Brugen af online quizzer og think pair share

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Resumé

What did you intend the students to learn from this teaching and learning activity?

Brugen af kahoot og polleverywhere quizzerne skulle motivere de studerende til at anvende begreberne og de retlige strukturer fra pensum i par-diskussioner med med-studerende og derved omsætte de autoritative ord til egne overbevisende ord. Quiz-elementet gav samtidig de studerende en indikation af, om deres viden var korrekt.

Endvidere skulle par-diskussionerne bidrage til deres argumentationsteknik.

Which general features of the teaching and learning activity, would you share at TAL2018?


Jeg tilstræbte, at quizzerne og spørgeformen skulle ”sparke gang i” de studerendes italesætning og formulering af egen viden, og evalueringen bekræftede mig i, at quizzerne virker på den oplevede læring og motivation hos de studerende. I særdeleshed think-pair-share-tilgangen er gavnlig for at få dialogen i gang, og jeg brugte den også med fordel til spørgsmål uden for quizzerne, dvs. ved katederundervisningen. Det er særligt motiverende for de usikre studerende, der via diskussionerne opbygges i troen på deres egen opfattelse og derpå er mere motiveret til at sige noget i plenum.

Ved at bruge sådanne quizzer får man også en god adgang til at tjekke de studerendes viden, og via programmets øjeblikkelige afsløring af resultaterne kan man som underviser derigennem vurdere, om der er behov for at repetere emnet straks efter spørgsmålet.

According to you and the students, what was the impact of the teaching and learning activity on student learning/engagement?

Ifølge evalueringen af aktiviteten fandt langt størstedelen af de studerende, at det var en udbytterig udnyttelse af tiden ctr. katederundervisning. Det kan naturligvis ikke vides, om deres ”reelle” læring havde været bedre uden quizzerne. Men der er også en selvstændig pointe i, at de studerende oplever det som en ”læringsfremmende” aktivitet.

Der var enkelte udslag i statistikken og kommentarer, der gik på, at den pgl. hellere ville have brugt tiden på katederundervisning. Det kan bl.a. skyldes, at jeg laver nogle meget strukturerede slides, som gennemgår det meste af pensum pr. undervisningsgang. Dermed kan de føle sig ”snydt” hvis de ikke alle nås. Min egen oplevelse er, at langt størstedelen af de studerende ikke kan holde koncentrationen i længere tid end de omtalte 20 minutter og i øvrigt ikke af egen drift svarer på de spørgsmål jeg stiller ud i plenum, hvorimod der var langt mere lyst til at svare efter sidemandsdiskussionerne, bl.a. fordi de studerende kunne henvise til den kollektive opfattelse i gruppen – ikke kun deres egen.

How could your practice be inspirational/transferable to other teachers, students, institutions…?

Summespørgsmål og par-diskussioner er velkendte størrelser, men jeg synes kombinationen af quizzerne og think pair share gav nogle ekstra fordele via bl.a. monitoreringen af de studerendes viden.

Kahoot-quizzerne er meget ”poppede” i deres udtryk og egner sig ikke til længere spørgsmål og længere svar, men formatet er fængende og fanger de studerende, herunder ikke mindst det justerbare konkurrenceelement.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2018
StatusUdgivet - 2018
BegivenhedConference on Teaching for Active Learning: Collaborative Learning - SDU, Odense, Danmark
Varighed: 6. nov. 20186. nov. 2018
https://www.sdu.dk/en/tal2018

Konference

KonferenceConference on Teaching for Active Learning
LokationSDU
LandDanmark
ByOdense
Periode06/11/201806/11/2018
Internetadresse

Emneord

  • undervisningspædagogik

Citer dette

Højer Schjøler, C. (2018). Brugen af online quizzer og think pair share. 12-13. Abstract fra Conference on Teaching for Active Learning, Odense, Danmark.
Højer Schjøler, Christian. / Brugen af online quizzer og think pair share. Abstract fra Conference on Teaching for Active Learning, Odense, Danmark.
@conference{6cfe513e104b411a91e5201d9eade73a,
title = "Brugen af online quizzer og think pair share",
abstract = "What did you intend the students to learn from this teaching and learning activity?Brugen af kahoot og polleverywhere quizzerne skulle motivere de studerende til at anvende begreberne og de retlige strukturer fra pensum i par-diskussioner med med-studerende og derved oms{\ae}tte de autoritative ord til egne overbevisende ord. Quiz-elementet gav samtidig de studerende en indikation af, om deres viden var korrekt. Endvidere skulle par-diskussionerne bidrage til deres argumentationsteknik.Which general features of the teaching and learning activity, would you share at TAL2018?Jeg tilstr{\ae}bte, at quizzerne og sp{\o}rgeformen skulle ”sparke gang i” de studerendes itales{\ae}tning og formulering af egen viden, og evalueringen bekr{\ae}ftede mig i, at quizzerne virker p{\aa} den oplevede l{\ae}ring og motivation hos de studerende. I s{\ae}rdeleshed think-pair-share-tilgangen er gavnlig for at f{\aa} dialogen i gang, og jeg brugte den ogs{\aa} med fordel til sp{\o}rgsm{\aa}l uden for quizzerne, dvs. ved katederundervisningen. Det er s{\ae}rligt motiverende for de usikre studerende, der via diskussionerne opbygges i troen p{\aa} deres egen opfattelse og derp{\aa} er mere motiveret til at sige noget i plenum.Ved at bruge s{\aa}danne quizzer f{\aa}r man ogs{\aa} en god adgang til at tjekke de studerendes viden, og via programmets {\o}jeblikkelige afsl{\o}ring af resultaterne kan man som underviser derigennem vurdere, om der er behov for at repetere emnet straks efter sp{\o}rgsm{\aa}let.According to you and the students, what was the impact of the teaching and learning activity on student learning/engagement?If{\o}lge evalueringen af aktiviteten fandt langt st{\o}rstedelen af de studerende, at det var en udbytterig udnyttelse af tiden ctr. katederundervisning. Det kan naturligvis ikke vides, om deres ”reelle” l{\ae}ring havde v{\ae}ret bedre uden quizzerne. Men der er ogs{\aa} en selvst{\ae}ndig pointe i, at de studerende oplever det som en ”l{\ae}ringsfremmende” aktivitet.Der var enkelte udslag i statistikken og kommentarer, der gik p{\aa}, at den pgl. hellere ville have brugt tiden p{\aa} katederundervisning. Det kan bl.a. skyldes, at jeg laver nogle meget strukturerede slides, som gennemg{\aa}r det meste af pensum pr. undervisningsgang. Dermed kan de f{\o}le sig ”snydt” hvis de ikke alle n{\aa}s. Min egen oplevelse er, at langt st{\o}rstedelen af de studerende ikke kan holde koncentrationen i l{\ae}ngere tid end de omtalte 20 minutter og i {\o}vrigt ikke af egen drift svarer p{\aa} de sp{\o}rgsm{\aa}l jeg stiller ud i plenum, hvorimod der var langt mere lyst til at svare efter sidemandsdiskussionerne, bl.a. fordi de studerende kunne henvise til den kollektive opfattelse i gruppen – ikke kun deres egen.How could your practice be inspirational/transferable to other teachers, students, institutions…?Summesp{\o}rgsm{\aa}l og par-diskussioner er velkendte st{\o}rrelser, men jeg synes kombinationen af quizzerne og think pair share gav nogle ekstra fordele via bl.a. monitoreringen af de studerendes viden.Kahoot-quizzerne er meget ”poppede” i deres udtryk og egner sig ikke til l{\ae}ngere sp{\o}rgsm{\aa}l og l{\ae}ngere svar, men formatet er f{\ae}ngende og fanger de studerende, herunder ikke mindst det justerbare konkurrenceelement.",
keywords = "undervisningsp{\ae}dagogik",
author = "{H{\o}jer Schj{\o}ler}, Christian",
year = "2018",
language = "Dansk",
pages = "12--13",
note = "Conference on Teaching for Active Learning : Collaborative Learning, TAL2018 ; Conference date: 06-11-2018 Through 06-11-2018",
url = "https://www.sdu.dk/en/tal2018",

}

Højer Schjøler, C 2018, 'Brugen af online quizzer og think pair share', Conference on Teaching for Active Learning, Odense, Danmark, 06/11/2018 - 06/11/2018 s. 12-13.

Brugen af online quizzer og think pair share. / Højer Schjøler, Christian.

2018. 12-13 Abstract fra Conference on Teaching for Active Learning, Odense, Danmark.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

TY - ABST

T1 - Brugen af online quizzer og think pair share

AU - Højer Schjøler, Christian

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - What did you intend the students to learn from this teaching and learning activity?Brugen af kahoot og polleverywhere quizzerne skulle motivere de studerende til at anvende begreberne og de retlige strukturer fra pensum i par-diskussioner med med-studerende og derved omsætte de autoritative ord til egne overbevisende ord. Quiz-elementet gav samtidig de studerende en indikation af, om deres viden var korrekt. Endvidere skulle par-diskussionerne bidrage til deres argumentationsteknik.Which general features of the teaching and learning activity, would you share at TAL2018?Jeg tilstræbte, at quizzerne og spørgeformen skulle ”sparke gang i” de studerendes italesætning og formulering af egen viden, og evalueringen bekræftede mig i, at quizzerne virker på den oplevede læring og motivation hos de studerende. I særdeleshed think-pair-share-tilgangen er gavnlig for at få dialogen i gang, og jeg brugte den også med fordel til spørgsmål uden for quizzerne, dvs. ved katederundervisningen. Det er særligt motiverende for de usikre studerende, der via diskussionerne opbygges i troen på deres egen opfattelse og derpå er mere motiveret til at sige noget i plenum.Ved at bruge sådanne quizzer får man også en god adgang til at tjekke de studerendes viden, og via programmets øjeblikkelige afsløring af resultaterne kan man som underviser derigennem vurdere, om der er behov for at repetere emnet straks efter spørgsmålet.According to you and the students, what was the impact of the teaching and learning activity on student learning/engagement?Ifølge evalueringen af aktiviteten fandt langt størstedelen af de studerende, at det var en udbytterig udnyttelse af tiden ctr. katederundervisning. Det kan naturligvis ikke vides, om deres ”reelle” læring havde været bedre uden quizzerne. Men der er også en selvstændig pointe i, at de studerende oplever det som en ”læringsfremmende” aktivitet.Der var enkelte udslag i statistikken og kommentarer, der gik på, at den pgl. hellere ville have brugt tiden på katederundervisning. Det kan bl.a. skyldes, at jeg laver nogle meget strukturerede slides, som gennemgår det meste af pensum pr. undervisningsgang. Dermed kan de føle sig ”snydt” hvis de ikke alle nås. Min egen oplevelse er, at langt størstedelen af de studerende ikke kan holde koncentrationen i længere tid end de omtalte 20 minutter og i øvrigt ikke af egen drift svarer på de spørgsmål jeg stiller ud i plenum, hvorimod der var langt mere lyst til at svare efter sidemandsdiskussionerne, bl.a. fordi de studerende kunne henvise til den kollektive opfattelse i gruppen – ikke kun deres egen.How could your practice be inspirational/transferable to other teachers, students, institutions…?Summespørgsmål og par-diskussioner er velkendte størrelser, men jeg synes kombinationen af quizzerne og think pair share gav nogle ekstra fordele via bl.a. monitoreringen af de studerendes viden.Kahoot-quizzerne er meget ”poppede” i deres udtryk og egner sig ikke til længere spørgsmål og længere svar, men formatet er fængende og fanger de studerende, herunder ikke mindst det justerbare konkurrenceelement.

AB - What did you intend the students to learn from this teaching and learning activity?Brugen af kahoot og polleverywhere quizzerne skulle motivere de studerende til at anvende begreberne og de retlige strukturer fra pensum i par-diskussioner med med-studerende og derved omsætte de autoritative ord til egne overbevisende ord. Quiz-elementet gav samtidig de studerende en indikation af, om deres viden var korrekt. Endvidere skulle par-diskussionerne bidrage til deres argumentationsteknik.Which general features of the teaching and learning activity, would you share at TAL2018?Jeg tilstræbte, at quizzerne og spørgeformen skulle ”sparke gang i” de studerendes italesætning og formulering af egen viden, og evalueringen bekræftede mig i, at quizzerne virker på den oplevede læring og motivation hos de studerende. I særdeleshed think-pair-share-tilgangen er gavnlig for at få dialogen i gang, og jeg brugte den også med fordel til spørgsmål uden for quizzerne, dvs. ved katederundervisningen. Det er særligt motiverende for de usikre studerende, der via diskussionerne opbygges i troen på deres egen opfattelse og derpå er mere motiveret til at sige noget i plenum.Ved at bruge sådanne quizzer får man også en god adgang til at tjekke de studerendes viden, og via programmets øjeblikkelige afsløring af resultaterne kan man som underviser derigennem vurdere, om der er behov for at repetere emnet straks efter spørgsmålet.According to you and the students, what was the impact of the teaching and learning activity on student learning/engagement?Ifølge evalueringen af aktiviteten fandt langt størstedelen af de studerende, at det var en udbytterig udnyttelse af tiden ctr. katederundervisning. Det kan naturligvis ikke vides, om deres ”reelle” læring havde været bedre uden quizzerne. Men der er også en selvstændig pointe i, at de studerende oplever det som en ”læringsfremmende” aktivitet.Der var enkelte udslag i statistikken og kommentarer, der gik på, at den pgl. hellere ville have brugt tiden på katederundervisning. Det kan bl.a. skyldes, at jeg laver nogle meget strukturerede slides, som gennemgår det meste af pensum pr. undervisningsgang. Dermed kan de føle sig ”snydt” hvis de ikke alle nås. Min egen oplevelse er, at langt størstedelen af de studerende ikke kan holde koncentrationen i længere tid end de omtalte 20 minutter og i øvrigt ikke af egen drift svarer på de spørgsmål jeg stiller ud i plenum, hvorimod der var langt mere lyst til at svare efter sidemandsdiskussionerne, bl.a. fordi de studerende kunne henvise til den kollektive opfattelse i gruppen – ikke kun deres egen.How could your practice be inspirational/transferable to other teachers, students, institutions…?Summespørgsmål og par-diskussioner er velkendte størrelser, men jeg synes kombinationen af quizzerne og think pair share gav nogle ekstra fordele via bl.a. monitoreringen af de studerendes viden.Kahoot-quizzerne er meget ”poppede” i deres udtryk og egner sig ikke til længere spørgsmål og længere svar, men formatet er fængende og fanger de studerende, herunder ikke mindst det justerbare konkurrenceelement.

KW - undervisningspædagogik

M3 - Konferenceabstrakt til konference

SP - 12

EP - 13

ER -

Højer Schjøler C. Brugen af online quizzer og think pair share. 2018. Abstract fra Conference on Teaching for Active Learning, Odense, Danmark.