Cultures of Consumer Information

Bidragets oversatte titel: Forbrugerinformationskulturer

Publikation: AfhandlingPh.d.-afhandling

123 Downloads (Pure)

Abstract

Denne afhandling omhandler de sociale systemer som producerer den funktionalitets-relateredeinformation som forbrugere benytter sig af, når de overvejer, hvilke produkter de vil købe. Jegkalder disse systemer forbrugerinformationskulturer. Forbrugerinformationskulturer fortjeneropmærksomhed af to årsager. For det første, som populariteten af online brugeranmeldelser antyder,higer forbrugere efter fakta der beskriver funktionaliteten af produkter, inden de køber dem, omendnogle forbrugerforskere har argumenteret for, at funktionalitet og fakta spiller en begrænset rolle ikøbsbeslutninger. For det andet påkalder forbrugerinformationskulturer sig opmærksomhed, fordividen om de kulturelle mønstre der kendetegner produktionen af forbrugerinformation kan hjælpeos med at forklare, hvorfor forskellige typer information – såsom ekspert-produktanmeldelser ogonline brugeranmeldelser – ofte kontraster i deres måde at karakterisere produkter på. Afdækningenaf de kulturelle faktorer der forårsager disse kontraster kan hjælpe forbrugere med at træffe bedrebeslutninger, virksomheder med at reagere bedre på forbrugerinformation, og politiskebeslutningstagere med bedre at styre det nuværende forbrugerinformationsmiljø.

Afhandlingen består af tre artikler. Den første artikel udvikler en teoretisk ramme til at forstå forbrugerinformation som en kulturel konstruktion. Baseret på et komparativt case-studie af brugeranmeldelser på Amazon.com og ekspertanmeldelser fra Forbrugerrådet Tænk viser artiklen, hvordan ideologi er udtrykt i og formgiver produktanmeldelser. Den anden artikel udforsker,
hvordan én bestemt forbrugerinformationskultur, Forbrugerrådet Tænk, har påvirket danske forbrugermarkeder gennem deres produktanmeldelses-praksisser. Den tredje artikel drejer sig om
spørgsmålet om, hvordan forbrugerinformationskulturer kan styrke forbrugeres beslutningsevner og diskuterer de konceptuelle koblinger mellem magt, information og forbrugervalg.

Samlet har artiklerne implikationer for, hvordan forbrugere, virksomheder og politiske beslutningstagere bør navigere i det nuværende forbrugerinformationsmiljø. Endvidere etablerer
artiklerne det kulturelle studie af funktionalitet og forbrugerinformation som et lovende forskningsområde for forbrugerforskere og peger mod nye måder at undersøge spørgsmål om markedsideologier, myndiggørelse af forbrugere, og forbrugeraktivisme.
Bidragets oversatte titelForbrugerinformationskulturer
OriginalsprogEngelsk
Bevilgende institution
  • Syddansk Universitet
Vejledere/rådgivere
  • Askegaard, Søren Tollestrup, Hovedvejleder
  • Woermann, Niklas, Bivejleder
  • Özcaglar-Toulouse, Nil, Vejleder, Ekstern person
Dato for forsvar9. maj 2023
Udgiver
DOI
StatusUdgivet - 21. apr. 2023

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Forbrugerinformationskulturer'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater