Abstrakt
Undervisningsmateriale målrettet historie- og samfundsfagsundervisningen i 7.-9. klasse i folkeskolen. Materialet tager udgangspunkt i det pædagogiske felt "stedsbaseret læring"/"place-based learning", der er særligt udbredt i USA og fokuserer på historiebrug - den måde, historien hele tiden skrives, genskrives og iscenesættes på, og som sådan er en aktiv del af elevernes hverdag, som de selv er medproducenter af. Materialet er udviklet af Torsten Bøgh Thomsen og Dennis Hornhave Jacobsen i et samarbejde mellem H.C. Andersen Centret og University College Lillebælt/HistorieLab. Det er udformet som et arbejdshæfte, der beskriver en vandretur i Odense indre by. Gennem en række opgaver, der inddrager historisk litteratur, billedkunst og fænomener i byrummet bliver eleverne opmuntret til at reflektere over det gensidige forhold mellem forandringer i fortællingerne om byen og forandringer i selve byrummet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 1. apr. 2019 |
Udgivelsessted | Odense |
Udgiver | H.C. Andersen Centret, Syddansk Universitet |
Udgave | 1 |
Vol/bind | 1 |
Antal sider | 23 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7938-126-1 |
Status | Udgivet - 1. apr. 2019 |
Emneord
- H.C. Andersen
- Odense
- Stedsbaseret læring
- place based learning
- Historiebrug
- historieundervisning
- samfundsfagsundervisning