Projekter pr. år
Abstract
NAFA som organisering operationaliseres ifølge programansøgningen gennem naturfagsdidaktiske professionelle læringsfællesskaber (PLF’er), der er forankret på professionshøjskoler (lokale PLF’er) og i nationale grupper inden for de fire naturfag, natur/teknologi, biologi, fysik/kemi og geografi (nationale PLF’er) (jf. NAFA’s programansøgning fra 2020). Inden for sociologien kunne et PLF i NAFA kendetegnes et mindre socialt system som legitimeres af et større socialt system, nemlig NAFA, som befinder sig i en bredere samfundsmæssig uddannelsesmæssig kontekst. Kompleksiteten er høj; PLF’erne består af naturfagsdidaktiske læreruddannere, der kommer fra hver deres didaktiske praksis, med hver deres samarbejdskultur og betingelser, der mødes i et krydsfelt med andre naturfagsdidaktiske læreruddannere, med (måske) andre didaktiske praksisser og andre samarbejdskulturer og betingelser, med henblik på at skabe ny naturfagsdidaktisk viden og nye praksisser. Derfor er det interessant at anvende social netværksanalyse, der grundlæggende bygger på matematiske principper, som en måde at kortlægge og analysere PLF’erne som små naturfagsdidaktiske, vidensproducerende sociale systemer i et større socialt system, som er NAFA.
Formålet med ph.d.-projektet er, som en del af LAVIN – længdestudie af videnøkologier i NAFA – at lave en social netværksanalyse af de PLF’er, der er konstitueret i NAFA og på den måde bidrage med viden om PLF’er som vidensorganisering i naturfagsuddannelse, og herunder naturfag på læreruddannelse, som forskningsfelt. Dette oplæg vil således tage udgangspunkt i ph.d.-projektets genstandsfelt, der befinder sig imellem Science (Teacher) Education som felt, professionelle læringsfællesskaber som praksis og social netværksanalyse som metode, som det kommer til udtryk i figur 1.
Oplægget dykker derfor ned i dette spændingsfelt og bidrager til viden om naturfagsdidaktisk videnssamarbejde ved at undersøge, hvordan den sociale netværksanalyse kan være betydningsfuld for at forstå naturfaglige professionelle læringsfællesskaber i NAFA.
Formålet med ph.d.-projektet er, som en del af LAVIN – længdestudie af videnøkologier i NAFA – at lave en social netværksanalyse af de PLF’er, der er konstitueret i NAFA og på den måde bidrage med viden om PLF’er som vidensorganisering i naturfagsuddannelse, og herunder naturfag på læreruddannelse, som forskningsfelt. Dette oplæg vil således tage udgangspunkt i ph.d.-projektets genstandsfelt, der befinder sig imellem Science (Teacher) Education som felt, professionelle læringsfællesskaber som praksis og social netværksanalyse som metode, som det kommer til udtryk i figur 1.
Oplægget dykker derfor ned i dette spændingsfelt og bidrager til viden om naturfagsdidaktisk videnssamarbejde ved at undersøge, hvordan den sociale netværksanalyse kan være betydningsfuld for at forstå naturfaglige professionelle læringsfællesskaber i NAFA.
Bidragets oversatte titel | Social Network Analysis as a Method for Mapping Science Education Knowledge Organization in the Science Academy (NAFA) |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Publikationsdato | 12. okt. 2023 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 12. okt. 2023 |
Begivenhed | Danish Science Education Research Association konference - Niels Bohrs Allé 1 , Odense M, Danmark Varighed: 12. okt. 2023 → 12. okt. 2023 https://www.dasera.dk/forside/moeder-og-seminarer/aarsmoeder/dasera-konference-2023/ |
Konference
Konference | Danish Science Education Research Association konference |
---|---|
Lokation | Niels Bohrs Allé 1 |
Land/Område | Danmark |
By | Odense M |
Periode | 12/10/2023 → 12/10/2023 |
Internetadresse |
Fingeraftryk
Dyk ned i forskningsemnerne om 'DASERA Konference 2023: Social netværksanalyse som metode til kortlægning af den naturfagsdidaktiske vidensorganisering i Naturfagsakademiet (NAFA)'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.Relaterede projekter
- 1 Igangværende
-
NTS-Centeret - NAFA LAVIN
Svabo, C. (Projektdeltager)
01/01/2023 → 31/12/2026
Projekter: Projekt › Andre statslige institutioner