Børnesygdommenes politik: Mæslinger, fåresyge og røde hunde og indførslen af MFR-vaccination i Danmark 1987

Anne Hagen Berg

    Publikation: AfhandlingPh.d.-afhandling

    Abstract

    Det danske børnevaccinationsprogram blev i 1987 – med års
    forsinkelse i forhold til omverdenen – udvidet med den kombinerede
    vaccine mod mæslinger, fåresyge og røde hunde (MFR-vaccinen). Mens
    de øvrige industrialiserede lande havde indført vacciner mod
    sygdommene i løbet af 1960’erne og 1970’erne, holdt de danske
    sundhedsmyndigheder fast i, at vaccinerne var unødvendige.
    Denne afhandling har til formål at undersøge den proces,
    hvorved MFR-vaccinen blev indført i Danmark. Det overordnede
    forskningsspørgsmål er således hvorfor beslutningen om at indføre
    MFR-vaccinen var så svær at træffe, og hvorfor den så alligevel blev
    indført i 1987 – og ikke på et endnu senere tidspunkt eller helt fravalgt.
    Afhandlingen peger på en række forhold, der fik betydning for
    den beslutningsproces, som strakte sig over årtier. Det drejer sig om
    hvordan sygdommene blev problematiseret, om stiafhængighed og
    teknologien som aktør, og om betydningen af 1980’ernes politik,
    økonomi og internationale dagsorden.
    Første fase i processen var konstruktionen af sygdommene som
    problemer. Før 1980’erne var mæslinger, fåresyge og røde hunde ikke
    umiddelbart koblet til hinanden, og de var heller ikke lige
    problematiske. Mæslinger blev set som en børnesygdom, som nok var
    ubehagelig, men som det, ifølge sundhedsmyndighederne, ikke var
    nødvendigt at vaccinere mod under danske forhold. Det slog
    Sundhedsstyrelsen fast i flere analyser gennem 1970’erne. Fåresyge var ligeledes ubehagelig, men harmløs, dog med en potentiel risiko for at
    gøre mænd sterile. Røde hunde var en mild børnesygdom og var således
    heller ingen trussel mod danske børn. I 1940’erne havde forskere
    imidlertid opdaget, at den kunne forårsage alvorlige fosterskader, hvis
    gravide kvinder blev smittet. Mens andre lande begyndte at vaccinere
    mod røde hunde, da en vaccine blev tilgængelig i 1969, valgte Danmark
    en anden strategi, som længe kom til at styre problematiseringen af
    sygdommen. Samme år begyndte Statens Serum Institut at tilbyde
    blodprøvediagnostik til gravide kvinder, som mente at være smittet
    med røde hunde. De, der var smittede, blev derefter tilbudt abort.
    Tilbuddet blev hurtigt efterspurgt, og der blev etableret en sti, som var
    svær at ændre.
    Vaccinationshistoriografien peger på, at lande, der selv producerer
    vaccine, er mere tilbøjelige til at anse den selvsamme vaccine for
    nødvendig. Som et bidrag til den diskussion peger afhandlingen på, at
    Danmark, som ikke selv producerede vaccine mod sygdommene, var
    bemærkelsesværdigt modstræbende overfor at indføre vaccinationer
    mod mæslinger, fåresyge og røde hunde. Det bundede blandt andet i
    skepsis overfor udenlandske vacciner og udenlandsk evidens. Alligevel
    medførte selve tilgængeligheden af vaccinerne, at de danske
    sundhedsmyndigheder forholdt sig til dem og til den potentielle
    problematisering af fåresyge og mæslinger. Det blev udmøntet i
    nedsættelsen af Sundhedsstyrelsens vaccinationsudvalg i 1971, som
    især skulle vurdere behovet for at indføre vacciner mod disse tre
    sygdomme. Selvom de flere gange gennem 1970’erne afviste et sådant
    behov, forblev spørgsmålet på dagsordenen.
    I 1977 indstillede Sundhedsstyrelsen til Indenrigsministeriet, at
    man skulle indføre røde hunde-vaccination til unge kvinder for at
    overflødiggøre abort. Som en konsekvens af, at blodprøveteknologien
    på det tidspunkt var etableret som omdrejningspunkt i røde hundeforebyggelsen,
    mislykkedes forsøget på at skifte sti til vaccinationer. I
    1983 indstillede Sundhedsstyrelsen i stedet til Indenrigsministeriet, at man skulle indføre MFR-vaccination til danske børn af begge køn. Det
    var ikke begrundet i ny evidens eller nye vacciner, men i en rekonstruktion
    af mæslinger og fåresyge som alvorlige, baseret på det
    samme grundlag som tidligere havde begrundet fravalget af
    vaccinationer. Dagsordenfastsættelsen var således motiveret i andre
    forhold. For det første satte internationale organisationer som WHO og
    UNICEF i stigende grad vaccinationer på dagsordenen, og med en række
    programmer i slutningen af 1970’erne og begyndelsen af 1980’erne
    konstruerede de sygdomme og vaccinationer som globale spørgsmål,
    som krævede solidarisk deltagelse af medlemslandene. Danmark bidrog
    ikke til kampen mod mæslinger, hvorfor WHO i 1983 kritiserede
    Danmark for at være ”nettoeksportør” af sygdommen og altså
    usolidarisk. For det andet kom forebyggelse i stigende grad på
    dagsordenen herhjemme i et forsøg på at lette presset på
    sygehusvæsenet. For det tredje viste en cost-benefit-analyse, at det, ud
    over at gavne sundheden, også var samfundsøkonomisk fornuftigt at
    indføre MFR-vaccinationer. Der var således flere gode grunde til at
    sætte MFR-vaccinen på den politiske beslutningsdagsorden i 1983, og
    forslaget blev mødt med konsensus blandt sundhedsmyndighederne,
    herunder Indenrigsministeriet og Amtsrådsforeningen.
    Trods konsensus stod forhandlingerne på i tre år, før
    indenrigsminister Britta Schall Holberg (V) i 1986 traf beslutning om at
    indføre vaccinen. Forklaringen på, at det trak ud, findes i det politiske
    klima, i særdeleshed internt i regeringen. MFR-programmet ville kræve
    investeringer i de første år, selv om der over en længere årrække ville
    komme betydelige besparelser. Under Schlüter fik Finansministeriet
    øget magt, og netop Finansministeriet blokerede MFR-programmet,
    fordi det i de første år ville overskride Indenrigsministeriets
    budgetramme. På den baggrund trådte Amtsrådsforeningen og Radikale
    Venstre i karakter og lagde så betydeligt pres på indenrigsministeren, at
    hun til sidst så sig nødsaget til at indføre MFR-vaccinationer. Således
    viser afhandlingen, at amterne og Amtsrådsforeningen fik stor indflydelse på beslutningen om at indføre MFR-vaccinen, selvom den
    formelt lå hos Indenrigsministeren. Af den grund blev beslutningen til
    sidst truffet hurtigt, hvorfor finansiering og planlægning fulgte efter
    beslutningen.
    Afhandlingen følger ligeledes de tidlige danske MFR-kontroverser.
    Forskning i MFR-vaccinens historie har ofte fokus på den skandale, der
    fulgte efter en påstand i The Lancet i 1998, at MFR-vaccinen kunne
    forårsage autisme. Påstanden er siden afvist mange gange, men alligevel
    faldt tilslutningen til MFR-vaccinationer i mange lande i årene efter. I
    Danmark kom denne bekymring på dagsordenen allerede flere år før
    The Lancet-artiklen. Særligt Danmarks Radio satte spørgsmålstegn ved
    MFR-vaccinens sikkerhed i to dokumentarudsendelser fra 1993 og
    1996. Tilliden til MFR-vaccinen blandt danske forældre var dog solid, og
    dokumentarerne og den bredere mediedækning gennem 1990’erne og
    begyndelsen af 2000’erne fik ingen nævneværdig negativ indflydelse på
    tilslutningen.
    Bidragets oversatte titelThe politics of childhood diseases: Measles, mumps and rubella, and the introduction of MMR vaccine in Denmark 1987
    OriginalsprogDansk
    Bevilgende institution
    • Syddansk Universitet
    Vejledere/rådgivere
    • Petersen, Klaus, Hovedvejleder
    • Starke, Peter, Bivejleder
    Udgiver
    StatusUdgivet - mar. 2020

    Fingeraftryk

    Dyk ned i forskningsemnerne om 'Børnesygdommenes politik: Mæslinger, fåresyge og røde hunde og indførslen af MFR-vaccination i Danmark 1987'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

    Citationsformater