@conference{55290223e1874defa90b9af696d3f3be,
title = "Brugerperspektiv og oplevelse af det gr{\o}nlandske sundhedsv{\ae}sen – en systematisk gennemgang af brugeres beskrivelser i de offentlige platforme og politisk/administrative kanaler",
abstract = "Baggrund: Sundhedsv{\ae}senets brugere har mulighed for at dr{\o}fte deres oplevelser med sundhedsv{\ae}senet enten gennem direkte samtale med sundhedsv{\ae}senets personale eller gennem sundhedsv{\ae}senets klagesystem. Brugere kan ogs{\aa} g{\o}re brug af nyhedsmedier eller sociale medier. Oftest er form{\aa}let med disse platforme at skabe opm{\ae}rksomhed omkring et tema ved at dele en personlig oplevelse. Unders{\o}gelsens form{\aa}l var (1) dels at danne et overblik over de platforme og politisk/administrative kanaler tilg{\ae}ngelige for sundhedsv{\ae}senets brugere og (2) dels at unders{\o}ge hvor meget og med fokus p{\aa} hvilke aspekter af sundhedsv{\ae}senet disse platforme og kanaler bruges. Det er vigtigt at understrege, at herv{\ae}rende unders{\o}gelse kun giver et overblik over omtalte aspekter af sundhedsv{\ae}senet i udvalgte offentlige platforme og politisk/administrative kanaler, og at der kun er taget udgangspunkt i brugerens synspunkt. Metode: Vi foretog en systematisk gennemgang af sundhedsv{\ae}senets omtale i de offentlige platforme Facebook (51 opslag), Sermitsiaq og AG (128 udgaver), samt i de politisk/administrative kanaler §37 sp{\o}rgsm{\aa}l (11 sp{\o}rgsm{\aa}l) og klagesystemet (200 klager). Materialer fra 2018 til og med f{\o}rste kvartal 2019 er blevet inkluderet. Herudover blev der lavet et enkelt interview med en erfaren KNR-journalist. Resultater: Gennemgang af aviser samt interviewet med KNR-journalisten viser, at sundhedsv{\ae}senet j{\ae}vnligt omtales, men sj{\ae}ldent ud fra borgerens perspektiv. De 51 identificerede opslag i den unders{\o}gte Facebookgruppe inkluderede generelle frustrationer med sp{\o}rgsm{\aa}l til sundhedsv{\ae}senets ydelser og organisation. Blandt de gennemg{\aa}ede paragraf37-sp{\o}rgsm{\aa}l fra 2018 og 2019, vedr{\o}rte 11 sundhedsv{\ae}senet. I alle inkluderede kilder var kvalitet et overvejende tema. Overordnet set omhandlede mange borgerindl{\ae}g p{\aa} tv{\ae}rs af platforme og kanaler udfordringer med at f{\aa} adgang til sundhedsv{\ae}senet og {\o}nsket om en bedre dialog og forventningsafstemning mellem brugere af sundhedsv{\ae}senet og systemet. Konklusion: Set fra brugernes perspektiv viser unders{\o}gelsen af borgerne eftersp{\o}rger lettere adgang til og t{\ae}ttere dialog med sundhedsv{\ae}senet.",
author = "Arnaruluk Lundblad and Hansen, {Nanna Lund} and Ingelise Olesen and Larsen, {Christina Viskum Lytken} and Christine Ingemann",
year = "2019",
month = oct,
language = "Dansk",
pages = "80",
note = "NUNAMED 2019 - en gr{\o}nlandsmedicinsk konference : Bev{\ae}gelse i Sundhed, NUNAMED ; Conference date: 05-10-2019 Through 07-10-2019",
url = "https://www.nunamed.org/",
}