Abstrakt
I artiklen studerer vi fankultur og fanaktiviteter i relation til en af de mest populære danske tv-serier på nuværende tidspunkt: Badehotellet. Mere specifikt reflekterer vi over fanpraksisser i en bestemt digital Facebook-gruppe. Dette er et underudviklede forskningsfelt i danske mediestudier. På baggrund af en receptionsanalyse og observation af Facebook-følgeres digitale kommunikation, fremhæver vi, hvorfor og hvordan så mange følgere er motiverede til at interagere med den fiktive verden i en serie, og hvodan dette relaterer til en deltagelseskultur. Aktiviteterne i Facebook-gruppen illustrerer, hvordan følgere har mulighed for at udtrykke sig og dele deres engagement i storyworld'en. Dette fører os til at reflektere over de væsentlige måder, en fangruppe på Facebook kan facilitere en oplevelse af at tilhøre en 'klub'.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 12 |
Tidsskrift | Aktualitet - Litteratur, Kultur og Medier |
Vol/bind | 15 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 84-98 |
ISSN | 2446-1296 |
Status | Udgivet - 2. dec. 2021 |
Emneord
- Badehotellet
- Storyworld
- Fankultur