TY - ABST
T1 - Brugernes oplevelse af det grønlandske sundhedsvæsen
AU - Olesen, Ingelise
AU - Hansen, Nanna Lund
AU - Ingemann, Christine
AU - Larsen, Christina Viskum
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Baggrund og formål: Center for Folkesundhed i Grønland har i sommeren 2019 gennemført en kvalitativ pilotundersøgelse, der har undersøgt borgernes oplevelse af det grønlandske sundhedsvæsen. Formålet med undersøgelsen var at give et indblik i, hvordan adgangen til sundhedsvæsenet opleves af borgerne og hvad der er vigtigt for borgerne, når de møder sundhedsvæsenet som brugere.Metode: Det empiriske datamateriale består af 23 semistrukturerede kvalitative interviews med informanter af forskelligt køn og alder fra tre forskellige byer og nærliggende bygder. Derudover indgår seks interviews med forskellige nøglepersoner.Resultater: Undersøgelsen viser at der er mange borgere, som er glade for sundhedsvæsnet og at sundhedspersonalet leverer en stor indsats. Samtidig sætter undersøgelsen også ord på kritiske emner, som det er vigtigt at tage en grundig debat om. Især fremstår borgernes ønsker om at kunne tale grønlandsk,når man henvender sig til sundhedsvæsenet, som et vigtigt resultat. Undersøgelsen viser også klart, at vilkårene for brugerne i bygderne er anderledes end i byerne. Borgerne giver bl.a. udtryk for bekymring for den manglende sundhedsfaglige kompetence hos deres bygdesundhedspersonaleog udfordringer i forhold til kommunikation og henvendelse til sygehuset i byen.Konklusion: Undersøgelsen lægger op til et behov for en grundlæggende diskussion af værdigrundlaget for sundhedsvæsenet, for at sikre et større forståelsesfællesskab mellem på den ene side sundhedsvæsenet, der på mange måder er bygget op omkring en række danske værdier og normer og på den anden side den grønlandske befolkning, som sundhedsvæsenet betjener, hvor fokus er på den grønlandske kultur, fællesskab, værdier og Ikke mindst sprog, fordi sprog og værdier er tæt forbundet.
AB - Baggrund og formål: Center for Folkesundhed i Grønland har i sommeren 2019 gennemført en kvalitativ pilotundersøgelse, der har undersøgt borgernes oplevelse af det grønlandske sundhedsvæsen. Formålet med undersøgelsen var at give et indblik i, hvordan adgangen til sundhedsvæsenet opleves af borgerne og hvad der er vigtigt for borgerne, når de møder sundhedsvæsenet som brugere.Metode: Det empiriske datamateriale består af 23 semistrukturerede kvalitative interviews med informanter af forskelligt køn og alder fra tre forskellige byer og nærliggende bygder. Derudover indgår seks interviews med forskellige nøglepersoner.Resultater: Undersøgelsen viser at der er mange borgere, som er glade for sundhedsvæsnet og at sundhedspersonalet leverer en stor indsats. Samtidig sætter undersøgelsen også ord på kritiske emner, som det er vigtigt at tage en grundig debat om. Især fremstår borgernes ønsker om at kunne tale grønlandsk,når man henvender sig til sundhedsvæsenet, som et vigtigt resultat. Undersøgelsen viser også klart, at vilkårene for brugerne i bygderne er anderledes end i byerne. Borgerne giver bl.a. udtryk for bekymring for den manglende sundhedsfaglige kompetence hos deres bygdesundhedspersonaleog udfordringer i forhold til kommunikation og henvendelse til sygehuset i byen.Konklusion: Undersøgelsen lægger op til et behov for en grundlæggende diskussion af værdigrundlaget for sundhedsvæsenet, for at sikre et større forståelsesfællesskab mellem på den ene side sundhedsvæsenet, der på mange måder er bygget op omkring en række danske værdier og normer og på den anden side den grønlandske befolkning, som sundhedsvæsenet betjener, hvor fokus er på den grønlandske kultur, fællesskab, værdier og Ikke mindst sprog, fordi sprog og værdier er tæt forbundet.
UR - https://www.nunamed.org/wp-content/uploads/NUNAmed_final_web22.pdf
M3 - Konferenceabstrakt til konference
T2 - 11. NUNAMED - en grønlandskmedicinsk konference 2022
Y2 - 30 September 2022 through 2 October 2022
ER -