Arrangementet som pædagogisk handlingsform. Pædagogers faglighed i skole og SFO

Gro Hellesdatter Jacobsen, Doris Overgaard Larsen, Ole Steen Nielsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    70 Downloads (Pure)

    Abstract

    Med skolereformen fra 2014 har pædagoger fået en ny rolle i skolen, hvor de bl.a. varetager ”understøttende undervisning”. Det er dog stadig ikke helt klart, hvad pædagoger kan bidrage med i skolen, og hvordan deres bidrag forholder sig til lærernes. Med denne artikel præsenterer vi, med udgangspunkt i et almenpædagogisk perspektiv, et mere udfoldet bud på, hvad pædagoger kan bidrage med i skolen, og særligt hvordan de kan bidrage til at mindske marginalisering af børn. Vi argumenterer for, at pædagoger frem for at benytte sig af tydeligt instruerede aktiviteter, der minder om lærernes undervisning, med fordel kan benytte sig af arrangementet som en pædagogisk handlingsform, hvor den pædagogiske intention bevidst holdes svag for børnene. Hermed kan pædagoger bruge deres pædagogiske faglighed til at fremme børns medvirken i egne lærings- og dannelsesprocesser samt mindske marginalisering i skole og SFO.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
    Vol/bind4
    Udgave nummer1
    Antal sider14
    ISSN2446-2810
    StatusUdgivet - 2020

    Citationsformater