Brug historien: Odense

Torsten Bøgh Thomsen, Dennis Hornhave Jacobsen

Publikation: AndetAndet bidragUndervisning

20 Downloads (Pure)

Resumé

Undervisningsmateriale målrettet historie- og samfundsfagsundervisningen i 7.-9. klasse i folkeskolen. Materialet tager udgangspunkt i det pædagogiske felt "stedsbaseret læring"/"place-based learning", der er særligt udbredt i USA og fokuserer på historiebrug - den måde, historien hele tiden skrives, genskrives og iscenesættes på, og som sådan er en aktiv del af elevernes hverdag, som de selv er medproducenter af. Materialet er udviklet af Torsten Bøgh Thomsen og Dennis Hornhave Jacobsen i et samarbejde mellem H.C. Andersen Centret og University College Lillebælt/HistorieLab. Det er udformet som et arbejdshæfte, der beskriver en vandretur i Odense indre by. Gennem en række opgaver, der inddrager historisk litteratur, billedkunst og fænomener i byrummet bliver eleverne opmuntret til at reflektere over det gensidige forhold mellem forandringer i fortællingerne om byen og forandringer i selve byrummet.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato1. apr. 2019
Udgivelses stedOdense
UdgiverH.C. Andersen Centret, Syddansk Universitet
Udgave1
Vol/bind1
Antal sider23
ISBN (Trykt)978-87-7938-126-1
StatusUdgivet - 1. apr. 2019

Emneord

  • H.C. Andersen
  • Odense
  • Stedsbaseret læring
  • place based learning
  • Historiebrug
  • historieundervisning
  • samfundsfagsundervisning

Citer dette

Thomsen, T. B., & Jacobsen, D. H. (2019, apr 1). Brug historien: Odense. (1 udg.) Odense: H.C. Andersen Centret, Syddansk Universitet.
Thomsen, Torsten Bøgh ; Jacobsen, Dennis Hornhave. / Brug historien: Odense. 2019. Odense : H.C. Andersen Centret, Syddansk Universitet. 23 s.
@misc{65d5e0387fd046d98467c7e7d5405bec,
title = "Brug historien: Odense",
abstract = "Undervisningsmateriale m{\aa}lrettet historie- og samfundsfagsundervisningen i 7.-9. klasse i folkeskolen. Materialet tager udgangspunkt i det p{\ae}dagogiske felt {"}stedsbaseret l{\ae}ring{"}/{"}place-based learning{"}, der er s{\ae}rligt udbredt i USA og fokuserer p{\aa} historiebrug - den m{\aa}de, historien hele tiden skrives, genskrives og iscenes{\ae}ttes p{\aa}, og som s{\aa}dan er en aktiv del af elevernes hverdag, som de selv er medproducenter af. Materialet er udviklet af Torsten B{\o}gh Thomsen og Dennis Hornhave Jacobsen i et samarbejde mellem H.C. Andersen Centret og University College Lilleb{\ae}lt/HistorieLab. Det er udformet som et arbejdsh{\ae}fte, der beskriver en vandretur i Odense indre by. Gennem en r{\ae}kke opgaver, der inddrager historisk litteratur, billedkunst og f{\ae}nomener i byrummet bliver eleverne opmuntret til at reflektere over det gensidige forhold mellem forandringer i fort{\ae}llingerne om byen og forandringer i selve byrummet.",
keywords = "H.C. Andersen, Odense, Stedsbaseret l{\ae}ring, place based learning, Historiebrug, historieundervisning, samfundsfagsundervisning",
author = "Thomsen, {Torsten B{\o}gh} and Jacobsen, {Dennis Hornhave}",
year = "2019",
month = "4",
day = "1",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7938-126-1",
volume = "1",
publisher = "H.C. Andersen Centret, Syddansk Universitet",
edition = "1",
type = "Other",

}

Thomsen, TB & Jacobsen, DH 2019, Brug historien: Odense. H.C. Andersen Centret, Syddansk Universitet, Odense.

Brug historien: Odense. / Thomsen, Torsten Bøgh; Jacobsen, Dennis Hornhave.

23 s. 1 udg. Odense : H.C. Andersen Centret, Syddansk Universitet. 2019, Undervisningsmateriale.

Publikation: AndetAndet bidragUndervisning

TY - GEN

T1 - Brug historien: Odense

AU - Thomsen, Torsten Bøgh

AU - Jacobsen, Dennis Hornhave

PY - 2019/4/1

Y1 - 2019/4/1

N2 - Undervisningsmateriale målrettet historie- og samfundsfagsundervisningen i 7.-9. klasse i folkeskolen. Materialet tager udgangspunkt i det pædagogiske felt "stedsbaseret læring"/"place-based learning", der er særligt udbredt i USA og fokuserer på historiebrug - den måde, historien hele tiden skrives, genskrives og iscenesættes på, og som sådan er en aktiv del af elevernes hverdag, som de selv er medproducenter af. Materialet er udviklet af Torsten Bøgh Thomsen og Dennis Hornhave Jacobsen i et samarbejde mellem H.C. Andersen Centret og University College Lillebælt/HistorieLab. Det er udformet som et arbejdshæfte, der beskriver en vandretur i Odense indre by. Gennem en række opgaver, der inddrager historisk litteratur, billedkunst og fænomener i byrummet bliver eleverne opmuntret til at reflektere over det gensidige forhold mellem forandringer i fortællingerne om byen og forandringer i selve byrummet.

AB - Undervisningsmateriale målrettet historie- og samfundsfagsundervisningen i 7.-9. klasse i folkeskolen. Materialet tager udgangspunkt i det pædagogiske felt "stedsbaseret læring"/"place-based learning", der er særligt udbredt i USA og fokuserer på historiebrug - den måde, historien hele tiden skrives, genskrives og iscenesættes på, og som sådan er en aktiv del af elevernes hverdag, som de selv er medproducenter af. Materialet er udviklet af Torsten Bøgh Thomsen og Dennis Hornhave Jacobsen i et samarbejde mellem H.C. Andersen Centret og University College Lillebælt/HistorieLab. Det er udformet som et arbejdshæfte, der beskriver en vandretur i Odense indre by. Gennem en række opgaver, der inddrager historisk litteratur, billedkunst og fænomener i byrummet bliver eleverne opmuntret til at reflektere over det gensidige forhold mellem forandringer i fortællingerne om byen og forandringer i selve byrummet.

KW - H.C. Andersen

KW - Odense

KW - Stedsbaseret læring

KW - place based learning

KW - Historiebrug

KW - historieundervisning

KW - samfundsfagsundervisning

M3 - Andet bidrag

SN - 978-87-7938-126-1

VL - 1

PB - H.C. Andersen Centret, Syddansk Universitet

CY - Odense

ER -

Thomsen TB, Jacobsen DH. Brug historien: Odense. 2019. 23 s.