Design af computerspil i undervisningen: fra indfødt spilverdenen til reflekteret designer

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Hvad sker der i transformationen fra indfødt i spilverdenen til professionel designer af fremtidens computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indfødte i spilverdenen? Indfødte i spilverdenen er folk som er vokset op med digitale spil.
En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var målet, at de studerende skulle omsætte noget af deres erfaring som indfødte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der gør dem interessante.
Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb med første semesterstuderende fra uddannelsen lærings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler på spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har lært i designprocessen.
Sammenfattende redegør artiklen for, disse studerendes første rejse fra indfødte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind5
Udgave nummer9
Antal sider24
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • universitetspædagogik
  • computer games
  • Spil, læring, design, skolastisk curriculum
  • design af spil
  • læring

Citer dette

@article{d34b375b656740eb8592432b8cd1a5d4,
title = "Design af computerspil i undervisningen: fra indf{\o}dt spilverdenen til reflekteret designer",
abstract = "Hvad sker der i transformationen fra indf{\o}dt i spilverdenen til professionel designer af fremtidens computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indf{\o}dte i spilverdenen? Indf{\o}dte i spilverdenen er folk som er vokset op med digitale spil.En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var m{\aa}let, at de studerende skulle oms{\ae}tte noget af deres erfaring som indf{\o}dte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der g{\o}r dem interessante.Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforl{\o}b med f{\o}rste semesterstuderende fra uddannelsen l{\ae}rings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler p{\aa} spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har l{\ae}rt i designprocessen.Sammenfattende redeg{\o}r artiklen for, disse studerendes f{\o}rste rejse fra indf{\o}dte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.",
keywords = "universitetsp{\ae}dagogik, computer games, Spil, l{\ae}ring, design, skolastisk curriculum, design af spil, l{\ae}ring",
author = "Gunver Majgaard",
note = "http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/6146 http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/issue/view/540",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "5",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "9",

}

Design af computerspil i undervisningen: fra indfødt spilverdenen til reflekteret designer. / Majgaard, Gunver.

I: Læring og Medier, Bind 5, Nr. 9, 2012.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Design af computerspil i undervisningen: fra indfødt spilverdenen til reflekteret designer

AU - Majgaard, Gunver

N1 - http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/6146 http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/issue/view/540

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Hvad sker der i transformationen fra indfødt i spilverdenen til professionel designer af fremtidens computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indfødte i spilverdenen? Indfødte i spilverdenen er folk som er vokset op med digitale spil.En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var målet, at de studerende skulle omsætte noget af deres erfaring som indfødte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der gør dem interessante.Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb med første semesterstuderende fra uddannelsen lærings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler på spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har lært i designprocessen.Sammenfattende redegør artiklen for, disse studerendes første rejse fra indfødte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.

AB - Hvad sker der i transformationen fra indfødt i spilverdenen til professionel designer af fremtidens computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indfødte i spilverdenen? Indfødte i spilverdenen er folk som er vokset op med digitale spil.En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var målet, at de studerende skulle omsætte noget af deres erfaring som indfødte i spilverdenen til aktive kompetencer i design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der gør dem interessante.Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb med første semesterstuderende fra uddannelsen lærings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler på spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres, hvordan og hvad de studerende har lært i designprocessen.Sammenfattende redegør artiklen for, disse studerendes første rejse fra indfødte i spilverdenen til reflekterende designere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.

KW - universitetspædagogik

KW - computer games

KW - Spil, læring, design, skolastisk curriculum

KW - design af spil

KW - læring

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 5

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 9

ER -