Abstract
Artiklens to første afsnit præsenterer Marx som ophav til en meget indflydelsesrig tradition indenfor teknologifilosofien. Dernæst vises hvordan Marx's analyse af teknologi kan bidrage til belysningen af IT-baserede læreprocesser, hvor der her fokuseres på asynkron e-læring. For det første fremhæves teknologiens centrale rolle i et modsætningsfyldt forhold mellem brugere af teknologi og arbejdsgivere. Forestillingen om en økonomisk motiveret "deprofessionalisering" er her central. Dernæst stilles der med udgangspunkt i Langdon Winners tænkning spørgsmålstegn ved den opfattelse af teknologisk udvikling, der ofte synes at ligge til grund for diskussionen af IT på universiteterne.
Udgivelsesdato: November
Udgivelsesdato: November
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 3 |
Udgave nummer | 6 |
Sider (fra-til) | 39-44 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 2245-1374 |
DOI | |
Status | Udgivet - 1. nov. 2008 |