Abstract

Anvendelse af blogs i læringssituationer kan give studerende mulighed for at reflektere i fællesskab. Derfor blev blogs afprøvet blandt universitetsstuderende med det formål at undersøge, hvordan studerende oplever anvendelsen af blogmediet, samt undersøge hvilke former for refleksion, som blogs kan understøtte. Undersøgelsen var baseret på en sociokulturel forståelse af læring, hvor læring ses som en proces, der konstrueres gennem interaktioner. Blogs blev afprøvet som en del af et undervisningsforløb for 24 studerende. Blogindlæggene blev analyseret mhp at identificere refleksionsniveauet, og der blev gennemført et fokusgruppeinterview med fem studerende for at afdække de studerendes oplevelser med at blogge. Konklusionen er at blogmediet tilbyder et læringsfælleskab, som giver de studerende mulighed for refleksion. Desuden tyder det på, at muligheden for refleksion forringes ved uklarhed over opgaven og usikkerhed på hvordan blogmediet anvendes. Endelig kan anvendelsen af blogs i læringssituationer udfordre de gængse opfattelser af læring, hvilket kan skabe forvirring hos de studerende.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier (LOM)
Vol/bind10
Udgave nummer18
Sider (fra-til)1-21
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 2018

Citationsformater