Abstract
Interaktive klodser er digitale manipulativer, som indgår i kropslig interaktion med brugere. De kan fx anvendes i matematikundervisning i indskolingen og som programmeringsplatform for ingeniørstuderende. I denne artikel bliver der gjort rede for forskelligheder og potentialer ved interaktive klodser i forhold til avancerede grafiske interfaces. Hvad sker der, når interaktive klodser og grafiske brugerinterfaces smelter sammen, og hvilke pædagogiske kvaliteter indeholder disse hybride enheder? Der præsenteres et eksempel, hvor ingeniørstuderende anvender interaktive klodser med skærme til udvikling af digitalt legetøj til børn. Nogle af de særlige, hybride kvaliteter vedrører mulighederne for en rigere fysisk og symbolsk interaktion, fortælling, kollaboration, design i praksis og brugerinddragelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 24-40 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2012 |
Bibliografisk note
http://www.ind.ku.dk/monaEmneord
- universitetspædgogik
- Interaktions design
- Læreprocesser, læremidler
- robotteknologi