Den professionsetiske matrix

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Etikken er en måde at beskrive pædagogisk faglighed på. De fleste vældfærdsprofessioner har efterhånden etableret etiske råd og etiske værdigrundlag. På det pædagogiske område har blandt andet fagforeningerne inddraget etikken som en del af deres dialog om professionsfaglighed. Centralt står etisk bevidsthed og det at sætte sig i stand til at vurdere, hvad der er det gode, hvad der er det bedste for et givent barn, i en given kontekst på et givent tidspunkt. At kunne argumentere for de valg, der træffes, indebærer, at pædagoger engagerer sig i etiske debatter og refleksion. Det er pædagogens udvikling af dømmekraft og professionelle dyder, der er selve grundlaget for at udføre arbejdet etisk forsvarligt og med professionel integritet. Men hvad indebærer etiske dimensioner i pædagogisk arbejde, og hvad bidrager professionsetikken med? Flere nye undersøgelser peger på, at etikken etablerer sig ved erkendelser mellem praksisudøvelsen og uddannelsesforløbet, gennem en række etiske læreprocesser.
OriginalsprogDansk
TitelHåndbog til pædagoguddannelsen : Ti perspektiver på pædagogik
RedaktørerTrine Ankerstjerne, Stig Broström
Antal sider16
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2013
Sider313-329
Kapitel5.4
ISBN (Trykt)978-87-412-5733-4
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • etik
  • pædagogik
  • læreproces
  • Lovgivning
  • professionalisering
  • etiske regnskaber
  • etik, velfærdsstat
  • Relationsarbejde

Citer dette

Ribers, B. (2013). Den professionsetiske matrix. I T. Ankerstjerne, & S. Broström (red.), Håndbog til pædagoguddannelsen: Ti perspektiver på pædagogik (s. 313-329). København: Hans Reitzels Forlag.
Ribers, Bjørn. / Den professionsetiske matrix. Håndbog til pædagoguddannelsen: Ti perspektiver på pædagogik. red. / Trine Ankerstjerne ; Stig Broström. København : Hans Reitzels Forlag, 2013. s. 313-329
@inbook{6dbafeaad4b047a3a0d9e6082584b025,
title = "Den professionsetiske matrix",
abstract = "Etikken er en m{\aa}de at beskrive p{\ae}dagogisk faglighed p{\aa}. De fleste v{\ae}ldf{\ae}rdsprofessioner har efterh{\aa}nden etableret etiske r{\aa}d og etiske v{\ae}rdigrundlag. P{\aa} det p{\ae}dagogiske omr{\aa}de har blandt andet fagforeningerne inddraget etikken som en del af deres dialog om professionsfaglighed. Centralt st{\aa}r etisk bevidsthed og det at s{\ae}tte sig i stand til at vurdere, hvad der er det gode, hvad der er det bedste for et givent barn, i en given kontekst p{\aa} et givent tidspunkt. At kunne argumentere for de valg, der tr{\ae}ffes, indeb{\ae}rer, at p{\ae}dagoger engagerer sig i etiske debatter og refleksion. Det er p{\ae}dagogens udvikling af d{\o}mmekraft og professionelle dyder, der er selve grundlaget for at udf{\o}re arbejdet etisk forsvarligt og med professionel integritet. Men hvad indeb{\ae}rer etiske dimensioner i p{\ae}dagogisk arbejde, og hvad bidrager professionsetikken med? Flere nye unders{\o}gelser peger p{\aa}, at etikken etablerer sig ved erkendelser mellem praksisud{\o}velsen og uddannelsesforl{\o}bet, gennem en r{\ae}kke etiske l{\ae}reprocesser.",
keywords = "etik, p{\ae}dagogik, l{\ae}reproces, Lovgivning, professionalisering, etiske regnskaber, etik, velf{\ae}rdsstat, Relationsarbejde",
author = "Bj{\o}rn Ribers",
year = "2013",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-412-5733-4",
pages = "313--329",
editor = "Trine Ankerstjerne and Stig Brostr{\"o}m",
booktitle = "H{\aa}ndbog til p{\ae}dagoguddannelsen",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",

}

Ribers, B 2013, Den professionsetiske matrix. i T Ankerstjerne & S Broström (red), Håndbog til pædagoguddannelsen: Ti perspektiver på pædagogik. Hans Reitzels Forlag, København, s. 313-329.

Den professionsetiske matrix. / Ribers, Bjørn.

Håndbog til pædagoguddannelsen: Ti perspektiver på pædagogik. red. / Trine Ankerstjerne; Stig Broström. København : Hans Reitzels Forlag, 2013. s. 313-329.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference-proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Den professionsetiske matrix

AU - Ribers, Bjørn

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Etikken er en måde at beskrive pædagogisk faglighed på. De fleste vældfærdsprofessioner har efterhånden etableret etiske råd og etiske værdigrundlag. På det pædagogiske område har blandt andet fagforeningerne inddraget etikken som en del af deres dialog om professionsfaglighed. Centralt står etisk bevidsthed og det at sætte sig i stand til at vurdere, hvad der er det gode, hvad der er det bedste for et givent barn, i en given kontekst på et givent tidspunkt. At kunne argumentere for de valg, der træffes, indebærer, at pædagoger engagerer sig i etiske debatter og refleksion. Det er pædagogens udvikling af dømmekraft og professionelle dyder, der er selve grundlaget for at udføre arbejdet etisk forsvarligt og med professionel integritet. Men hvad indebærer etiske dimensioner i pædagogisk arbejde, og hvad bidrager professionsetikken med? Flere nye undersøgelser peger på, at etikken etablerer sig ved erkendelser mellem praksisudøvelsen og uddannelsesforløbet, gennem en række etiske læreprocesser.

AB - Etikken er en måde at beskrive pædagogisk faglighed på. De fleste vældfærdsprofessioner har efterhånden etableret etiske råd og etiske værdigrundlag. På det pædagogiske område har blandt andet fagforeningerne inddraget etikken som en del af deres dialog om professionsfaglighed. Centralt står etisk bevidsthed og det at sætte sig i stand til at vurdere, hvad der er det gode, hvad der er det bedste for et givent barn, i en given kontekst på et givent tidspunkt. At kunne argumentere for de valg, der træffes, indebærer, at pædagoger engagerer sig i etiske debatter og refleksion. Det er pædagogens udvikling af dømmekraft og professionelle dyder, der er selve grundlaget for at udføre arbejdet etisk forsvarligt og med professionel integritet. Men hvad indebærer etiske dimensioner i pædagogisk arbejde, og hvad bidrager professionsetikken med? Flere nye undersøgelser peger på, at etikken etablerer sig ved erkendelser mellem praksisudøvelsen og uddannelsesforløbet, gennem en række etiske læreprocesser.

KW - etik

KW - pædagogik

KW - læreproces

KW - Lovgivning

KW - professionalisering

KW - etiske regnskaber

KW - etik, velfærdsstat

KW - Relationsarbejde

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-412-5733-4

SP - 313

EP - 329

BT - Håndbog til pædagoguddannelsen

A2 - Ankerstjerne, Trine

A2 - Broström, Stig

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -

Ribers B. Den professionsetiske matrix. I Ankerstjerne T, Broström S, red., Håndbog til pædagoguddannelsen: Ti perspektiver på pædagogik. København: Hans Reitzels Forlag. 2013. s. 313-329