TY - GEN
T1 - Børnesygdommenes politik
T2 - Mæslinger, fåresyge og røde hunde og indførslen af MFR-vaccination i Danmark 1987
AU - Berg, Anne Hagen
PY - 2020/3
Y1 - 2020/3
N2 - Det danske børnevaccinationsprogram blev i 1987 – med årsforsinkelse i forhold til omverdenen – udvidet med den kombineredevaccine mod mæslinger, fåresyge og røde hunde (MFR-vaccinen). Mensde øvrige industrialiserede lande havde indført vacciner modsygdommene i løbet af 1960’erne og 1970’erne, holdt de danskesundhedsmyndigheder fast i, at vaccinerne var unødvendige.Denne afhandling har til formål at undersøge den proces,hvorved MFR-vaccinen blev indført i Danmark. Det overordnedeforskningsspørgsmål er således hvorfor beslutningen om at indføreMFR-vaccinen var så svær at træffe, og hvorfor den så alligevel blevindført i 1987 – og ikke på et endnu senere tidspunkt eller helt fravalgt.Afhandlingen peger på en række forhold, der fik betydning forden beslutningsproces, som strakte sig over årtier. Det drejer sig omhvordan sygdommene blev problematiseret, om stiafhængighed ogteknologien som aktør, og om betydningen af 1980’ernes politik,økonomi og internationale dagsorden.Første fase i processen var konstruktionen af sygdommene somproblemer. Før 1980’erne var mæslinger, fåresyge og røde hunde ikkeumiddelbart koblet til hinanden, og de var heller ikke ligeproblematiske. Mæslinger blev set som en børnesygdom, som nok varubehagelig, men som det, ifølge sundhedsmyndighederne, ikke varnødvendigt at vaccinere mod under danske forhold. Det slogSundhedsstyrelsen fast i flere analyser gennem 1970’erne. Fåresyge var ligeledes ubehagelig, men harmløs, dog med en potentiel risiko for atgøre mænd sterile. Røde hunde var en mild børnesygdom og var såledesheller ingen trussel mod danske børn. I 1940’erne havde forskereimidlertid opdaget, at den kunne forårsage alvorlige fosterskader, hvisgravide kvinder blev smittet. Mens andre lande begyndte at vaccineremod røde hunde, da en vaccine blev tilgængelig i 1969, valgte Danmarken anden strategi, som længe kom til at styre problematiseringen afsygdommen. Samme år begyndte Statens Serum Institut at tilbydeblodprøvediagnostik til gravide kvinder, som mente at være smittetmed røde hunde. De, der var smittede, blev derefter tilbudt abort.Tilbuddet blev hurtigt efterspurgt, og der blev etableret en sti, som varsvær at ændre.Vaccinationshistoriografien peger på, at lande, der selv producerervaccine, er mere tilbøjelige til at anse den selvsamme vaccine fornødvendig. Som et bidrag til den diskussion peger afhandlingen på, atDanmark, som ikke selv producerede vaccine mod sygdommene, varbemærkelsesværdigt modstræbende overfor at indføre vaccinationermod mæslinger, fåresyge og røde hunde. Det bundede blandt andet iskepsis overfor udenlandske vacciner og udenlandsk evidens. Alligevelmedførte selve tilgængeligheden af vaccinerne, at de danskesundhedsmyndigheder forholdt sig til dem og til den potentielleproblematisering af fåresyge og mæslinger. Det blev udmøntet inedsættelsen af Sundhedsstyrelsens vaccinationsudvalg i 1971, somisær skulle vurdere behovet for at indføre vacciner mod disse tresygdomme. Selvom de flere gange gennem 1970’erne afviste et sådantbehov, forblev spørgsmålet på dagsordenen.I 1977 indstillede Sundhedsstyrelsen til Indenrigsministeriet, atman skulle indføre røde hunde-vaccination til unge kvinder for atoverflødiggøre abort. Som en konsekvens af, at blodprøveteknologienpå det tidspunkt var etableret som omdrejningspunkt i røde hundeforebyggelsen,mislykkedes forsøget på at skifte sti til vaccinationer. I1983 indstillede Sundhedsstyrelsen i stedet til Indenrigsministeriet, at man skulle indføre MFR-vaccination til danske børn af begge køn. Detvar ikke begrundet i ny evidens eller nye vacciner, men i en rekonstruktionaf mæslinger og fåresyge som alvorlige, baseret på detsamme grundlag som tidligere havde begrundet fravalget afvaccinationer. Dagsordenfastsættelsen var således motiveret i andreforhold. For det første satte internationale organisationer som WHO ogUNICEF i stigende grad vaccinationer på dagsordenen, og med en rækkeprogrammer i slutningen af 1970’erne og begyndelsen af 1980’ernekonstruerede de sygdomme og vaccinationer som globale spørgsmål,som krævede solidarisk deltagelse af medlemslandene. Danmark bidrogikke til kampen mod mæslinger, hvorfor WHO i 1983 kritiseredeDanmark for at være ”nettoeksportør” af sygdommen og altsåusolidarisk. For det andet kom forebyggelse i stigende grad pådagsordenen herhjemme i et forsøg på at lette presset påsygehusvæsenet. For det tredje viste en cost-benefit-analyse, at det, udover at gavne sundheden, også var samfundsøkonomisk fornuftigt atindføre MFR-vaccinationer. Der var således flere gode grunde til atsætte MFR-vaccinen på den politiske beslutningsdagsorden i 1983, ogforslaget blev mødt med konsensus blandt sundhedsmyndighederne,herunder Indenrigsministeriet og Amtsrådsforeningen.Trods konsensus stod forhandlingerne på i tre år, førindenrigsminister Britta Schall Holberg (V) i 1986 traf beslutning om atindføre vaccinen. Forklaringen på, at det trak ud, findes i det politiskeklima, i særdeleshed internt i regeringen. MFR-programmet ville kræveinvesteringer i de første år, selv om der over en længere årrække villekomme betydelige besparelser. Under Schlüter fik Finansministerietøget magt, og netop Finansministeriet blokerede MFR-programmet,fordi det i de første år ville overskride Indenrigsministerietsbudgetramme. På den baggrund trådte Amtsrådsforeningen og RadikaleVenstre i karakter og lagde så betydeligt pres på indenrigsministeren, athun til sidst så sig nødsaget til at indføre MFR-vaccinationer. Såledesviser afhandlingen, at amterne og Amtsrådsforeningen fik stor indflydelse på beslutningen om at indføre MFR-vaccinen, selvom denformelt lå hos Indenrigsministeren. Af den grund blev beslutningen tilsidst truffet hurtigt, hvorfor finansiering og planlægning fulgte efterbeslutningen.Afhandlingen følger ligeledes de tidlige danske MFR-kontroverser.Forskning i MFR-vaccinens historie har ofte fokus på den skandale, derfulgte efter en påstand i The Lancet i 1998, at MFR-vaccinen kunneforårsage autisme. Påstanden er siden afvist mange gange, men alligevelfaldt tilslutningen til MFR-vaccinationer i mange lande i årene efter. IDanmark kom denne bekymring på dagsordenen allerede flere år førThe Lancet-artiklen. Særligt Danmarks Radio satte spørgsmålstegn vedMFR-vaccinens sikkerhed i to dokumentarudsendelser fra 1993 og1996. Tilliden til MFR-vaccinen blandt danske forældre var dog solid, ogdokumentarerne og den bredere mediedækning gennem 1990’erne ogbegyndelsen af 2000’erne fik ingen nævneværdig negativ indflydelse påtilslutningen.
AB - Det danske børnevaccinationsprogram blev i 1987 – med årsforsinkelse i forhold til omverdenen – udvidet med den kombineredevaccine mod mæslinger, fåresyge og røde hunde (MFR-vaccinen). Mensde øvrige industrialiserede lande havde indført vacciner modsygdommene i løbet af 1960’erne og 1970’erne, holdt de danskesundhedsmyndigheder fast i, at vaccinerne var unødvendige.Denne afhandling har til formål at undersøge den proces,hvorved MFR-vaccinen blev indført i Danmark. Det overordnedeforskningsspørgsmål er således hvorfor beslutningen om at indføreMFR-vaccinen var så svær at træffe, og hvorfor den så alligevel blevindført i 1987 – og ikke på et endnu senere tidspunkt eller helt fravalgt.Afhandlingen peger på en række forhold, der fik betydning forden beslutningsproces, som strakte sig over årtier. Det drejer sig omhvordan sygdommene blev problematiseret, om stiafhængighed ogteknologien som aktør, og om betydningen af 1980’ernes politik,økonomi og internationale dagsorden.Første fase i processen var konstruktionen af sygdommene somproblemer. Før 1980’erne var mæslinger, fåresyge og røde hunde ikkeumiddelbart koblet til hinanden, og de var heller ikke ligeproblematiske. Mæslinger blev set som en børnesygdom, som nok varubehagelig, men som det, ifølge sundhedsmyndighederne, ikke varnødvendigt at vaccinere mod under danske forhold. Det slogSundhedsstyrelsen fast i flere analyser gennem 1970’erne. Fåresyge var ligeledes ubehagelig, men harmløs, dog med en potentiel risiko for atgøre mænd sterile. Røde hunde var en mild børnesygdom og var såledesheller ingen trussel mod danske børn. I 1940’erne havde forskereimidlertid opdaget, at den kunne forårsage alvorlige fosterskader, hvisgravide kvinder blev smittet. Mens andre lande begyndte at vaccineremod røde hunde, da en vaccine blev tilgængelig i 1969, valgte Danmarken anden strategi, som længe kom til at styre problematiseringen afsygdommen. Samme år begyndte Statens Serum Institut at tilbydeblodprøvediagnostik til gravide kvinder, som mente at være smittetmed røde hunde. De, der var smittede, blev derefter tilbudt abort.Tilbuddet blev hurtigt efterspurgt, og der blev etableret en sti, som varsvær at ændre.Vaccinationshistoriografien peger på, at lande, der selv producerervaccine, er mere tilbøjelige til at anse den selvsamme vaccine fornødvendig. Som et bidrag til den diskussion peger afhandlingen på, atDanmark, som ikke selv producerede vaccine mod sygdommene, varbemærkelsesværdigt modstræbende overfor at indføre vaccinationermod mæslinger, fåresyge og røde hunde. Det bundede blandt andet iskepsis overfor udenlandske vacciner og udenlandsk evidens. Alligevelmedførte selve tilgængeligheden af vaccinerne, at de danskesundhedsmyndigheder forholdt sig til dem og til den potentielleproblematisering af fåresyge og mæslinger. Det blev udmøntet inedsættelsen af Sundhedsstyrelsens vaccinationsudvalg i 1971, somisær skulle vurdere behovet for at indføre vacciner mod disse tresygdomme. Selvom de flere gange gennem 1970’erne afviste et sådantbehov, forblev spørgsmålet på dagsordenen.I 1977 indstillede Sundhedsstyrelsen til Indenrigsministeriet, atman skulle indføre røde hunde-vaccination til unge kvinder for atoverflødiggøre abort. Som en konsekvens af, at blodprøveteknologienpå det tidspunkt var etableret som omdrejningspunkt i røde hundeforebyggelsen,mislykkedes forsøget på at skifte sti til vaccinationer. I1983 indstillede Sundhedsstyrelsen i stedet til Indenrigsministeriet, at man skulle indføre MFR-vaccination til danske børn af begge køn. Detvar ikke begrundet i ny evidens eller nye vacciner, men i en rekonstruktionaf mæslinger og fåresyge som alvorlige, baseret på detsamme grundlag som tidligere havde begrundet fravalget afvaccinationer. Dagsordenfastsættelsen var således motiveret i andreforhold. For det første satte internationale organisationer som WHO ogUNICEF i stigende grad vaccinationer på dagsordenen, og med en rækkeprogrammer i slutningen af 1970’erne og begyndelsen af 1980’ernekonstruerede de sygdomme og vaccinationer som globale spørgsmål,som krævede solidarisk deltagelse af medlemslandene. Danmark bidrogikke til kampen mod mæslinger, hvorfor WHO i 1983 kritiseredeDanmark for at være ”nettoeksportør” af sygdommen og altsåusolidarisk. For det andet kom forebyggelse i stigende grad pådagsordenen herhjemme i et forsøg på at lette presset påsygehusvæsenet. For det tredje viste en cost-benefit-analyse, at det, udover at gavne sundheden, også var samfundsøkonomisk fornuftigt atindføre MFR-vaccinationer. Der var således flere gode grunde til atsætte MFR-vaccinen på den politiske beslutningsdagsorden i 1983, ogforslaget blev mødt med konsensus blandt sundhedsmyndighederne,herunder Indenrigsministeriet og Amtsrådsforeningen.Trods konsensus stod forhandlingerne på i tre år, førindenrigsminister Britta Schall Holberg (V) i 1986 traf beslutning om atindføre vaccinen. Forklaringen på, at det trak ud, findes i det politiskeklima, i særdeleshed internt i regeringen. MFR-programmet ville kræveinvesteringer i de første år, selv om der over en længere årrække villekomme betydelige besparelser. Under Schlüter fik Finansministerietøget magt, og netop Finansministeriet blokerede MFR-programmet,fordi det i de første år ville overskride Indenrigsministerietsbudgetramme. På den baggrund trådte Amtsrådsforeningen og RadikaleVenstre i karakter og lagde så betydeligt pres på indenrigsministeren, athun til sidst så sig nødsaget til at indføre MFR-vaccinationer. Såledesviser afhandlingen, at amterne og Amtsrådsforeningen fik stor indflydelse på beslutningen om at indføre MFR-vaccinen, selvom denformelt lå hos Indenrigsministeren. Af den grund blev beslutningen tilsidst truffet hurtigt, hvorfor finansiering og planlægning fulgte efterbeslutningen.Afhandlingen følger ligeledes de tidlige danske MFR-kontroverser.Forskning i MFR-vaccinens historie har ofte fokus på den skandale, derfulgte efter en påstand i The Lancet i 1998, at MFR-vaccinen kunneforårsage autisme. Påstanden er siden afvist mange gange, men alligevelfaldt tilslutningen til MFR-vaccinationer i mange lande i årene efter. IDanmark kom denne bekymring på dagsordenen allerede flere år førThe Lancet-artiklen. Særligt Danmarks Radio satte spørgsmålstegn vedMFR-vaccinens sikkerhed i to dokumentarudsendelser fra 1993 og1996. Tilliden til MFR-vaccinen blandt danske forældre var dog solid, ogdokumentarerne og den bredere mediedækning gennem 1990’erne ogbegyndelsen af 2000’erne fik ingen nævneværdig negativ indflydelse påtilslutningen.
M3 - Ph.d.-afhandling
PB - Institut for Historie, Kultur og Samfundsbeskrivelse, Syddansk Universitet
ER -