Brugen af online quizzer og think pair share

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Abstract

What did you intend the students to learn from this teaching and learning activity?

Brugen af kahoot og polleverywhere quizzerne skulle motivere de studerende til at anvende begreberne og de retlige strukturer fra pensum i par-diskussioner med med-studerende og derved omsætte de autoritative ord til egne overbevisende ord. Quiz-elementet gav samtidig de studerende en indikation af, om deres viden var korrekt.

Endvidere skulle par-diskussionerne bidrage til deres argumentationsteknik.

Which general features of the teaching and learning activity, would you share at TAL2018?


Jeg tilstræbte, at quizzerne og spørgeformen skulle ”sparke gang i” de studerendes italesætning og formulering af egen viden, og evalueringen bekræftede mig i, at quizzerne virker på den oplevede læring og motivation hos de studerende. I særdeleshed think-pair-share-tilgangen er gavnlig for at få dialogen i gang, og jeg brugte den også med fordel til spørgsmål uden for quizzerne, dvs. ved katederundervisningen. Det er særligt motiverende for de usikre studerende, der via diskussionerne opbygges i troen på deres egen opfattelse og derpå er mere motiveret til at sige noget i plenum.

Ved at bruge sådanne quizzer får man også en god adgang til at tjekke de studerendes viden, og via programmets øjeblikkelige afsløring af resultaterne kan man som underviser derigennem vurdere, om der er behov for at repetere emnet straks efter spørgsmålet.

According to you and the students, what was the impact of the teaching and learning activity on student learning/engagement?

Ifølge evalueringen af aktiviteten fandt langt størstedelen af de studerende, at det var en udbytterig udnyttelse af tiden ctr. katederundervisning. Det kan naturligvis ikke vides, om deres ”reelle” læring havde været bedre uden quizzerne. Men der er også en selvstændig pointe i, at de studerende oplever det som en ”læringsfremmende” aktivitet.

Der var enkelte udslag i statistikken og kommentarer, der gik på, at den pgl. hellere ville have brugt tiden på katederundervisning. Det kan bl.a. skyldes, at jeg laver nogle meget strukturerede slides, som gennemgår det meste af pensum pr. undervisningsgang. Dermed kan de føle sig ”snydt” hvis de ikke alle nås. Min egen oplevelse er, at langt størstedelen af de studerende ikke kan holde koncentrationen i længere tid end de omtalte 20 minutter og i øvrigt ikke af egen drift svarer på de spørgsmål jeg stiller ud i plenum, hvorimod der var langt mere lyst til at svare efter sidemandsdiskussionerne, bl.a. fordi de studerende kunne henvise til den kollektive opfattelse i gruppen – ikke kun deres egen.

How could your practice be inspirational/transferable to other teachers, students, institutions…?

Summespørgsmål og par-diskussioner er velkendte størrelser, men jeg synes kombinationen af quizzerne og think pair share gav nogle ekstra fordele via bl.a. monitoreringen af de studerendes viden.

Kahoot-quizzerne er meget ”poppede” i deres udtryk og egner sig ikke til længere spørgsmål og længere svar, men formatet er fængende og fanger de studerende, herunder ikke mindst det justerbare konkurrenceelement.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2018
StatusUdgivet - 2018
BegivenhedConference on Teaching for Active Learning: Collaborative Learning - SDU, Odense, Danmark
Varighed: 6. nov. 20186. nov. 2018
https://www.sdu.dk/en/tal2018

Konference

KonferenceConference on Teaching for Active Learning
LokationSDU
Land/OmrådeDanmark
ByOdense
Periode06/11/201806/11/2018
Internetadresse

Emneord

  • undervisningspædagogik

Citationsformater