At se det usete - Rumlig visualisering af solsystemet med fysiske prototyper og Augmented Reality

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

101 Downloads (Pure)

Abstrakt

Artiklen bidrager med et eksempel på anvendelse af Augmented Reality til at understøtte undervisning i Solsystemet i en 6. klasse. Augmented Reality forbinder den fysiske og virtuelle verden i fx 3D-kloder, der svæver hen over lærebogen.
Der blev i forløbet udviklet en app, hvor eleverne kunne se størrelsesforhold og bevægelsesmønstre for planeter i solsystemet. Eleverne og natur/ teknologilæreren bidrog aktivt i designprocessen.
De særlige erfaringslæringspotentialer i casen kan beskrives under temaerne: om at se det usete - anvendelse af teknologien som linse til en fjern virkelighed og om at forstå rumlige objekter og bevægelser i tre dimensioner.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2016
Udgave nummer3
Sider (fra-til)23-40
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Augmented Reality
  • Virtual Reality
  • læring
  • design
  • teknologi
  • didaktik

Citationsformater