Data og dialog går hånd i hånd? Karakteristik af Big Data i kommunal skoleudvikling

Publikation: Bog/rapportAntologiForskningpeer review

Abstrakt

Traditionen for at være optaget af god undervisning er på ingen måde ny i den danske folkeskole. Forældre er optaget af, at deres barn lærer. Lærere er optaget af at vide hvordan barnet lærer. Og skoleledelsen er optaget af at forbedre vilkårene for barnets læring. Uanset perspektiv, er der tale om en proces, hvor der er behov for informationer, viden og beslutninger for at kunne ændre på praksis i og omkring undervisning og dermed læring. Det er netop denne beslutningsproces, folkeskolereformen har rykket ved. Med reformen er der styrket fokus på, systematisk anvendelse af data i hverdagen på mange niveauer mellem skole, forvaltning og politisk udvalg. Dette kapitel bringer et konkret eksempel på data-anvendelse i skoleudvikling og afdækker, hvordan en kommunes skoleafdeling arbejder med at tænke skoleudvikling på nye måder gennem data-anvendelse. Der anlægges et retrospektivt og kritisk blik på skoleafdelingens tidlige reformarbejde, der involverer kommunens skoler, forvaltning og politiske udvalg. Kapitlets hovedargument er, at data-begrebet og lokal data-anvendelse skal defineres præcist. Data kan ikke stå alene som beslutningsgrundlag, men må underbygges nøje gennem samtalefællesskaber i bestræbelserne på at arbejde data-informeret fremfor data-drevet.
Bidragets oversatte titelData & Dialouge - Hand in Hand: Data as foundation for school development
OriginalsprogDansk
ForlagUnge Pædagoger
StatusAccepteret/In press - 2021

Fingeraftryk Dyk ned i forskningsemnerne om 'Data og dialog går hånd i hånd? Karakteristik af Big Data i kommunal skoleudvikling'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater