Abstract
Hvad sker der i transformationen fra indfødt i spilverdenen til professionel designer af fremtidens computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indfødte i spilverdenen? Indfødte i spilverdenen er folk som er vokset op med digitale spil.
En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var målet, at de studerende skulle omsætte noget af deres erfaring som indfødte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der gør dem interessante.
Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb med første semesterstuderende fra uddannelsen lærings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler på spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har lært i designprocessen.
Sammenfattende redegør artiklen for, disse studerendes første rejse fra indfødte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.
En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var målet, at de studerende skulle omsætte noget af deres erfaring som indfødte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der gør dem interessante.
Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb med første semesterstuderende fra uddannelsen lærings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler på spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har lært i designprocessen.
Sammenfattende redegør artiklen for, disse studerendes første rejse fra indfødte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Læring og Medier |
Vol/bind | 5 |
Udgave nummer | 9 |
Antal sider | 24 |
ISSN | 1903-248X |
Status | Udgivet - 2012 |
Bibliografisk note
http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/6146http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/issue/view/540
Emneord
- universitetspædagogik
- computer games
- Spil, læring, design, skolastisk curriculum
- design af spil
- læring