på videregående uddannelser med interesse for filmiske indgange til tysk efterkrigshistorie og til studerende, der søger inspiration til, hvordan man kan arbejde kulturanalytisk med lange filmserier.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Antal sider244
ISBN (Trykt)978-87-408-3186-3
StatusUdgivet - 2019
NavnUniversity of Southern Denmark Studies in Art History
Vol/bind11

Citer dette

Hvidtfeldt, K. (2019). "Det er den samme film": Edgar Reitz: Heimat, Die zweite Heimat, Heimat 3, Heimat Fragmente og Die andere Heimat. Odense: Syddansk Universitetsforlag. University of Southern Denmark Studies in Art History, Bind. 11
Hvidtfeldt, Karen. / "Det er den samme film" : Edgar Reitz: Heimat, Die zweite Heimat, Heimat 3, Heimat Fragmente og Die andere Heimat. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2019. 244 s. (University of Southern Denmark Studies in Art History, Bind 11).
@book{a5bb2d0ba0614f6696d65f818f3ae646,
title = "{"}Det er den samme film{"}: Edgar Reitz: Heimat, Die zweite Heimat, Heimat 3, Heimat Fragmente og Die andere Heimat",
abstract = "I den tyske filminstrukt{\o}r Edgar Reitz’ monumentale Heimat-v{\ae}rk tager det 20. {\aa}rhundredes historie form af sm{\aa} historier fra hverdagen. Her st{\aa}r familien og de lokale begivenheder i forgrunden, mens store realhistoriske begivenheder som verdenskrigene og murens fald glider ind og ud af den centrale fort{\ae}lling om den fiktive familie Simon og de {\o}vrige hovedpersoner.N{\ae}rv{\ae}rende bog, som kaster et kulturanalytisk blik p{\aa} Reitz’ filmserier og p{\aa} de enkeltst{\aa}ende film, som han sidel{\o}bende har skabt, finder sit tyngdepunkt i den mest omfattende af serierne, nemlig Die zweite Heimat, der handler om den gennemg{\aa}ende hovedperson Hermanns studietid og ungdoms{\aa}r i M{\"u}nchen i 1960’erne. I centrum for analysen st{\aa}r skildringen af det moderne livs udvikling i anden halvdel af det 20. {\aa}rhundrede; hvordan familiestrukturerne forandres i efterkrigsgenerationerne i takt med ungdomsopr{\o}r, generationsopg{\o}r og kvindefrig{\o}relse, hvordan sp{\o}rgsm{\aa}l om seksualitet, k{\o}n, for{\ae}ldreskab og generationsforhold i denne epoke stilles p{\aa} nye m{\aa}der, og hvordan kliken, snarere end familien, bliver formgivende for hovedpersonernes liv og for filmenes {\ae}stetik og struktur. Analysen f{\o}lger Reitz’ v{\ae}rk frem til i dag og s{\o}ger i et overordnet perspektiv at vise, hvordan forst{\aa}elsen af heimat-begrebet forandrer sig i takt med urbanisering og globalisering, og dermed alts{\aa} at bidrage til en forst{\aa}else af heimat-begrebets kulturhistorie.{"}Det er den samme film{"} henvender sig til alle, der interesserer sig for Edgar Reitz’ liv og v{\ae}rk, og til alle seere og fans af Heimat-serierne. Den henvender sig ligeledes til studerende p{\aa} videreg{\aa}ende uddannelser med interesse for filmiske indgange til tysk efterkrigshistorie og til studerende, der s{\o}ger inspiration til, hvordan man kan arbejde kulturanalytisk med lange filmserier.",
author = "Karen Hvidtfeldt",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-408-3186-3",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

Hvidtfeldt, K 2019, "Det er den samme film": Edgar Reitz: Heimat, Die zweite Heimat, Heimat 3, Heimat Fragmente og Die andere Heimat. University of Southern Denmark Studies in Art History, bind 11, Syddansk Universitetsforlag, Odense.

"Det er den samme film" : Edgar Reitz: Heimat, Die zweite Heimat, Heimat 3, Heimat Fragmente og Die andere Heimat. / Hvidtfeldt, Karen.

Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2019. 244 s. (University of Southern Denmark Studies in Art History, Bind 11).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - "Det er den samme film"

T2 - Edgar Reitz: Heimat, Die zweite Heimat, Heimat 3, Heimat Fragmente og Die andere Heimat

AU - Hvidtfeldt, Karen

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - I den tyske filminstruktør Edgar Reitz’ monumentale Heimat-værk tager det 20. århundredes historie form af små historier fra hverdagen. Her står familien og de lokale begivenheder i forgrunden, mens store realhistoriske begivenheder som verdenskrigene og murens fald glider ind og ud af den centrale fortælling om den fiktive familie Simon og de øvrige hovedpersoner.Nærværende bog, som kaster et kulturanalytisk blik på Reitz’ filmserier og på de enkeltstående film, som han sideløbende har skabt, finder sit tyngdepunkt i den mest omfattende af serierne, nemlig Die zweite Heimat, der handler om den gennemgående hovedperson Hermanns studietid og ungdomsår i München i 1960’erne. I centrum for analysen står skildringen af det moderne livs udvikling i anden halvdel af det 20. århundrede; hvordan familiestrukturerne forandres i efterkrigsgenerationerne i takt med ungdomsoprør, generationsopgør og kvindefrigørelse, hvordan spørgsmål om seksualitet, køn, forældreskab og generationsforhold i denne epoke stilles på nye måder, og hvordan kliken, snarere end familien, bliver formgivende for hovedpersonernes liv og for filmenes æstetik og struktur. Analysen følger Reitz’ værk frem til i dag og søger i et overordnet perspektiv at vise, hvordan forståelsen af heimat-begrebet forandrer sig i takt med urbanisering og globalisering, og dermed altså at bidrage til en forståelse af heimat-begrebets kulturhistorie."Det er den samme film" henvender sig til alle, der interesserer sig for Edgar Reitz’ liv og værk, og til alle seere og fans af Heimat-serierne. Den henvender sig ligeledes til studerende på videregående uddannelser med interesse for filmiske indgange til tysk efterkrigshistorie og til studerende, der søger inspiration til, hvordan man kan arbejde kulturanalytisk med lange filmserier.

AB - I den tyske filminstruktør Edgar Reitz’ monumentale Heimat-værk tager det 20. århundredes historie form af små historier fra hverdagen. Her står familien og de lokale begivenheder i forgrunden, mens store realhistoriske begivenheder som verdenskrigene og murens fald glider ind og ud af den centrale fortælling om den fiktive familie Simon og de øvrige hovedpersoner.Nærværende bog, som kaster et kulturanalytisk blik på Reitz’ filmserier og på de enkeltstående film, som han sideløbende har skabt, finder sit tyngdepunkt i den mest omfattende af serierne, nemlig Die zweite Heimat, der handler om den gennemgående hovedperson Hermanns studietid og ungdomsår i München i 1960’erne. I centrum for analysen står skildringen af det moderne livs udvikling i anden halvdel af det 20. århundrede; hvordan familiestrukturerne forandres i efterkrigsgenerationerne i takt med ungdomsoprør, generationsopgør og kvindefrigørelse, hvordan spørgsmål om seksualitet, køn, forældreskab og generationsforhold i denne epoke stilles på nye måder, og hvordan kliken, snarere end familien, bliver formgivende for hovedpersonernes liv og for filmenes æstetik og struktur. Analysen følger Reitz’ værk frem til i dag og søger i et overordnet perspektiv at vise, hvordan forståelsen af heimat-begrebet forandrer sig i takt med urbanisering og globalisering, og dermed altså at bidrage til en forståelse af heimat-begrebets kulturhistorie."Det er den samme film" henvender sig til alle, der interesserer sig for Edgar Reitz’ liv og værk, og til alle seere og fans af Heimat-serierne. Den henvender sig ligeledes til studerende på videregående uddannelser med interesse for filmiske indgange til tysk efterkrigshistorie og til studerende, der søger inspiration til, hvordan man kan arbejde kulturanalytisk med lange filmserier.

M3 - Bog

SN - 978-87-408-3186-3

BT - "Det er den samme film"

PB - Syddansk Universitetsforlag

CY - Odense

ER -

Hvidtfeldt K. "Det er den samme film": Edgar Reitz: Heimat, Die zweite Heimat, Heimat 3, Heimat Fragmente og Die andere Heimat. Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2019. 244 s. (University of Southern Denmark Studies in Art History, Bind 11).