Casestudieforskning i økonomistyring som læringsaktivitet og kompetenceforøgelse

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konference-proceedingKapitel i bogForskningpeer review

Abstrakt

Det undersøges konceptuelt og teoretisk, hvordan en nylig praksisteoretisk drejning indenfor forskningen i økonomistyring kan rekonstrueres i forhold til begreber om casing og dermed, hvordan universiteternes kandidater i økonomistyring med fordel kan uddannes således, at de lærer om økonomistyringspraksis ved at lære at forske med casestudiemetoden. Den nylige internationale interesse for at uddanne kandidater ved at lære dem at lære ved at forske placeres derpå ind i en skitseret model for, hvordan uddannelserne, praktikerne og de akademiske forskere kan bruge praksisteori, casingbegrebet og casestudieforskning til at øge feltets viden. Det konkluderes herunder, at kandidaternes kompetencer som kommende økonomistyringspraktikere styrkes hvis de lære at forske med casestudiemetoden i et praksisteoretisk perspektiv.
OriginalsprogDansk
TitelProduktion og Styring : Perspektiver på økonomistyringen
RedaktørerPer Nikolaj Bukh, Thomas Borup Kristensen
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDjøf Forlag
Publikationsdatojul. 2016
Sider311-327
Kapitel18
ISBN (Trykt)978-87-574-3521-4
StatusUdgivet - jul. 2016
BegivenhedKonference om økonomistyring - Ålborg universitet, Ålborg, Danmark
Varighed: 20. jun. 201620. jun. 2016

Konference

KonferenceKonference om økonomistyring
LokationÅlborg universitet
LandDanmark
ByÅlborg
Periode20/06/201620/06/2016

Emneord

  • Casestudieforskning
  • økonomistyringspraksis
  • casing
  • theory of practice
  • praktikerforsker

Citationsformater