Design af computerspil i undervisningen: fra indfødt spilverdenen til reflekteret designer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Hvad sker der i transformationen fra indfødt i spilverdenen til professionel designer af fremtidens computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indfødte i spilverdenen? Indfødte i spilverdenen er folk som er vokset op med digitale spil.
En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var målet, at de studerende skulle omsætte noget af deres erfaring som indfødte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der gør dem interessante.
Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb med første semesterstuderende fra uddannelsen lærings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler på spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har lært i designprocessen.
Sammenfattende redegør artiklen for, disse studerendes første rejse fra indfødte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind5
Udgave nummer9
Antal sider24
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 2012

Bibliografisk note

http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/6146

http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/issue/view/540

Emneord

  • universitetspædagogik
  • computer games
  • Spil, læring, design, skolastisk curriculum
  • design af spil
  • læring

Citationsformater