At skabe sociale relationer ud fra Badehotellet

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    Abstrakt

    I artiklen studerer vi fankultur og fanaktiviteter i relation til en af de mest populære danske tv-serier på nuværende tidspunkt: Badehotellet. Mere specifikt reflekterer vi over fanpraksisser i en bestemt digital Facebook-gruppe. Dette er et underudviklede forskningsfelt i danske mediestudier. På baggrund af en receptionsanalyse og observation af Facebook-følgeres digitale kommunikation, fremhæver vi, hvorfor og hvordan så mange følgere er motiverede til at interagere med den fiktive verden i en serie, og hvodan dette relaterer til en deltagelseskultur. Aktiviteterne i Facebook-gruppen illustrerer, hvordan følgere har mulighed for at udtrykke sig og dele deres engagement i storyworld'en. Dette fører os til at reflektere over de væsentlige måder, en fangruppe på Facebook kan facilitere en oplevelse af at tilhøre en 'klub'.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer12
    TidsskriftAktualitet - Litteratur, Kultur og Medier
    Vol/bind15
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)84-98
    ISSN2446-1296
    StatusUdgivet - 2. dec. 2021

    Emneord

    • Badehotellet
    • Storyworld
    • Fankultur
    • Facebook

    Citationsformater