Computerspil og læring

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    113 Downloads (Pure)

    Abstract

    Game-based learning og gamification er ord, der ofte optræder i forbindelse med computerspil og læring. Denne artikel vil analytisk undersøge, hvordan computerspil og læring går i forbindelse med hinanden. Artikel tager afsæt i Gregory Batesons læringsteori og læser denne igennem det kommercielle computerspil StarCraft 2 fra Blizzard Intertainment. Batesons læringsteori vil ikke alene blive gennemgået, men også udvidet og perspektiveret. Formålet med denne indsats er at skabe et afsæt, der kan demonstrere, hvordan læring foregår i computerspil. Herefter vil afsættet blive anvendt til at destillere et læringsteoretisk udkast. Artiklen falder således i to dele, hvor den første analytisk adresserer, hvordan læring i computerspil foregår, mens den anden er teoriproducerende på baggrund af resultaterne fra første del.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLæring og Medier
    Vol/bind8
    Udgave nummer13
    Antal sider37
    ISSN1903-248X
    StatusUdgivet - 27. feb. 2015

    Emneord

    • computerspil
    • læring
    • teori
    • serious games
    • gamification

    Citationsformater