Den blendede undervisers roller og kompetencer

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    84 Downloads (Pure)

    Abstract

    Denne artikel bidrager med viden om de roller og kompetencer, der er behov for hos undervisere ifm. tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af effektiv blended learning og forslag til alternative måder at organisere disse opgaver på. Via litteraturstudier identificeres de mest centrale opmærksomhedspunkter og udfordringer for den blendede underviser. Rollegallerier og kompetence-paletter præsenteret i 6 tekster gennemgås og analyseres. Det konkluderes, at der ikke er konsensus i litteraturen om roller, kompetencer og anvendelse af begreber. Samtidig er det underbelyst, hvilke roller og kompetencer, der er nødvendige for at skabe et godt blend. Fokus er oftest, hvad det kræver at varetage online delen af blended learning. Forfatterne præsenterer deres bud på den blendede undervisers roller og kompetencer og konstaterer, at det er en særdeles kompleks opgave at varetage blended learning, og at der stilles store krav til den blendede underviser. Derfor foreslås alternative måder at organisere arbejdet på, nemlig unbundling af underviserrollen, udvikling af ressourcer og tilrettelæggelse af kompetenceudvikling.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLæring og Medier (LOM)
    Vol/bind12
    Udgave nummer22
    Antal sider25
    ISSN1903-248X
    DOI
    StatusUdgivet - 2019

    Emneord

    • blended learning
    • underviserroller
    • kompetencer
    • videregående uddannelser

    Citationsformater