Abstract
Den gode patientsamtale er en praktisk anvendelig fagbog om kommunikation i Sundhedsvæsenet. Med udgangspunkt i den samme overordnede og forskningsbaserede model; Calgary Cambridge Guiden beskriver bogen, hvordan fagpersoner kan planlægge og udføre forskellige typer af patientsamtaler i dagligdagen. Med afsæt i patientcases, illustrerer den de mangeartede kommunikative udfordringer som fagpersoner oplever i mødet med patienter og pårørende. Og den giver konkrete bud på, hvordan fagpersonerne kan arbejde med at forbedre egen praksis.
Bogen henvender sig til alle fagpersoner i sundhedsvæsenet, der har samtaler med patienter og pårørende. Udover at være anvendelig i praksis, vil bogen være egnet som lærebog på uddannelser som medicinstudiet, de mellemlange og kortevarende sundhedsuddannelser. Bogen kan bruges som opslagsbog, men i sin helhed giver bogen et samlet overblik de færdigheder der kræves, for at kunne håndtere de mange forskelligartede patientsamtaler i sundhedsvæsenet på en professional måde.
Den gode patientsamtale består af tolv kapitaler. I den første del af bogen er der en grundig beskrivelse af Calgary Cambridge Guiden illustreret ved hjælp af konkrete cases. Herefter følger kapitler om samtaler med forskellige patienter og forskellige kliniske situationer med fokus på de færdigheder, der specielt er vigtige i disse sammenhænge. Den sidste del af bogen beskriver, hvad man kan gøre for at øge sine færdigheder, og hvordan man kan arbejde med feedback. Det afsluttende kapitel redegør for den evidens, der lægger til grund for bogen.
Bogen henvender sig til alle fagpersoner i sundhedsvæsenet, der har samtaler med patienter og pårørende. Udover at være anvendelig i praksis, vil bogen være egnet som lærebog på uddannelser som medicinstudiet, de mellemlange og kortevarende sundhedsuddannelser. Bogen kan bruges som opslagsbog, men i sin helhed giver bogen et samlet overblik de færdigheder der kræves, for at kunne håndtere de mange forskelligartede patientsamtaler i sundhedsvæsenet på en professional måde.
Den gode patientsamtale består af tolv kapitaler. I den første del af bogen er der en grundig beskrivelse af Calgary Cambridge Guiden illustreret ved hjælp af konkrete cases. Herefter følger kapitler om samtaler med forskellige patienter og forskellige kliniske situationer med fokus på de færdigheder, der specielt er vigtige i disse sammenhænge. Den sidste del af bogen beskriver, hvad man kan gøre for at øge sine færdigheder, og hvordan man kan arbejde med feedback. Det afsluttende kapitel redegør for den evidens, der lægger til grund for bogen.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Munksgaard |
---|---|
Antal sider | 221 |
ISBN (Trykt) | 9788762816725 |
Status | Udgivet - 2016 |