126 Downloads (Pure)

Resumé

Anvendelse af blogs i læringssituationer kan give studerende mulighed for at reflektere i fællesskab. Derfor blev blogs afprøvet blandt universitetsstuderende med det formål at undersøge, hvordan studerende oplever anvendelsen af blogmediet, samt undersøge hvilke former for refleksion, som blogs kan understøtte. Undersøgelsen var baseret på en sociokulturel forståelse af læring, hvor læring ses som en proces, der konstrueres gennem interaktioner. Blogs blev afprøvet som en del af et undervisningsforløb for 24 studerende. Blogindlæggene blev analyseret mhp at identificere refleksionsniveauet, og der blev gennemført et fokusgruppeinterview med fem studerende for at afdække de studerendes oplevelser med at blogge. Konklusionen er at blogmediet tilbyder et læringsfælleskab, som giver de studerende mulighed for refleksion. Desuden tyder det på, at muligheden for refleksion forringes ved uklarhed over opgaven og usikkerhed på hvordan blogmediet anvendes. Endelig kan anvendelsen af blogs i læringssituationer udfordre de gængse opfattelser af læring, hvilket kan skabe forvirring hos de studerende.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier (LOM)
Vol/bind10
Udgave nummer18
Sider (fra-til)1-21
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 2018

Citer dette

@article{877d5a37098f466792643a017a3f4837,
title = "Blogs - L{\ae}ringsf{\ae}llesskab med rum til refleksion",
abstract = "Anvendelse af blogs i l{\ae}ringssituationer kan give studerende mulighed for at reflektere i f{\ae}llesskab. Derfor blev blogs afpr{\o}vet blandt universitetsstuderende med det form{\aa}l at unders{\o}ge, hvordan studerende oplever anvendelsen af blogmediet, samt unders{\o}ge hvilke former for refleksion, som blogs kan underst{\o}tte. Unders{\o}gelsen var baseret p{\aa} en sociokulturel forst{\aa}else af l{\ae}ring, hvor l{\ae}ring ses som en proces, der konstrueres gennem interaktioner. Blogs blev afpr{\o}vet som en del af et undervisningsforl{\o}b for 24 studerende. Blogindl{\ae}ggene blev analyseret mhp at identificere refleksionsniveauet, og der blev gennemf{\o}rt et fokusgruppeinterview med fem studerende for at afd{\ae}kke de studerendes oplevelser med at blogge. Konklusionen er at blogmediet tilbyder et l{\ae}ringsf{\ae}lleskab, som giver de studerende mulighed for refleksion. Desuden tyder det p{\aa}, at muligheden for refleksion forringes ved uklarhed over opgaven og usikkerhed p{\aa} hvordan blogmediet anvendes. Endelig kan anvendelsen af blogs i l{\ae}ringssituationer udfordre de g{\ae}ngse opfattelser af l{\ae}ring, hvilket kan skabe forvirring hos de studerende.",
author = "Danbj{\o}rg, {Dorthe Boe} and Jane Clemensen and Hansen, {Pernille Stenkil} and Lars Thrys{\o}e and Rothmann, {Mette Juel}",
year = "2018",
doi = "10.7146/lom.v10i18.96617",
language = "Dansk",
volume = "10",
pages = "1--21",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "18",

}

Blogs - Læringsfællesskab med rum til refleksion. / Danbjørg, Dorthe Boe ; Clemensen, Jane; Hansen, Pernille Stenkil; Thrysøe, Lars; Rothmann, Mette Juel.

I: Læring og Medier (LOM), Bind 10, Nr. 18, 2018, s. 1-21.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Blogs - Læringsfællesskab med rum til refleksion

AU - Danbjørg, Dorthe Boe

AU - Clemensen, Jane

AU - Hansen, Pernille Stenkil

AU - Thrysøe, Lars

AU - Rothmann, Mette Juel

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Anvendelse af blogs i læringssituationer kan give studerende mulighed for at reflektere i fællesskab. Derfor blev blogs afprøvet blandt universitetsstuderende med det formål at undersøge, hvordan studerende oplever anvendelsen af blogmediet, samt undersøge hvilke former for refleksion, som blogs kan understøtte. Undersøgelsen var baseret på en sociokulturel forståelse af læring, hvor læring ses som en proces, der konstrueres gennem interaktioner. Blogs blev afprøvet som en del af et undervisningsforløb for 24 studerende. Blogindlæggene blev analyseret mhp at identificere refleksionsniveauet, og der blev gennemført et fokusgruppeinterview med fem studerende for at afdække de studerendes oplevelser med at blogge. Konklusionen er at blogmediet tilbyder et læringsfælleskab, som giver de studerende mulighed for refleksion. Desuden tyder det på, at muligheden for refleksion forringes ved uklarhed over opgaven og usikkerhed på hvordan blogmediet anvendes. Endelig kan anvendelsen af blogs i læringssituationer udfordre de gængse opfattelser af læring, hvilket kan skabe forvirring hos de studerende.

AB - Anvendelse af blogs i læringssituationer kan give studerende mulighed for at reflektere i fællesskab. Derfor blev blogs afprøvet blandt universitetsstuderende med det formål at undersøge, hvordan studerende oplever anvendelsen af blogmediet, samt undersøge hvilke former for refleksion, som blogs kan understøtte. Undersøgelsen var baseret på en sociokulturel forståelse af læring, hvor læring ses som en proces, der konstrueres gennem interaktioner. Blogs blev afprøvet som en del af et undervisningsforløb for 24 studerende. Blogindlæggene blev analyseret mhp at identificere refleksionsniveauet, og der blev gennemført et fokusgruppeinterview med fem studerende for at afdække de studerendes oplevelser med at blogge. Konklusionen er at blogmediet tilbyder et læringsfælleskab, som giver de studerende mulighed for refleksion. Desuden tyder det på, at muligheden for refleksion forringes ved uklarhed over opgaven og usikkerhed på hvordan blogmediet anvendes. Endelig kan anvendelsen af blogs i læringssituationer udfordre de gængse opfattelser af læring, hvilket kan skabe forvirring hos de studerende.

U2 - 10.7146/lom.v10i18.96617

DO - 10.7146/lom.v10i18.96617

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 10

SP - 1

EP - 21

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 18

ER -