Barrierer for det gode ph.d.-forløb og udvikling af et cafétilbud i biblioteket

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Denne artikel formidler et projekt, der blev gennemført i Syddansk Universitetsbibliotek for at udvikle et støttetilbud til ph.d.-studerende. Projektet skulle dels afdække interessen, dels udvikle tilbuddets nærmere form og indhold. En bagvedliggende tanke var, at tilbuddet – for at blive en succes – skulle adressere de barrierer, ph.d.-studerende oplever i deres ph.d.-forløb.
Personlige interviews med ph.d.-studerende pegede på dårlig vejlederrelation, undervisningspres, og manglende kendskab til egen organisation og rettigheder som nogle af de oplevede barrierer. Konsekvenserne var bl.a. oplevede dårlige kompetencer i tidsstyring og informationssøgning, samt, på den psykosociale side, ensomhed, faglig usikkerhed og dårlig trivsel.
På den baggrund har biblioteket udviklet et cafétilbud med det formål at understøtte fagligt og socialt netværk blandt ph.d.-studerende på tværs af fagområder.
Det er forventningen, at projektets metode og resultater kan være til inspiration for andre, der er i berøring med studerende og ph.d.-studerende, f.eks. gennem vejledning eller andre supportfunktioner på videregående uddannelsesinstitutioner.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
Vol/bind13
Udgave nummer25
Sider (fra-til)71-90
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 28. sep. 2018

Citationsformater